artikel

Trends in gezonde ingrediënten

Algemeen

Trends in gezonde ingrediënten

Health Ingredients Europe is het kleinere, meer op gezonde ingrediënten gefocuste broertje van Food Ingredients Europe.

Ook op deze expo vinden personalised ingredients hun weg: natuurlijke, functionele, biologische ingrediënten voor groepen consumenten zoals sporters, ouderen of vrouwen die zwanger zijn of dat willen worden. Tijdens deze editie is er extra aandacht voor start-ups in ingrediënten.

Parallel aan de beurs is er een conferentie over belangrijke thema’s binnen gezonde ingrediënten. Net als diverse exposanten noemen sommige sprekers personalised ingredients een belangrijke trend op dit gebied. Wanneer de juiste technologie is geïmplementeerd, zal gepersonaliseerde nutritionele voeding steeds populairder worden, denkt Mai Nygaard, global director Peptan, Rousselot. Ook zal segmentatie toenemen omdat verschillende consumentengroepen verschillende behoeftes hebben. Dit zijn trends die enkele sprekers verwachten, maar sommige exposanten spelen daar nu al op in. Een trend die volgens de sprekers eveneens zal doorzetten is die van clean label: natuurlijke, biologische en gezonde ingrediënten. Ook daarvan zijn er veel te zien op de beursvloer.

Eiwitten

Op Health Ingredients is er veel aandacht voor eiwitten. Rousselot presenteert de gehydrolyseerde gelatine Protake in applicaties zoals soep en repen. Het ingrediënt bevat 90 procent eiwit en beïnvloedt de smaak van de producten niet. Een ander eiwit in het assortiment is Peptan, een collageen. Het wordt in verband gebracht met gezond ouder worden, gezonde botten en gewrichten en de ouder wordende huid. Het is toepasbaar als supplement en in amandelmelk, snoepjes en een zuivelsnack. Arla Food Ingredients plaatst wei-eiwit – ten op een voetstuk via het concept Whey Better Proteins. WheyHi is een wei-ingrediënt voor lang houdbare dranken. Het is geschikt voor UHT-applicaties die zowel direct als indirect worden verhit zonder dat het eiwit voor vervuiling zorgt. Volgens Arla is WheyHi geschikt voor dranken op water- en op zuivelbasis en het levert tot 40 procent eiwit in dranken zoals koffie, thee, fruitsmoothies en chocoladedranken. Voor ijskoffe heeft Arla Lacprodan DI-7017 wei-eiwit. Dit levert ruim 20 procent eiwit.

Roquette vestigt de aandacht op zijn plantaardig erwteneiwit Nutralys in de Creatiliciousbar. Daar kunnen bezoekers eiwitrijke pannenkoeken, glutenvrije knapperige hapjes en veganistische repen proeven die spiergroei bevorderen en verzadigend werken.

Lactosevrij

Gedreven door de gezondheidstrends vermijden veel consumenten het gebruik van zuivelproducten vanwege de aanwezigheid van lactose. Steeds meer consumenten zien lactosevrije producten als een gezonde keuze, maar willen geen compromis sluiten op het gebied van smaak. Vandaag de dag hebben veel lactosevrije zuivelproducten nog een off-flavour als gevolg van nevenactiviteit van het gebruikte enzym om de lactose af te breken. Chr. Hansen presenteert NOLA Fit, een nieuw lactase-enzym dat door de hoge activiteit in combinatie met extra zuiverheid zeer effciënt te werk gaat en geen bijsmaken creëert. Het kan ingezet worden voor het produceren van lactosevrije producten en voor het verlagen van de hoeveelheid suiker of zoetstoffen in zuivelproducten. Doordat het enzym actief is binnen een brede pH-range is het zeer geschikt voor een kostenefficiënte productie van gefermenteerde zuivelproducten. Door deze mogelijkheden is NOLA Fit perfect voor een grote variatie aan zuivelproducten zoals yoghurt, suikergereduceerde gefermenteerde zuivel, UHT en ESL-melk.

Personalised premixes

“De markt eist meer variatie dan vroeger. Het doel vandaag de dag is voeding aan te bieden met een specifiek gezondheidsvoordeel voor de consument met zijn individuele behoefte”, meldt R&D-manager Sabine Hildebrandt van SternVitamin. “Dit principe volgen we bij de ontwikkeling van premixes. We willen specifieke premixes met micronutriënten ontwikkelen voor de periode vanaf de kinderwens, tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode, kinder- en schooltijd, het universitaire leven, het werkende leven daarna en uiteindelijk ook ouderdom.” Op HI Europe zal SternVitamin de Relax Premix als voorbeeld van zijn assortiment presenteren. Hildebrandt: “De premix helpt met relaxen na een hectische werkdag zonder dat het je slaperig maakt. Integendeel, je blijft wakker zonder dat je je nerveus of gestrest voelt.” Het bedrijf produceerde een premix met ginseng-extract, niacine, panthoneenzuur en de vitamines B6, B12 en C. Op de beurs toont SternVitamin de premix in de vorm van gummybeertjes. Volgens het bedrijf is het ook mogelijk om frisdranken, thee of snacks met de mix te verrijken. “De toegelaten gezondheidsclaims voor vitaminen, mineralen en sporenelementen omvatten een brede range aan applicaties”, verklaart Hildebrandt. “Als je goed naar de lijst kijkt, is er iets functioneels bij voor bijna elk deel van het lichaam en elke fysieke functie. Dat betekent een enorme marketingpotentie, zeker als een gebruiker aanvult met gezondheidsbevorderende plantenextracten.”

Gedroogde ingrediënten

Gedroogde fruit- en groentestukjes zijn populaire ingrediënten voor vele voedingsapplicaties. Geen toegevoegde suikers, kleurstoffen of conserveringsmiddelen zijn claims waarmee leveranciers scoren. Een clean label is nog steeds het meest gewenst. Maar nu introduceert Milne Microdried ook nieuwe gedroogde producten, waar onder kikkererwten, linzen en zelfs gedroogde wijn zoals merlot, chardonnay, riesling en shiraz. Vorig jaar introduceer de het bedrijf zoete aardappelblokjes, een populaire knol die is overgewaaid uit de Verenigde Staten.

Naturex, het Franse bedrijf dat zich richt op ingrediënten uit groente en fruit, gaat op de exotische toer en presenteert een instantdrankje met het nutriëntrijke ingrediënt moringa.

GNT Group, producent van kleurende voedingsmiddelen, voerde onlangs een studie uit onder Europese consumenten naar hun snackwensen. Hoewel snacks zoals chips niet het meest gezond zijn, gaf een derde van de ondervraagden aan natuurlijke ingrediënten heel belangrijk te vinden – belangrijker dan vet- of calorie gehalte of dat de ingrediënten biologisch zijn. Een kwart vindt het uiterlijk van de snack erg belangrijk. 45 procent is bereid een hogere prijs te betalen voor zoute snacks zonder kunstmatige smaakstoffen en conserveermiddelen. In Polen is dit zelfs 60 procent. “Producenten moeten de toegevoegde waarde van natuurlijke ingrediënten steeds vaker in overweging nemen. Consumenten willen geen additieven, ook niet in voedingsmiddelen die niet direct worden geassocieerd met natuurlijkheid”, zegt Hendrik Hoeck, managing director van GNT Group. “Sommige producenten zijn al bezig hun recepturen te veranderen. Volgens onze enquête blijkt echter dat wat er te verkrijgen is niet voldoende. De consument vraagt expliciet om meer ‘schone’ snacks.” Het bedrijf toont op HI Europe fruit- en groenteconcentraten die als natuurlijke kleurstof fungeren, bijvoorbeeld voor gecoate noten, chips en popcorn.

Reageer op dit artikel