artikel

Eigen baas

Algemeen

Voor jezelf beginnen in de voedingsmiddelensector. Hoe doe je dat? Waarom begin je eraan? En hoe bevalt het? Eigen bazen vertellen over de leuke en minder leuke kanten van het leven als zelfstandig ondernemer.

Voor jezelf beginnen in de voedingsmiddelensector. Hoe doe je dat? Waarom begin je eraan? En hoe bevalt het? Eigen bazen vertellen over de leuke en minder leuke kanten van het leven als zelfstandig ondernemer.

Thomas de With is directeur-eigenaar van een maaltijdenfabriek. Het verhaal van De With Maaltijden in Bleiswijk.

Zijn vader is Keurslager en zijn oom heeft een vleeswarenfabriek. Een loopbaan in het vlees lag in het verschiet voor Thomas de With (28). Hij trok het iets breder en ging in de kant-en-klaarmaaltijden met vlees als belangrijkste bestanddeel. In 2005 was De With Maaltijden geboren.

Small business
Het ondernemen zit De With in het bloed: hij koos er niet voor niets voor om Small Business te studeren aan de Hogeschool van Rotterdam. Hier leerde hij onder andere marktonderzoek te doen en hoe een ondernemingsplan te ontwikkelen. Zijn weg naar een eigen bedrijf leest als een spannend jongensboek. Het begon allemaal als een bijbaantje in de slagerij van vader de With. “Ik was in de keuken bezig met het bereiden van maaltijden, toen er een klant van mijn vader langskwam en vroeg of ik eens een aantal maaltijden wilde maken”, vertelt De With over het prille begin. Tien bakken werden er al snel honderd en al snel was er een productieruimte nodig. Het gebouw naast de slagerij stond leeg sinds De With’s oom zijn vleeswarenproductie begin jaren negentig naar elders verplaatste omdat hij meer capaciteit nodig had. Een ideale kans dus voor neef Thomas. “Mijn vader raadde me aan om in kant-en-klaarmaaltijden te stappen.” Er zit toekomst in gemaksproducten, zei De With senior. Hij kreeg geen ongelijk.

Groei
Het bedrijf van Thomas de With groeide rap. Ovenschotels zoals jachtschotels, Italiaanse gehaktschotels en witlofgratin vormen de basis van het assortiment van De With Maaltijden. Sinds eind 2006 nam de jonge De With ieder jaar nieuw personeel aan. In het begin groeide het bedrijf fors, tijdens de economische crisis veranderde ‘fors’ in ‘gestaag’. Maar desalniettemin groei, ondanks de economische tegenwind. “Je kunt niet om de crisis heen. We hebben een vijftiental grossiers en cateraars als klant en enkele nieuwe zitten in de pijplijn.” Toch merkt hij dat de markt lastig is.

Innovaties
“Afnemers doen er langer over om een besluit te nemen en eisen 100% slagingsgarantie van een product.” De With laat al zijn producten uitgebreid testen door klanten in zijn vaders slagerij. Hun enthousiaste reacties zijn geen garantie op succes. “Je moet een hoop geduld hebben. Je wil zelf ook een garantie op succes voor je producten. Vier op de tien van onze productinnovaties slagen in de markt, terwijl ze alle tien volgens ons eigen onderzoek een positieve beoordeling kregen.” De With spendeerde een flink bedrag aan zijn machinepark en aan nieuwbouw. Een gedeelte kwam uit het eigen vermogen van het familiebedrijf en een groot deel leende hij bij de bank. Door de goede samenwerking met de bank krijgen we relatief gemakkelijk een lening. “De slagerij van mijn vader bestaat al vijftig jaar en dit geeft vertrouwen aan de bank.” Na jaren van doorbuffelen wil De With gaan bouwen aan het imago en de merknaam van zijn bedrijf. Dat wil hij vooral doen via het internet, zoals via social media. “We willen ons bedrijf de komende vijf jaar uitbreiden om bestaande en nieuwe afnemers beter te bedienen.”

[kader in foto]
Naam: De With Maaltijden
Sinds: 2005
Maakt: kant-en-klaarmaaltijden
Startkapitaal: geen
Aantal werknemers: 6 fulltime / 4 parttime
Advies aan aspirant-eigenbazen: naast innoveren, is een
doel/target net zo belangrijk. Maak dat meetbaar.
Grootste valkuil: wees niet te enthousiast
Werkweek: minimaal 60 uur

Reageer op dit artikel