artikel

Stelling: ‘Retailers weten te weinig van gezonde voeding’

Algemeen

Inkopers van supermarkten bezitten weinig kennis over voeding. Ze zouden daarom verplichte cursussen moeten volgen, verklaart Voedingscentrum-directeur Yvonne van Sluys tijdens het symposium ‘Goedkoop eten moet gezonder’ in Burgers Zoo in Arnhem.

Stelling

‘Retailers weten te weinig van gezonde voeding’

Inkopers van supermarkten bezitten weinig kennis over voeding. Ze zouden daarom verplichte cursussen moeten volgen, verklaart Voedingscentrum-directeur Yvonne van Sluys tijdens het symposium ‘Goedkoop eten moet gezonder’ in Burgers Zoo in Arnhem.

a) Eens. Anders stonden er minder ongezonde producten in de schappen.
b) Oneens. Er is voldoende gezonde voeding in de supermarkt te vinden. De consument wil er alleen niet voor betalen.
c) De lage prijs van ongezonde producten is een groter probleem dan het gebrek aan kennis.
d) Anders, namelijk …

Philip den Ouden, directeur van de Federatie van de Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), kiest voor d.
“Er is in de supermarkt meer dan voldoende voeding te vinden voor een gezond voedingspatroon. Deze voeding is ook toegankelijk voor zeer beperkte beurzen. Supermarkten bieden een brede keuze aan de consument. Het probleem is dat voedingskundigen en dus ook een instelling als het Voedingscentrum er blijkbaar niet in slagen om de consument te overtuigen om een dergelijk pakket voedingsmiddelen daadwerkelijk in het boodschappenwagentje te stoppen.”

Miranda Boer, hoofd PR en Voorlichting van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel CBL, is het oneens met de stelling, maar om een andere reden dan bovenaan staat.
“Retailers weten als geen ander welke wensen de consument heeft. In het geval van gezonde voeding doen zij er nog een schepje bovenop door niet alleen volop gezonde producten aan te bieden, maar ook nog eens voorlichting over gezonde voeding te geven. Bijvoorbeeld in hun magazines en op hun websites.”

Ook Albert Heijn is het (uiteraard) oneens met de stelling en kiest voor d. Anoeska Aspeslagh, AH-persvoorlichter: “Als grootste aanbieder van voedingsmiddelen speelt Albert Heijn een belangrijke rol in het stimuleren van een gezonde leefstijl. Wij maken de gezonde keuze makkelijker door voorlichting over voeding en door bijvoorbeeld het Gezonde en Bewuste Keuze Klavertje. Ook maken we de receptuur van onze Eigen Merk producten gezonder. Zo hebben wij het afgelopen jaar het toegevoegde zout in brood verlaagd met 10%. Andere voorbeelden zijn onze AH Soep Compleet, die is bekroond met de Jaarprijs Voedingscentrum 2008, de makkelijke doosjes vol fruit (diepvries) en de ‘Pluk en eet’ planten. Met deze planten, waar tomaten, paprika’s en aardbeien aan groeien, kunnen klanten zelf een moestuintje maken. Wij zien dat klanten de gezonde producten in onze winkels goed weten te vinden. Zo zijn negen van de tien meest gescande producten bij de kassa afkomstig van het aardappelen-, groenten- en fruitschap.”

Reageren op onze stelling?
Ga naar www.vmt.nl, button ‘opinie’

Reageer op dit artikel