artikel

Stelling: ‘Consument gooit gezonde levensstijl opzij door crisis’

Algemeen

De WHO luidde onlangs de noodklok. Mensen gaan ongezonder eten door de crisis. Dit leidt tot de welbekende hart- en vaatziekten. McDonald’s rapporteerde onlangs een omzetgroei ondanks de recessie. Heeft de trend gezondheid zijn langste tijd gehad? Zijn de talloze reclamespotjes voor gezonde producten voor niets geweest?

‘Consument gooit gezonde levensstijl opzij door crisis’

De WHO luidde onlangs de noodklok. Mensen gaan ongezonder eten door de crisis. Dit leidt tot de welbekende hart- en vaatziekten. McDonald’s rapporteerde onlangs een omzetgroei ondanks de recessie. Heeft de trend gezondheid zijn langste tijd gehad? Zijn de talloze reclamespotjes voor gezonde producten voor niets geweest?

a) Eens. Vette en zoete snacks zijn goedkoop, alom verkrijgbaar en verzadigen makkelijk.
b) Oneens. lekkere, vetarme producten doen het nog steeds goed in de supermarkt.
c) Crisis of geen crisis, de mens zal zijn ongezonde hap nooit opgeven.
d) Anders, namelijk …

Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum, kiest voor d. Volgens het voorlichtingsbureau is het zonde als de consument zijn gezonde levensstijl verlaat vanwege de crisis. Het is ook helemaal niet nodig, legt hij uit. “Gezond en voordelig kunnen samengaan. Als je er voor kiest om zelf je groente te snijden en te wassen, of om zelf broodjes te smeren voor onderweg, dan ben je meestal goedkoper uit dan als je voorgesneden groente of voorverpakte snacks koopt. Halfvolle of magere zuivel is goedkoper dan volle; en omdat er minder verzadigd vet in zit, is het bovendien beter voor de gezondheid. Eieren zijn een voordelig alternatief voor vlees, en thee is goedkoper dan fris en levert ook nog eens minder calorieën. Zo zijn er nog meer mogelijkheden om goedkoop en toch gezond je inkopen te doen.”

Kees de Graaf, professor bij de vakgroep Humane Voeding van Wageningen Universiteit, denkt dat het wel meevalt. “Een groot deel van de mensen kiest bewust voor gezonde voeding, omdat ze zich daardoor fit en gezond voelen. Natuurlijk heeft de crisis op sommigen wel invloed, goedkope calorieën zijn alom verkrijgbaar, maar ik denk dat de meesten wel voor gezond blijven kiezen.” En die ongezonde hap dan? “Ja, maar dat zal altijd een spanningsveld blijven, crisis of geen crisis.”

Ruurd Hielkema, managing director bij marktonderzoekbureau Trendbox: “Omdat nuance onderzoekers eigen is en ‘de consument’ niet bestaat, zijn a, b en c alle drie waar. C nog het meest, maar d nog meer. In 2008 was er al een terugslag in gezond eetgedrag, 2009 is wat dat betreft stabiel. En antwoord d? Volgens ons rapport Focus op 2009 is dit jaar het jaar van de kleine verwennerijen. Fast food, hoe je er ook over denkt, hoort daar volgens velen bij. En is goedkoper dan andere afhaal- of bezorgdiensten. De consument weet ook dat een vette hap af en toe geen kwaad kan, zo lang ander voedsel dat maar compenseert. Lekker, vetarm uit de supermarkt bijvoorbeeld.”

Reageer op dit artikel