artikel

VMT Jaaroverzicht 2012 – April

Algemeen

VMT Jaaroverzicht 2012 – April

De voedingsmiddelenindustrie heeft ook in 2012 niet stil gestaan. Van ontslagen en promoties tot ernstige kwesties en leuke nieuwtjes. Wat waren al die nieuwswaardigheden ook alweer? VMT maakte voor u een selectie en vatte deze samen in het Jaaroverzicht van 2012. Vandaag: april.

Unilever

Unilever stopt in april met het gebruiken van plofkip in hun producten. De multinational zal voor haar producten alleen kippen gebruiken die voldoende levensruimte hadden gedurende hun leven en nauwelijks antibiotica kregen. Vanaf 2013 gaat Unilever zijn kipknakworstjes maken van kippen met 1 ster van het keurmerk Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. Andere voedingsmiddelen zoals soep, ragout en noodles volgen zo snel mogelijk, aldus Unilever.

De aanhoudende campagnes tegen plofkip van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier zijn volgens Wakker Dier een belangrijke impuls geweest voor Unilever om te stoppen met het gebruik van plofkip.

Spa in prijzenoorlog

Spa raakt in 2012 verwikkeld in een prijzenoorlog van Nederlandse supermarkten. In deze maand geeft het bedrijf aan dat het weigert om nog langer mee te gaan in de prijzenoorlog. De Belgische mineraalwaterfabrikant is bereid daar de ultieme prijs voor te betalen. Spa zegt zijn product niet langer met korting te leveren en staat erop dat het de kostprijs vergoed krijgt. Als de Spa-dranken daardoor uit de schappen verdwijnen dan moet dat maar, zo zelt Spa. De acties in de supermarkten zoals bij Albert Heijn waar de klant de tweede fles Spa voor de helft van de prijs kreeg, betalen wij in feite, benadrukt het concern.

Bavaria V-dress

Bavaria wil er in de voetbalzomer van 2012 alles aan doen om weer te scoren. Na de omstreden DutchDress waarmee de bierbrouwer tijdens het Wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika in 2010 veel media aandacht genereerde, introduceert Bavaria de opvolger: de V-dress. De V- vorm in het jurkje, een ontwerp van Spijkers en Spijkers, staat heel toepasselijk voor ‘Victory.’ Bavaria wil met het jurkje de traditie die het bedrijf tijdens het WK in Zuid-Afrika begon, voortzetten. Directielid Peer Swinkels: “Met het geraffineerde ontwerp van het ontwerpersduo Spijkers en Spijkers is de V-Dress de ideale opvolger en must have voor dit EK. Met deze jurk maakt vrouwelijk Nederland zich op om het EK in stijl tot een succes te maken en de overwinning te halen. Of wel: Dress voor Victory!”

Verder deze maand:

  • De C1000-formules gaan in april dit jaar op in die van Jumbo.
  • Unilever uitte stevige kritiek op het beleid van duurzaam inkopen van de Nederlandse regering. Dit beleid zou de multinational benadelen.
  • Minister Schippers stuurde een brief naar 20 branchevereniging met daarin het dreigement wanneer de industrie breed het zoutgehalte niet word verlaagd zij daarvoor wetgeving zal afkondigen.

Lees ook op VMT online:

VMT Jaaroverzicht 2012 – Maart

Reageer op dit artikel