artikel

‘Met innovatie kun je onderscheiden’

Algemeen

Voedingsmiddelenbedrijven kunnen dit jaar voor de zesde keer meedingen naar de Food Valley Award. Juryvoorzitter Jan Maat aan het woord over het belang van innovatie, voor fabrikanten en voor Nederland: “We hebben producten met een high added value nodig om onze sterke positie te behouden.”

De Food Valley Award, een initiatief van de stichting Food Valley, wordt jaarlijks uitgereikt aan het meest vernieuwende en maatschappelijk verantwoorde product, concept of proces in de voedingsmiddelen- en voedingsgerelateerde industrie. De prijs is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een onderscheiding waar fabrikanten graag naar meedingen.

“De Food Valley Award doet het goed bij zowel het mkb als de grotere bedrijven in Nederland. Het biedt winnende en genomineerde bedrijven veel publiciteit. De nominatie geeft een stukje erkenning en je kunt je ermee onderscheiden in de markt”, zegt juryvoorzitter Jan Maat, die dit jaar het stokje overneemt van Rudy Rabbinge. Maat is in het dagelijks leven algemeen directeur van TI Food and Nutrition in Wageningen.

Motor
Jezelf onderscheiden is de motor achter innovatie, stelt Maat: “Waarom zou je een product of proces vernieuwen als je vervolgens niet kunt laten zien wat er zo vernieuwend aan is?”

Andersom is innovatie een manier om jezelf te blijven onderscheiden, en dat is niet alleen belangrijk voor individuele fabrikanten, maar ook voor Nederland als geheel. “De Nederlandse voedingsmiddelensector is altijd een sterke internationale speler geweest. We zijn bijvoorbeeld een van de grootste exporteurs van zuivel en vlees ter wereld. Die sterke positie staat, met opkomende economieën als China of India, onder druk. Daarom moeten we continu producten met een high added value blijven ontwikkelen.”

“Ons land doet het qua innovatie niet slecht, maar er kan best een tandje bij, zowel in de voedingsmiddelenindustrie als in andere sectoren. Met 0,6% van de omzet in voedingsmiddelen investeren we relatief weinig in vernieuwing. In een land als Denemarken is dit percentage bijvoorbeeld twee keer zo hoog”, zegt Maat.

Stimulans
De juryvoorzitter vindt het dan ook goed dat innovatie zo nadrukkelijk gestimuleerd wordt in Nederland. “Er lopen verschillende mooie initiatieven die de kennisinfrastructuur in ons land verbeteren en daarmee de innovatiekracht vergroten. Denk bijvoorbeeld aan de mkb-innovatieprojecten die via de Food and Nutrition Delta geïnitieerd worden, het precompetitieve onderzoek dat wij hier binnen TI Food and Nutrition uitvoeren en aan de activiteiten van de stichting Food Valley: het stimuleren van innovatie en bedrijvigheid. Een innovatieprijs als de Food Valley Award past helemaal in dit plaatje.”

Drivers voor vernieuwing
Gezondheid en duurzaamheid zijn belangrijke drivers voor vernieuwing, meent Maat. “Dat zie je bijvoorbeeld aan de innovaties die afgelopen vijf jaar de award hebben gewonnen. Valess van FrieslandCampina is een duurzaam geproduceerde en lekkere vleesvervanger die inspeelt op de behoefte van de consument aan gebruiksgemak.

Het proces dat Provalor ontwikkelde om groentesap te winnen uit reststromen is niet alleen duurzaam en gezond, maar ook nog eens kosteneffectief. De frituurmethode van HiFri® heeft een grote impact op de gezondheid door verlaging van het vetgehalte van frites en Avebe laat met Etenia™ zien dat je gezonde producten kunt ontwikkelen met een lekkere smaak en textuur. Newtricious ten slotte is een mooi voorbeeld van hoe je een belangrijk gezondheidsprobleem, in dit geval een ernstige oogziekte, op een simpele manier kunt voorkomen.”

“Overigens vind ik het mooi om te zien dat bedrijven in staat zijn om drivers in de markt te herkennen en daar samen met de juiste partners op inspelen. Dat maakt het juryvoorzitterschap voor mij extra leuk en inspirerend.”

Samenwerking
“Gezondheid, duurzaamheid en well-being worden, naast voedselveiligheid, de komende jaren steeds belangrijker”, zo verwacht de juryvoorzitter, “de consument begrijpt deze onderwerpen steeds beter en zal daardoor meer eisen gaan stellen aan voedingsmiddelen.” Maat ziet daarnaast mogelijkheden voor procesoptimalisatie: zo effectief mogelijk producten met toegevoegde waarde produceren. ”Denk daarbij aan intensificatie van processen, waarbij je product- en procesontwerp grondig en in samenhang tegen het licht houdt.”

Maat adviseert voedingsmiddelenbedrijven continu alert te zijn op hoe zij toegevoegde waarde kunnen creëren. “Grote lijnen zijn bijvoorbeeld uitgezet door het Europees Technologie Platform Food for Life. Die kunnen goed als inspiratiebron dienen.”

“Zie je mogelijkheden om waarde toe te voegen, zoek dan – net als de eerdere winnaars van de Food Valley Award – samenwerking met partijen die je versterken. Zeker bij innovatie in duurzaamheid is dat belangrijk. Als fabrikant heb je te maken met verschillende partijen in de keten, van boer en toeleverancier tot retailer. Wie duurzamer wil produceren, ontkomt er daarom niet aan om samen te werken”, aldus Maat.

Reageer op dit artikel