artikel

Eigen baas

Algemeen

Voor jezelf beginnen in de voedingsmiddelensector. Hoe doe je dat? Waarom begin je eraan? En hoe bevalt het? Eigen bazen vertellen over de leuke en minder leuke kanten van het leven als zelfstandig ondernemer. Patrick van de Mortel levert sauzen, marinades en dressings onder private label. Het verhaal van de Saucecompany in Deurne.

Als net afgestudeerde mbo’er Levensmiddelentechnologie begon Patrick van de Mortel (38) in 1992 bij Hela Thissen. Hij hielp in Venlo de productie van satésauspasta op te starten. Na acht jaar werd hij ploegchef in de ijsfabriek van Nestlé Nederland in Roermond, een jaar later unit-leider bij Groentehof in Helmond. Toen hij oktober 2002 hoorde dat Hela Thissen Nederland de productie van sauzen ging beëindigen, belde hij eigenaar Hay Thissen op. “We werden het snel over de overname van de productieactiviteiten eens”, aldus Van de Mortel.

Banken
De bank overtuigen ging Van de Mortel moeilijker af, ook al had hij een goed ondernemingsplan en een gegarandeerde omzet voor vijf jaar. “Ik had maar één afnemer; het afbreukrisico vonden zij te groot.” In zijn bank en accountant is de ondernemer teleurgesteld. “Zij denken in de eerste plaats toch aan zichzelf. Destijds ben ik te naïef geweest en had ik me beter moeten oriënteren.” Begin 2003 begon hij onder de naam Saucecompany BV met twee productiemedewerkers (oud-collega’s) op 600m2. Ook hijzelf werkte volop mee in de productie. Daarnaast ontwikkelde de ondernemer zelf producten en deed hij alle andere zaken, van inkoop tot facturering. Tot anderhalf jaar geleden, toen hij een verkoper aannam, deed hij geen acquisitie. “Alle klanten zijn aan komen waaien. Op dit ogenblik heb ik 160 debiteuren.”

Besluiten
De aanschaf van een tweedehands verticale afvul- en sluitmachine (2004) voor sachets van 15 g tot 1 kg, in 2006 opgevolgd door een nieuwe, het behalen van het BRC-certificaat (higher level) in 2004 en het laten bouwen van een flessenvulmachine (2006) waren belangrijke beslis- en leermomenten. Deze leidden er in 2008 toe dat zijn bedrijf moest verhuizen naar het huidige pand van 2.000 m2.
Het jaar daarop brandde het bedrijf van een klant af. “Deze heeft een poosje in een deel van ons nieuwe pand geproduceerd, maar kon het uiteindelijk niet bolwerken. Ik heb toen zijn productie van stoofvlees en soepen overgenomen en deze ondergebracht in Culitoppers BV. Dankzij de EG-erkenning kan ik nu ook mijn klanten vleesgevulde producten en broodvullingen produceren en leveren. Ook biologische producten; vorig jaar zijn we Skal gecertificeerd.”

Gezinsbedrijf
Privé heeft het ondernemerschap een zware wissel op Patrick en zijn gezin getrokken, al ervaart hij dat zelf niet zo. Alleen de vrijdagavond heeft hij vrij, de andere doordeweekse dagen zien zijn twee kinderen Tim (6) en Sanne (4) hem alleen tussen half zes en zeven uur en in de weekeinden, als hij dan tenminste ook niet hoeft te werken. Zijn vrouw Petra doet vanaf 2006 de administratie. Wim, zijn vader, werkt in het magazijn. De eerste vijf jaar van zijn ondernemerschap zijn ze niet op vakantie geweest.

En toch…
Vindt Van de Mortel het “een hartstikke leuk idee” als een van zijn kinderen ook ondernemer zou worden. “Het is niet gemakkelijk – als een klant failliet gaat, heb je wel eens slapeloze nachten – maar zelf beslissingen nemen en een bedrijf opbouwen, dat bevalt.” Sinds 2003 verzesvoudigde de omzet. Dit jaar stijgt de omzet tot nu toe met 50%. Bij de gemeente Deurne ligt een aanvraag voor uitbreiding van zijn bedrijfspand.

Naam: Saucecompany BV
Sinds: 2002
Maakt: sauzen, marinades en dressings
Startkapitaal: €300.000
Aantal werknemers: 22
Advies aan aspirant-eigenbazen: zorg dat je de juiste kennis in huis hebt.
Grootste valkuil: Vergewis je van betrouwbare partners en bewezen apparatuur.
Werkweek: 70 uur en meer

Reageer op dit artikel