artikel

Ontwikkelingen in dranktechnologie

Algemeen

De ogen van de wereldwijde drankenindustrie richten zich in september weer op München. Elke vier jaar toont de technologiebeurs Drinktec daar de trends in procestechnologie, afvul- en verpakkingsinstallaties, maar ook in verpakkingen, grondstoffen en energiesystemen op het gebied van dranken en vloeibaar voedsel.

Modern, innovatief sterk en met een open blik, dat wil Drinktec dit jaar uitstralen. Daarom mat de internationale beurs voor dranktechnologie zich een nieuwe oranje huisstijl aan. In september opent de Neue Messe in München haar deuren voor zo’n 70.000 bezoekers uit 160 verschillende landen. Ongeveer 1.500 exposanten uit 70 landen tonen de laatste technologieën voor het produceren, vullen en verpakken van vloeibare voedingsmiddelen. In de twaalf hallen staan volledige productielijnen opgesteld die de bezoeker in actie kan bekijken.

Verpakkingen
Dit jaar is plastic voor het eerst de belangrijkste vorm van verpakking voor drankjes. Op de tweede plek komt glas, gevolgd door blik. Wanneer plastic en drank in één adem worden genoemd, denkt men als snel aan pet (polyethyleentereftalaat). In 2009 worden volgens Euromonitor meer dan 350 miljard plastic containers gevuld. Dat is ongeveer een derde van alle drankverpakkingen. Pet is daarom alom vertegenwoordigd op de Drinktec.

Onder de naam Petpoint is een hal van 11.000 m2 ingericht voor het verpakkingsmateriaal. Ook vindt tijdens Drinktec, op 16 en 17 september, het Pet wereldcongres plaats. Een nog altijd actueel issue in de petwereld is barrièretechnologie. Hoe voorkom je dat zuurstof en licht het product penetreren en koolzuur en smaak ‘weglekken’. Flessen met meerdere lagen kunnen een oplossing bieden. Net als verschillende materiaalmixen of coating op de binnen- of buitenkant van de verpakking, bijvoorbeeld met siliconenoxide. Een zuurstofvanger in het deksel of de dop is ook een mogelijkheid.

Een andere belangrijke topic op het gebied van pet is gewicht. Hoe lichter de fles hoe goedkoper. Vier jaar geleden woog de lichtste petfles van 0,5 liter op Drinktec 12 gram. Nu weegt de lichtste fles in gebruik nog maar 8,8 gram. Misschien dat er tijdens Drinktec 2009 weer een nieuw gewichtsrecord gevestigd wordt.

Maar langzaam maar zeker duiken ook de alternatieven voor pet op. Bijvoorbeeld polystyreen (PS), Polyethyleennaftalaat (PEN) – wat vrij duur is – en polypropyleen (PP), dat alleen geschikt is voor dranken zonder koolzuur en gegarandeerd transparant is. Pet en PS voelen en zien er hetzelfde uit. Met dezelfde machines als voor Pet kunnen lichtere flessen van PS worden gemaakt met dezelfde wanddikte. De PS-flessen zijn goedkoper in productie en kunnen goed worden hergebruikt, maar zijn nu alleen nog geschikt voor dranken zonder koolzuur.

Alle eerder genoemde plastics hebben één nadeel: ze worden gemaakt van ruwe olie, een slinkende grondstof. Daarom is er toegenomen aandacht voor herbruikbare grondstoffen voor verpakkingen. De eerste bioplastics worden gebruikt om dranken zonder koolzuur te verpakken. Experts verwachten dat deze markt zal groeien tot 20 – 25% in 2020. Er wordt veel verwacht van het materiaal polyactide (PLA) omdat de eigenschappen lijken op die van pet. Maar PLA heeft ook een beperking. Het wordt zachter rond 60°C. Deze en andere onderwerpen komen aan de orde tijdens de tweedaagse (14 en 15 september) conferentie gewijd aan PLA, die voor de tweede keer tijdens Drinktec wordt georganiseerd.

Etiket
Bij volautomatische labelingsmachines die al meer dan vijftig jaar bestaan verschuift de trend de laatste jaren naar snelheid en flexibiliteit. Exposanten tonen hun nieuwste high-performance modellen en modulaire machines. Daarnaast is er een trend zichtbaar naar steeds exclusievere zelfklevende labels. Chinese en grote Amerikaanse brouwerijen richten zich met de ‘no-label-look’ op het hogere prijssegment en proberen zich van de massa te onderscheiden.

Nu zijn de labels die worden gebruikt veelal van papier, langzaam maar zeker vinden de plastic etiketten hun weg. Polypropyleen (PP) wordt het label van de toekomst genoemd. Het heeft een lagere dichtheid dan pet en is makkelijker te scheiden van de fles. Labels van PP zijn zeer geschikt voor de no-label-look. Daarnaast komt er steeds meer aandacht voor intelligente verpakkingen die bijvoorbeeld verkleuren als de houdbaarheidsdatum verstrijkt, of voor de aanwezigheid van salmonella waarschuwen.

Zuivel
Zuivel en op zuivel gebaseerde dranken staan voor het eerst in het spotlicht in München. Ingrediënten, technologieën en expertise voor innovatieve zuiveldrankjes is alom vertegenwoordigd onder de exposanten. Vier forumsessies zijn aan zuiveldranken gewijd. De sprekers belichten de mogelijkheden en toegevoegde waarde van zuivel. Bovendien wordt voor het eerst de Dairy Technology Award uitgereikt aan een succesvolle implementatie of technische innovatie in de Europese zuivel- en voedingsmiddelenindustrie.

De prijs is een initiatief van uitgever Bücker Fachverlag, ingenieursvereniging VIM en beursorganisatie Munich International Trade Fairs. Door de drastische prijsverhoging van melk in 2007 groeide de melkproductie. Doordat consumenten minder gingen kopen en de vraag naar melkpoeder op de wereldmarkt daalde, kwam de melkprijs onder druk te staan, vooral voor klassieke producten als UHT-melk of kwark. Maar innovatieve concepten blijven groeipotentieel bieden voor de melk. De verkoop van drinkyoghurt groeide de laatste jaren snel. Net als op melk gebaseerde dranken. Alle grondstoffen voor moderne zuiveldranken worden op Drinktec getoond.

En verder
Het ondersteunende programma van de beurs bestaat onder andere uit een reeks congressen waarin experts discussiëren, nieuws uitwisselen en netwerken. Thema’s die aan bod komen zijn: consumenten door de jaren heen, milieu en verpakkingen, afvul- en verpakkingssystemen, water als de bron en nieuws over het brouwproces.

Daarnaast worden de Beverage Innovation Awards op 15 september uitgereikt. De prijzen zijn een initiatief van Zenith International Publishing in samenwerking met Unesda, Europese koepel van drankenverenigingen, en Wafg, Duitse branchevertegenwoordiging voor alcoholvrije dranken. De organisatoren reiken de prijzen al vijf jaar uit en zagen voor de 2009-editie in Drinktec een geschikt platform.

Reageer op dit artikel