artikel

Veel convenience op drukbezocht Anuga

Algemeen

Een vleessnack met dipsaus, klaar binnen 2 minuten. Binnen 15 minuten een cheesecake op tafel. Veel bedrijven toonden op de Anuga nieuwe voedingsmiddelen in de categorie convenience. Naast gemak, waren ook bekende zaken als vet- en zoutverlaging terug te vinden op de beurs. Net als enkele bijzondere innovaties.

De grootste levensmiddelenvakbeurs was drukbezocht dit jaar. Meer dan 153.000 bezoekers uit 180 landen namen een kijkje op de beursvloer. Veertig procent daarvan kwam uit het organiserende land, Duitsland. Meer dan 200 Nederlandse bedrijven reserveerden een stand voor deze vijfdaagse beurs. De bezochte standhouders waren tevreden over de kwaliteit van bezoekers.

Gemak
De gemakstrend was volledig doorgedrongen in alle categorieën. Eenpersoonsporties, razendsnel klaar en in handige verpakkingen. Vion presenteerde vier nieuwe kant-en-klaarmaaltijden met pasta als basis die maar 9 minuten in de oven hoeven. Volgens analysebureau Nielsen groeide de markt voor deze producten met bijna 17% in 2008 ten opzichte van 2007. De pasta van Quisit Pasta Deliziosa is voorlopig alleen bestemd voor de Duitse markt.

Het Duitse bedrijf Tillman introduceerde vier vleessnacks met dipsaus die na slechts 2 minuten in de magnetron klaar zijn. In het deksel bevindt zich de saus en een uitvouwbare plastic vork. Veel beursbezoekers probeerden bij de Tillman-stand een bekertje gyros met zazikisaus of kebab met knoflooksaus te bemachtigen.

Het Nederlandse King Cuisine presenteerde verse dressings in een tube. Met deze innovatie waren ze een van de genomineerden in de taste09, de innovatiecompetitie van de Anuga.

Kindermarketing
Kinderen zijn een belangrijke doelgroep voor de voedingsmiddelenindustrie. Dat bleek ook op de Anuga. De zuiveltoetjes voor kinderen zijn bekend en doen het nog altijd goed volgens sommige standhouders. Maar aardappelpuree met spinazie of pangasiusfilet in tomaat-appelsaus? Kinderen blijken deze producten te lusten als er een Disneyfiguurtje aan gekoppeld is.

Het Duitse bedrijf Simexinter ontwikkelt voor voedingsmiddelenfabrikanten producten speciaal voor kinderen, gekoppeld aan een Disney-figuur. Deze voedingsmiddelen moeten voldoen aan de voedingsrichtlijnen van de tekenfilmproducent Disney. Dat betekent onder andere dat toegevoegd suiker niet meer dan 10 procent van het totaal aantal calorieën mag bedragen voor hoofdmaaltijden en bijgerechten. Voor snacks mag een kwart van de calorieën uit suiker bestaan.

Kinderpizza
Ook diepvriespizza-fabrikant Wagner richt zich met Piccolinis, de kleine pizzaatjes, specifiek op 3- tot en met 7-jarigen. De Kinder-Piccolinis lijken op de originele piccolinis van Wagner, maar bevatten minder zout en minder vet. “Want”, legt een woordvoerder van Wagner uit, “zo kunnen jonge kinderen toch nog relatief gezond een pizza eten.” Per 100 gram bevat een kinder-piccolini 5,2 g vet tegen ruim 10 gram bij een originele piccolini. De kinder-piccolinis zijn in mei dit jaar op de Duitse markt geïntroduceerd. Afhankelijk van het succes zullen ze medio volgend jaar ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn.

Wagner verlaagt voorlopig alleen het zoutgehalte en vetpercentage van de piccolinis voor jonge kinderen, omdat “de balans om een pizza gezonder te maken door zout en vet te verminderen en toch de lekkere smaak te behouden ontzettend moeilijk is”, aldus een woordvoerder van Wagner.

Minder vet, minder zout
Vetarm is een blijvertje, zeker in de zuivel. Alle fabrikanten melden dat een vetarme lijn in het assortiment een ‘must’ is. Aan de andere kant van het spectrum zijn de verwenproducten. Ook die heeft iedere yoghurt-, kaas- en zuiveldrankproducent in de schappen staan, zoals chocolademousse met herkomstchocolade. Deze premiumtoetjes zijn echter duurder dan de rest en lopen niet goed in deze tijden van economische crisis.

De smaak ‘latte macchiato’ is helemaal ingeburgerd in de zuivel. Sojadrankenproducent Alpro heeft deze aan het palet smaken toegevoegd. Het Duitse Bayerische Milchindustrie heeft zelfs een Italiaanse lijn yoghurtdesserts met de smaken Tiramisu, Latte Macchiato, Espresso en Stracciatella.

De discussie over minder zout in brood was nog niet zo luid als die hier in Nederland wordt gevoerd. Op de Anuga waren sowieso weinig producenten van dagvers brood te zien. Bake Five, een organisatie die afbakbrood produceert, merkt nog weinig van de vraag naar minder zout. Meer vezels en luxer brood zijn vooral de vragen die ze van hun klanten krijgen.

Reageer op dit artikel