artikel

Van babi pangang tot patatje oorlogchips

Algemeen

Afgelopen maart schreef Lay’s een prijsvraag uit voor het Nederlandse publiek om zelf een chipssmaak te bedenken. De beloning is niet mals: €25.000 en 1% van de omzet. De inschrijving voor het insturen van ideeën sloot begin mei. Hoe verloopt de actie tot nu toe?

Marketing & Consument
Thema: Smaakmaken

Maurice de Jong

Van babi pangang tot patatje oorlogchips

Afgelopen maart schreef Lay’s een prijsvraag uit voor het Nederlandse publiek om zelf een chipssmaak te bedenken. De beloning is niet mals: €25.000 en 1% van de omzet. De inschrijving voor het insturen van ideeën sloot begin mei. Hoe verloopt de actie tot nu toe?

Het aantal inzendingen voor de smaakwedstrijd voor chips: ‘Maak de Smaak’ overtreft alle verwachtingen. Bij Lay’s gingen ze uit van 375.000 inzendingen. Uiteindelijk werden het er 680.000, afkomstig van 310.000 mensen. Die hebben dus meerdere ideeën ingestuurd, aldus marketingdirecteur Cindy Tervoort. “Dit geeft ons inzicht wat Nederlanders willen op dit vlak.” Om te weten hoe de smaakwedstrijd leeft onder het Nederlandse volk startte Lay’s campagnes op de belangrijkste social mediasites Hyves en Facebook. De deelnemers discussieerden er flink op los. Op de fora kwamen alle mogelijke smaakcombinaties aan bod: babi pangang-chips, een quattro stagioni-variant of een patatje oorlogsmaak.

Categorieën
De ideeën waren uiteenlopend van boerenkool met worst tot aardbeien met slagroom. Drie categorieën kwamen volgens Lay’s opvallend veel voor: ‘snackbar’, ‘Chinees’ en ‘wereldgerechten’. De vijfkoppige jury selecteerde drie smaken, waarmee de afdeling productontwikkeling de komende maanden aan de slag gaat.
In oktober kunnen Nederlanders via internet stemmen welke van de drie smaken als winnaar uit de bus komt. Allemaal komen ze in de schappen en de winnaar ontvangt €25.000 en 1% van de omzet. Cindy Tervoort is één van de vijf leden van de jury, die onder leiding staat van tv-kok Joop Braakhekke. Ook heeft een consument zitting in de beoordelingscommissie. De drie winnaars zijn al bekend, maar moeten het nog een aantal maanden stil houden.

Bewust risico
Voor de afdeling productontwikkeling van Lay’s breekt een spannende tijd aan. Tervoort is vol goede moed. “We kunnen iedere smaak maken.” Kwaliteit staat altijd bovenaan. “Stel we hebben de smaak patatje oorlog. We gaan dan langs de beste snackbars om zo tot de beste smaak te komen. We ontleden deze en proberen hem na te maken met de juiste kruidenmix”, legt ze uit.
Gedegen smaakonderzoek onder consumenten zal niet plaatsvinden. Wel stelde Lay’s voorwaarden: het moet smakelijk zijn voor chips en de inzending hoort een pakkende naam te hebben. Maar hoe kan dit een garantie voor succes zijn zonder smaakonderzoek onder de doelgroep? Tervoort geeft toe dat er enig risico bestaat door geen sensorisch onderzoek uit te voeren. Maar dat neemt ze graag voor lief. “Het leuke aan deze actie is dat de consument een grote rol speelt en uiteindelijk de smaak kiest. Ik laat me verrassen. Het is een risico, maar dat nemen we bewust.”

Social media
Een deel van het succes van de smaakactie komt door de inzet van social media, beaamt Tervoort. Die zijn vooral belangrijk om jongeren te bereiken. Veel mensen stuurden hun ideeën door omdat ze van de smaakwedstrijd hoorden via vrienden, familie en kennissen. “In die zin zijn social media krachtiger dan de televisie. Televisie zorgt voor de bewustwording en de sociale netwerken trekken consumenten daadwerkelijk over de streep om mee te doen aan de smaakwedstrijd”, aldus Tervoort. Ook de samenwerking met het RTL 4-programma ‘Life 4 You’ van Carlo Boszhard en Irene Moors gaf de smaakactie een vliegende start.

‘Gedegen smaakonderzoek onder consumenten zal niet plaatsvinden’

[Foto]
2010_12_FF_lays_on
Juryvoorzitter Joop Braakhekke deelt alvast wat chips uit.
Foto: Lay’s.

Reageer op dit artikel