artikel

Anuga 2009 goed volgeboekt

Algemeen

Voor de dertigste keer zal in oktober de tweejaarlijkse Anuga plaatsvinden in de Koelnmesse in Keulen. Een van ’s werelds grootste beurzen voor etenswaren en dranken ontving in 2007 meer dan 160.000 bezoekers uit 170 landen. Bezoekers kunnen langs 6.000 aanbieders van voedingsmiddelen en dranken struinen, verdeeld over tien beurzen.

Het concept ‘10 foodbeurzen onder een dak’ (zie kader Anuga 2009) werd in 2003 ingevoerd en is volgens de organisatie het succes van de beurs. Dit jaar hebben al 6.000 aanbieders een plekje op de beursvloer gereserveerd, ondanks de economische crisis. De organisatie zet naast de tien vakbeurzen ook nog andere thema’s uit de voedingsmiddelensector neer. Deze komen voort uit het aanbod van de exposanten (zie kader Anuga 2009).

Voor de eerste keer presenteert de Anuga de Global Halal Conference met experts uit de hele wereld. Met wereldwijd rond de 1,4 miljard moslims vormen halal voedingsmiddelen en dranken een productgroep met een sterke groei. De organisatie kiest elke editie een partnerland. De keuze viel dit jaar op Turkije. Het land zal op de beurs laten zien dat het beschikt over een productieve agrarische sector en voedingsindustrie.

Zuivel
FrieslandCampina staat voor het eerst in deze combinatie op de Anuga Dairy. Ook bedrijven zoals Emmi, Hochwald en Ehrmann behoren tot de 350 zuivelaars die hun producten presenteren in Keulen. Anuga Dairy vindt zoals gebruikelijk onderdak in hal 10.1. De markt voor zuivelproducten is de afgelopen jaren gegroeid. Consumenten in opkomende landen als China, India en Brazilië drinken meer zuivel. Probiotische dranken op zuivelbasis zijn vooral populair in Spanje, Nederland en Argentinië. Ice coffee is een van de interessante ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Sowieso doet zuivel in combinatie met andere dranken of smaken het erg goed op de markt. Ondanks deze toegenomen consumptie wordt er wereldwijd nog steeds te veel melk geproduceerd. Maatregelen om een balans tussen vraag en aanbod te krijgen, zullen de toekomst van de sector bepalen.

Frozen food
De Nederlandse bedrijven Aviko en Oerlemans zijn twee van de vierhonderd exposanten op de Anuga Frozen Food. Volgens de organisatie is deze beurs in hallen 4.1 en 4.2 een van de grootste op dit gebied. De sector organiseert ook een meeting Frozen Food 2009 waar de handel, industrie, foodservice en catering over de ontwikkelingen op vriesgebied discussiëren. Want volgens analysebureau Nielsen is de markt voor bevroren groenten groot. In Duitsland was de markt voor bevroren groenten in de retail in 2008 goed voor een omzet van €5,1 miljard, 4% meer dan het jaar daarvoor. De goedlopende producten binnen deze categorie zijn vooral pizza en vis. Het segment bevroren diepvriesmaaltijden lijkt in de eerste plaats te kiezen voor eenpersoonsmaaltijden, hoge kwaliteit en spannende recepturen.

Fine Food
De grootste van de tien vakbeurzen is Anuga Fine Food. Meer dan 3.000 fabrikanten en importeurs worden verwacht. Champignonverwerker Lutèce en Struik Foods zijn twee van de Nederlandse bedrijven die op deze vakbeurs staan. Veel landen, waaronder partnerland Turkije, tonen hier hun expertise. Italië zal, zoals voorgaande edities, de meeste exposanten – ongeveer 1.000 – leveren.
Tijdens de Anuga 2009 vindt weer de innovatiewedstrijd Taste plaats. Een jury beoordeelt de meest innovatieve voedingsmiddelen van de exposanten. Op de beursvloer wordt de selectie van de jury tentoongesteld. Het weergeven van de belangrijkste trends in food is een van de selectiecriteria van de jury.

Reageer op dit artikel