artikel

Column: ‘Duurzame verpakking vraagt marketeer met lef’

Algemeen

Column: ‘Duurzame verpakking vraagt marketeer met lef’

Marketeers nemen het vaakst de beslissing over het verpakkingsmateriaal, blijkt uit interviews met marketeers en designers en een survey onder verpakkingstechnologen. Aspecten zoals uiterlijk, time-to-market, kosten en niet hoeven investeren gaan voor duurzaamheid. Dit artikel is verschenen in VMT 4 van 30 maart 2018.

Dat is goed te zien in de winkel. Paper look and feel is nu erg in omdat dit het goed doet bij de consument: het ziet er authentiek uit. Helaas worden deze verpakkingen vaak gemaakt met milieubelastender materialen, extra processtappen of lagen. Greenwashing dus.

100 procent circulair

Veel bedrijven hebben aangegeven 100 procent circulair te willen werken in de nabije toekomst. Omdat metalen verpakkingen deel uitmaken van een grotere keten dan verpakkingen alleen, kunnen ze daarom het gebruik opvangen van coatings en materiaalverschillen. Glas heeft last van tafelglas dat in de glasbak wordt gegooid. Daarvoor zijn echter oplossingen en het inzetten van gerecycled glas gaat steeds beter. Alle potten en sausflessen groen maken, zou een behoorlijke milieuwinst opleveren. Dat vraagt echter wel om een eigenwijze marketeer en acceptatie door de consument.

Papier en karton behalen flinke recycle percentages die hoger worden door de recycling van kartonnen drankverpakkingen. Problemen zijn er met de voedselveiligheid door chemicaliën die gebruikt worden in inkten, lakken en coatings zoals minerale oliën, BPA en 4MBP. Daarmee worden onder meer onderscheidende designs gemaakt.

Ontwerpers zijn daarvoor afhankelijk van het aanbod van de industrie: welke lakken en coatings zijn beschikbaar, hoe is de verwerkbaarheid en wat is het resultaat. Niet altijd bevredigend, zoals bleek uit de survey. In een enkel geval nam de verpakkingstechnoloog het voortouw, koos hij een andere materiaal en zei niets tegen de marketeer want ‘die merkt het toch niet’.

Invloed op recyclebaarheid

Bij kunststoffen heeft een ontwerper meer invloed op de recyclebaarheid. En daar zit ook het grootste probleem. Als een marketeer een keuze kan maken uit nieuwe opties, doet hij dat vaak ook. Veel marketeers willen zich binnen de grenzen onderscheiden. Die wens wordt vooral gevoed door grafisch ontwerpers. En die kunnen zich door de mogelijkheden uitleven in creativiteit: transparantie, glans, mat, opake, goud, kleur. Het levert prachtige designs op, maar het komt de recyclebaarheid niet ten goede.

Stroomlijnen

De uitdaging zit hem in het stroomlijnen van alle genoemde partijen die een rol spelen bij de totstandkoming van het ontwerp. Daar kan een structural packaging designer een grote rol bij spelen. Ook om ervoor te zorgen dat de consument het product koopt, omdat het zich onderscheidt in de winkel en toch duurzamer is. Al deze aspecten maken deel uit van de verpakkingsvakken van de opleiding Industrial Design Engineering van Universiteit Twente.

Lees ook:

Er zit een grens aan dunner maken verpakkingen (interview met Roland ten Klooster, alleen voor abonnee’s)

Reageer op dit artikel