artikel

Vizier gericht op gezonde, duurzame toekomst

Algemeen

Een economisch gezonde foodsector. De ontwikkeling en productie van gezonde en veilige voedingsmiddelen. Een gezonde, duurzame wereld. Deze thema’s staan onder de noemer ‘Gezonde toekomst’ centraal tijdens de 4e editie van het VMT Food Event op 16 maart.

Dit jaar brengt het evenement prominenten van de industrie, overheid en retail samen aan tafel om te debatteren. Wederom is er een omvangrijk congresprogramma in combinatie met een informatiemarkt. Visionair Paul Roberts zet de sector op scherp en fooddesigner Katja Gruijters vertaalt zijn gedachtegoed in een inspirerend diner.

Nieuwegein is ook in 2010 de plaats waar VMT Food Event wordt gehouden. Het evenement is uitgegroeid tot de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor de foodbranche. De belangrijkste trends en ontwikkelingen in de foodindustrie worden daar besproken, zodat deelnemers de nieuwste ontwikkelingen uit eerste hand vernemen.

Gezonde toekomst

In 2010 luidt het centrale thema ‘Gezonde toekomst’. Gezond kan daarbij op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Het gaat om financieel gezonde bedrijven die hun marktposities behouden en zelfs verbeteren. Innovatie is daarbij de sleutel tot succes, met de nadruk op nieuwe en bestaande producten die de gezondheid van de consument bevorderen.

Gezond refereert tevens aan het milieu waarin bedrijven opereren en waarover consumenten en ngo’s zich in toenemende mate zorgen maken. Duurzaamheid is voor de sector geen hype gebleken, maar lijkt hét thema voor de toekomst. Duurzaam produceren en maatschappelijk verantwoord ondernemen lopen dan ook, net als voedselveiligheid, productontwikkeling, technologie en marketing als een rode draad door het programma van VMT Food Event 2010.

Minister Verburg aan tafel
VMT Food Event trapt op 16 maart om even voor tien uur ’s morgens af met een nieuw concept: ‘Aan tafel’! Prominenten van overheid, fabrikanten en retail nemen plaats rond de tafel en gaan in debat onder de professionele leiding van Victor Deconinck, voormalig tv-actualiteitenpresentator. Hij wordt daarbij ter zijde gestaan door Philip den Ouden, directeur van de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) in de functie van tafelheer. VMT organiseert Food Event in samenwerking met de FNLI.

Aan tafel neemt plaats minister van LNV Gerda Verburg. Zij gaat in debat met fooddirecteuren Alexander Wessels (DSM) en Emmo Meijer (Unilever), Wim Schreuders, inspecteur-generaal van de Voedsel en Waren Autoriteit, en Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Duurzaamheid is een van de thema’s aan tafel. Daarnaast is er ruim aandacht voor de machtsverhouding tussen industrie en retail, het belang van innovatie en het toezichtregime van de VWA. Ook het economisch klimaat staat op het menu.

The end of food
De ochtend wordt na het tafelen afgesloten door keynote speaker Paul Roberts. Amerikaan Roberts kondigde in de bestseller ‘The End of Food’ het einde aan van het huidige productiesysteem van voedingsmiddelen. Nu vertelt hij over het nieuwe model, dat niet is gebaseerd op biologische of streekgebonden producten, maar dat de kloof tussen producenten en consumenten moet dichten. Geïnspireerd door Roberts stelde Katja Gruijters een diner samen dat het avondprogramma van Food Event op inspirerende en smakelijke wijze vult.

Duurzaam en innovatief
Na de lunch biedt VMT Food Event een breed scala aan onderwerpen, verdeeld over vier parallelle tracks. Track 1 Strategie & Marketing start met de sessie Duurzaamheid. Duurzame waardeproposities worden toegelicht en bedrijven als Perfetti Van Melle en Mars Chocolate Europe vertellen over hun duurzaamheidsaanpak.

Sessie 2 staat in het teken van innovatieve merken. Merken maken (nog altijd) het verschil. Maar de wereld van de succesvolle merken wordt steeds complexer. Deze sessie verschaft nieuw inzicht. Bovendien is er de onthulling van een nieuw, gezond merk dat bouwt aan een beter leven voor mens, dier en natuur.

Gezond maken en kiezen
Minder zout, meer vezel. Aan de industrie de taak om gezondere producten te ontwikkelen. In sessie 1 van de track Productontwikkeling & Gezondheid vertellen foodfabrikanten als Vion en Gb Plange hoe zij aan de gang zijn. Retailer Albert Heijn helpt consumenten bij het maken van de gezonde keuze. Dat gebeurt op verschillende manieren, ook met gezonde productinnovaties. Bovendien kan duurzaamheid het gezonde imago van merken versterken.

Claims en logo’s zijn belangrijk om gezondheid te communiceren en daarmee te bevorderen. Maar werkt dat in de praktijk ook zo? Overheid, onderzoek en consument geven hun visie in sessie 2.2.

Standaarden en bedreigingen
Duurzaam is de nieuwe randvoorwaarde voor de voedingsmiddelenproductie. Gezondheid ging daaraan vooraf en voedselveiligheid is het al langer. Toch betekent dit niet dat zaken op het terrein van de veiligheid zijn uitgekristalliseerd. Integendeel! In standaardenland borrelt het als nooit tevoren. Sessie 1 van Track 3 Voedselveiligheid & Kwaliteit geeft een update en stelt de vraag wat er tot nu is bereikt met alle standaarden die er zijn. Prominente bedrijven als retailers Metro en Ahold en McDonald’s en Unilever belichten hun aanpak en visie op de toekomst van het (te) grote aantal standaarden.

De veiligheid en kwaliteit van het voedsel staat op een hoog plan. Desondanks duiken er steeds (nieuwe) stoffen op die een bedreiging vormen en de foodfabrikant kopzorgen geven. In de sessie Issues & Incidenten is er daarom aandacht voor ggo, 3MCPD en glycidolesters en 4-methylbenzophenon.

Besparen en verdienen
Voor een gezonde economische toekomst van een bedrijf is het realiseren van besparingen essentieel, juist nu. Sessie 1 in Track 4 Technologie & Efficiency belicht mogelijkheden om de kosten in het proces te reduceren, maar ook daarbuiten. Onderwerpen zijn afvalwater, energiemonitoring, automatisering en logistiek.

Naast besparen richt track 4 zich op verdienen en wel aan innovatieve technologie. Dat blijkt vaak een traject van lange adem te zijn. Er is een wetenschappelijke basis voor nodig, maar meer nog ondernemersschap en financiering. Uiteenlopende technologieën passeren de revue: Hoge druk, radiofrequente verhitting, zuurstofscavengers, pulsed electric field, schokgolven en hydrolyse met superkritisch water.

Informatie en contacten
Naast het brede congresaanbod met meer dan 45 lezingen, biedt VMT Food Event alle gelegenheid om vakgenoten, toeleveranciers en klanten te ontmoeten. De plaats bij uitstek om te netwerken en contacten te leggen is de informatiemarkt. Grenzend aan de congresruimte tonen bedrijven hun producten en diensten en zij belichten de laatste ontwikkelingen.

Na een dag consumeren van informatie heeft VMT Food Event nog een smakelijke en creatieve verrassing voor de deelnemers in petto. De inwendige mens komt op een inspirerende manier aan zijn trekken tijdens het ‘Feed Your Mind’-diner. Meer hierover op pagina . Ook niet-deelnemers kunnen hiervan genieten. Mis het niet!

Reageer op dit artikel