artikel

Het logo dat geen logo is

Algemeen

Het digitale foodplatform Foodlog.nl presenteerde maandag 26 april een nieuw duurzaamheidslogo onder de naam ‘kijkofhetklopt’. Dick Veerman, oprichter van foodlog.nl, levensmiddelentechnoloog Wouter de Heij van TOP en reclameman Jan Peter van Doorn zijn dit initiatief gestart.

“Het is geen logo”, benadrukt Dick Veerman aan het begin van de presentatie. “Bestaande logo’s willen consumenten met weinig werk beslissingen laten nemen. Kijkofhetklopt doet precies het omgekeerde”, legt hij uit. Ongeveer 70 mensen zijn afgekomen op de presentatie van dit initiatief. Vertegenwoordigers van de land- en tuinbouwsector, van de kritische consumentenorganisatie Foodwatch en vier medewerkers van Unilever hoorden drie enthousiaste mannen het verhaal achter dit logo vertellen.

Wikipedia
Het nieuwe logo gebruikt de al bestaande barcode. Door deze te scannen met bijvoorbeeld een smartphone of webcam komt informatie tevoorschijn die de fabrikant over de producten beschikbaar stelt. Deze kan de consument informeren over het aantal gereden kilometers, het waterverbruik of de ingrediëntendeclaratie. Moderatoren met autoriteit geven aan of de informatie volledig is of niet en waarom. Het belangrijkste is dat de open-source software van Wikipedia de basis vormt van het logo. Naast de feitelijke informatie over de samenstelling van het product, komt er ook een informatielaag voor discussie zoals op de site van Foodlog.

Verantwoordelijkheid
Vanuit de zaal kwamen veel vragen. De belangrijkste: wie is verantwoordelijk voor de informatie? “Dat zijn we allemaal”, legde Veerman uit. “De community corrigeert verkeerde uitingen. Daarnaast volgen de moderators de info op de site. Net als bij Wikipedia.” Guido Hagenaars, manager sustainability & strategy wereldwijd voor margarines bij Unilever, vindt het een goed initiatief, maar maakt zich zorgen over de bewaking van de content.

“We hebben geen geheimen, iedereen is gebaat bij transparantie, maar de informatie moet wel op een goede manier bij de consument komen. In een open systeem kan iedereen van alles roepen. Dat de stichting zegt dat het zichzelf corrigeert, vind ik te mager. Het in goede banen leiden zal de grootste uitdaging zijn.” Hagenaars hoopt dat het een Europees initiatief kan worden, omdat Unilever veelal over landen heen werkt. Peter Jens van Biologica vindt het logo heel erg passen in deze tijd. Ook de vleessector ziet de voordelen ervan in. Door een boercode op de verpakking te plaatsen, kunnen boeren zich presenteren en laten zien hoe het vlees wordt geproduceerd.

Eigen profiel
Ook vroegen sommigen zich af waarom de site geen rating aan producten geeft. Volgens de stichting moeten consumenten zelf een beslissing nemen op basis van de informatie. “Voor sommigen zal dierenwelzijn het belangrijkste item zijn. Voor anderen niet”, legt Wouter de Heij uit. Op termijn zullen consumenten wel een eigen profiel kunnen samenstellen, maar nu richt de organisatie zich vooral op het starten van een discussie. De stichting gaat gedurende de komende twee weken de Wikipedia-pagina’s openstellen voor bedrijven. Daarnaast geven ze zichzelf de tijd om tot september de financiering rond te krijgen. In januari 2011 moet ‘kijkofhetklopt’ live gaan.

Reageer op dit artikel