artikel

AH: ‘Data over prijzen delen we niet in de sinaasappelsapketen’

Algemeen

AH: ‘Data over prijzen delen we niet in de sinaasappelsapketen’

Eind 2018 begon Albert Heijn samen met Refresco en Louis Dreyfus Company (LDC) de keten houdbaar sinaasappelsap transparanter te maken met blockchaintechnologie. Via een QR-code kunnen consumenten de reis van het sinaasappelsap volgen: van boomgaard tot supermarkt. In de blockchain staat onder meer of een plantage Rainforest Alliance (RA) gecertificeerd is.

“Blockchain is geen doel, maar een middel om een keten transparant te maken”, zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij AH. “Iedere stap in ons productieproces, van Brazilië tot in de fabriek in Bodegraven, is te zien”, vult commercieel directeur Alexander van Assouw van Refresco Benelux aan. “Nieuw is dat we deze informatie aan een openbaar medium koppelen.”

Geen geheimen

Refresco fungeert als schakel tussen LDC en AH. “We keken ter plekke welke informatie er bij LDC is en hoe we dit kunnen koppelen in het systeem.” Refresco, LDC, AH en blockchainbouwer SIM zaten in projectgroepen bij elkaar. “We bespraken welke data voor klanten interessant zijn. De basis was: geen geheimen”, benadrukt Scholte op Reimer. Het project stond binnen een half jaar in de steigers: van idee tot en met communicatie, relatief snel vindt ze. “Niet de blockchaintechnologie zelf was de uitdaging, maar de bereidheid om data te delen: Welke data is beschikbaar en is die ook relevant voor de klant.” Scholte op Reimer: “De consument kan precies zien van welke RA gecertificeerde plantages de sinaasappels komen.” Kan hij ook zien hoeveel iedere ketenpartij verdient? Nee, maar hier is volgens haar ook geen vraag naar. De voordelen van blockchain zijn evident: alle ingevoerde data is onveranderbaar en de data-uitwisseling verloopt sneller en efficiënter. Scholte op Reimer beaamt: “Alles is gedigitaliseerd dus meteen beschikbaar.” De blockchain is echt een gezamenlijk project geworden, vindt Van Assouw. Scholte op Reimer vult aan: “Als je eenmaal het waarom van data delen duidelijk hebt, dan is de uitwerking niet ingewikkeld.” Was er dan geen enkel discussiepunt, bijvoorbeeld wie welke kosten van de blockchain betaalt? “Die informatie delen we niet”, zegt Scholte op Reimer stellig.

Appelsap en eieren

Mogelijk komt ook de appelsapketen in de blockchain: daarover buigen Refresco en AH zich momenteel. Een pittige opgave: de appelsapketen is meer versnipperd. “Je hebt met meer partijen te maken en daardoor is afspraken maken lastiger”, zegt Van Assouw. Maar Refresco wil laten zien dat alles ook in de appelsapketen goed geregeld is. AH’s volgende blockchainproject betreft de eierketen. Door de vogelgriep en de fipronilcrisis is transparantie nodig. Scholte op Reimer: “Dit doen we in een gesloten blockchain met alleen leveranciers die aan ons leveren. Hierin zijn duurzaamheids- en kwaliteitscertificaten te vinden.” Komen pizza’s ook in de blockchain? “Nee, dat is een brug te ver. Het gaat hier om veel grondstoffen en ingrediënten. We zijn nog aan het leren. Dat is blockchain 2.0.”

Reageer op dit artikel