artikel

Eigen Baas

Algemeen

Voor jezelf beginnen in de voedingsmiddelensector. Hoe doe je dat? Waarom begin je eraan? En hoe bevalt het? Eigen bazen vertellen over de leuke en minder leuke kanten van het leven als zelfstandig ondernemer.

Jos Bruin wijst bedrijven de weg in de wetgevingsdoolhof. Het verhaal van Warenwetadvies.nl. “Ik heb vanmorgen de etiketten van vier rijstebrijproducten vertaald en gecontroleerd. Nu ben ik bezig met een voedingssupplement met daarin cranberry en voor me op het bureau heb ik een paar flessen mineraalwater staan. Daar ga ik vanmiddag mee aan de slag omdat de importeur er een medische claim aan wil koppelen.”

Beter kan Jos Bruin (52) het afwisselende karakter van zijn werk als zelfstandig wetgevingsadviseur niet illustreren. Als werknemer van SaraLee was de productrange veel beperkter, zeker nadat ’s lands grootste koffie- en theeproducent activiteiten als Stegeman, Lassie en Duyvis had afgestoten.

Kiezen
Toen SaraLee DE begin 2005 aankondigde de wetgevingsafdeling naar Utrecht te zullen verplaatsen, moest Jos Bruin (52) kiezen: verhuizen of in Sint Nicolaasga blijven wonen en ander werk zoeken. De oplossing vond hij in het oprichten van een eigen adviesbureau: Warenwetadvies.nl. “Wetgeving lag me wel”, vertelt de van huis uit chemisch-analist. Hij begon bij Duyvis in 1982. Als monsternemer in de havens. Vanuit kwaliteitszorg kwam hij toen al regelmatig met de warenwet in aanraking.

Rugklachten deden hem intern overstappen naar de wetgevingsafdeling. “Ik kan wetteksten gemakkelijk lezen en analyseren en vind het leuk om voor problemen oplossingen te vinden. Vaak draait het om hoe je iets opschrijft.” Als voorbeeld noemt hij rooibos dat eerst officieel geen (rooibos)thee mocht heten. Deze benaming was voorbehouden aan delen van de Camillia sinensis. De oplossing vond hij door de wetgever te wijzen op de aanduiding ‘kruidenthee’ in de additievenrichtlijn en in de Warenwetregeling additieven. Al snel daarna prijkte er ’rooibos-ijsthee’ op de verpakkingen van DE.

Marktanalyse
Na een marktanalyse liet hij juli 2005 de bedrijfsnaam bij de Kamer van Koophandel registreren en claimde hij de domeinnaam Warenwetadvies.nl. Nog voordat hij DE eind dat jaar verliet, had hij al de eerste opdrachten binnen. Van een oud collega van Duyvis die inmiddels bij een kaasproducent werkte. Later zouden nog veel ex-collega’s volgen. Netwerken is belangrijk, maar achteraf blijkt ook de domeinnaam een gouden greep. Circa de helft van de opdrachten ontvangt hij via internet, vooral van buitenlandse klanten die producten naar Nederland willen exporteren. Ook via LinkedIn ontvangt hij steeds vaker opdrachten. Actief acquireren doet hij dan ook niet.

Wennen
Thuis in zijn uppie werken, was even wennen. “Je hoort nergens meer bij. Vroeger voelde ik me een echte Duyvis-man, ook al omdat je altijd streed tegen Unilever met hun Calvé borrelnoten. Als je bij ons borrelnoten in plaats van knabbelnoten zei, was dat echt foute boel.” Behalve het overleg met klanten, belt hij dagelijks met een collega-adviseur om over allerlei zaken te overleggen. “Tijdens vakanties vervangen wij elkaar.”

Schaatsen
Je tijd zelf indelen, bevalt Jos erg goed. “Ik schaats zelf veel. Afgelopen winter begon ik soms wat vroeger om na de middag nog even een paar uur te schaatsen en vervolgens weer te werken. Zestig uur per week werken, vinden hij en partner Ina teveel. Streven is 40 uur. Een arbeidsorganisatie-adviseur gaat hem daarbij helpen. Tien sessies van anderhalf uur moeten hem meer ondernemerschap bijbrengen. “Ik beschouw mijn werk als mijn hobby. Dat is mijn zwakke punt. Vandaar dat ik mij daarin laat begeleiden.”

Reageer op dit artikel