artikel

Eigen Baas

Algemeen

Voor jezelf beginnen in de voedingsmiddelensector. Hoe doe je dat? Waarom begin je eraan? En hoe bevalt het? Eigen bazen vertellen over de leuke en minder leuke kanten van het leven als zelfstandig ondernemer.

Akkerbouwers Henk Scheele, Gerrit Rozendaal en Rene de Zeeuw telen samen aardappels en maken er chips van. Het verhaal van op de boerderij gebakken Hoeksche Chips.

Henk Scheele doet het woord, maar hij benadrukt dat het bedrijf drie eigenaren heeft. Je kunt een chipsbakkerij namelijk niet in je eentje beginnen, zegt hij. Door het samengaan van drie akkerbouwbedrijven in 2002 ontstond de mogelijkheid om goedkoper te gaan werken door bijvoorbeeld een machinepark te delen. En het bood ruimte om van elkaar te leren. In een poging om meer uit hun aardappelen te halen kwam het idee om zelf chips te gaan maken.

Chips als groente
“In 2004 kochten we een snelkookpan in een bejaardentehuis en een elektrische komkommersnijder. Hiermee konden we twee kilo chips per uur maken”, verklaart Scheele de start van de expeditie. De groenteboer in het dorp die ze benaderden om de chips te verkopen was eerst sceptisch, maar belde al snel voor meer voorraad. Chips in een groentewinkel? Volgens Scheele kan dat met de Hoeksche Chips prima. “We wassen de aardappelen, schillen ze niet, snijden ze en bakken ze direct zonder te spoelen. De chips smaakt daardoor naar aardappel en dus ook het hele jaar door anders”, verklaart de akkerbouwer.

Toverwoord
Na 100 dagen experimenteren was het tijd om te gaan investeren. Een op maat gemaakte productielijn op de boerderij biedt mogelijkheid om meer te produceren. De chips is inmiddels verkrijgbaar in 1.000 winkels, waarvan een derde speciaalzaak is. Het was volgens Scheele relatief makkelijk om de supermarkten binnen te komen en het toverwoord daarbij is marge. “Van elke twee euro die de klant betaalt gaat een groot gedeelte naar de supermarkt.” Waar in de begindagen het segment ambachtelijke chips nog niet bestond is dat nu anders. “We moeten nu ons best doen om de plaats te behouden.”

Paprika
“In een test op vetten en zout van de Consumentenbond in 2007 eindigde de chips bovenaan. En daar zijn we trots op”, zegt Scheele. De smaken zijn volgens hem allemaal puur. Nu liggen er naast zwarte peper en zeezout ook knoflook en paprika in de schappen. Scheele lacht bij de paprika. De ondernemers dachten dat ze deze populaire smaak niet zouden maken omdat die altijd smaakstof bevat. Maar de eigen variant met alleen pure paprika lust zelfs Scheele die eigenlijk niet van paprikachips houdt.

Voorlopig alleen chips
Na vijf jaar is er voor het eerst externe kennis ingewonnen om de chips beter te positioneren. Waar de akkerbouwers trots zijn op hun afkomst en de aardappelen uit kleigrond blijkt de consument vooral geïnteresseerd in gezondheid en is daar ook bereid voor te betalen. Om dat beter te benadrukken wordt nu met een externe partij gewerkt aan een nieuwe verpakking.
Voor de toekomst ziet Scheele vooral uitbreiding van de verkooppunten en van smaken.

De drie akkerbouwers hebben wel nagedacht of ze de andere producten die ze verbouwen – uien, suikerbiet, conservenerwten en graan – ook kunnen verwerken. Scheele hierover: “Het kost ontzettend veel energie om de chips goed te doen. Dus voorlopig houden we het alleen bij chips.”

Reageer op dit artikel