artikel

Bespiegelingen: Onder een parasolletje

Algemeen

Vrouwen en bier zijn als katten en water. Oftewel, niet de ideale combinatie. Volgens de laatste cijfers houdt driekwart van de vrouwen niet van het goudgele vocht. Bewonderenswaardig dat bierbrouwers toch hun best blijven doen om de vrouw voor zich te winnen.

De dames die meewerken aan de voorplaat van deze VMT horen bij de minderheid. Ze houden wel van bier, hoewel ze op de dag van de fotoshoot een cocktailparty hebben. Tijdens het proeven van het rosébier en Jillz en het maken van de foto’s valt de hamvraag: Wat is eigenlijk dé alcoholische versnapering voor de vrouw?

Op internet zoemt deze vraag ook. De vraagstelster op het Vivaforum houdt niet van bier: “Ik moet dan altijd denken aan die Engelse hooligans of aan bouwvakkers die met een zichtbare bilspleet na hun werk naar de kroeg gaan.” Haar Vivavriendinnen schieten te hulp en komen met suggesties voor het perfecte vrouwendrankje. Sangria, Baileys, Cosmopolitan, Wodka Lime, Jillz, Prosecco, zoete witte wijn met ijs, Sambuca, Slivovic, Kruskovac, Gin Tonic, Vieux-cola, Martini en Coebergh Sparkle.

Maar op het moment dat de ober vraagt wat hij voor je kan inschenken sta je met je mond vol tanden. Vooral als je niet even in de kaart hebt kunnen spieken wat er allemaal te krijgen is. Vluchtig kijk je om je heen om toch snel een keuze te maken. Dan is een pilsje snel besteld. Een aantal vingers opsteken is voldoende om de ober in actie te laten komen. Ooit de bestelling opgenomen tijdens een vrijgezellinnenfeest? Een cola-light, spa-rood, spa-blauw, zoete en een droge witte wijn, Malibu-cola-light met een rietje en twee biertjes. Je zou er bijna bier van gaan drinken.

Het Vivaforum levert naast een veelvoud aan drankjes vooral een discussie of het nou wel of niet ordinair is als vrouwen bier drinken. Hmmm, toch weer dat bier. Het komt ook overal terug. Is dat dan misschien de crux? Moet Heineken zorgen dat je van Bloemendaal tot Lutjebroek doodgegooid wordt met Jillz? Aan het marketingbudget zal het niet liggen. De frisse jongens in de reclame plukken passievol hun appels. Maar dan komt de winter. Met een wollen trui aan en een snifneus zijn Hunter, Johnny, Silver en Game want zo heten de Jillz-jongens met de zon vertrokken. Dan biedt een cocktailparty in de zomer meer aanknopingspunten voor het ideale vrouwendrankje.

De dames laten de ‘vrouwenbiertjes’ snel links liggen als de cocktails ten tonele komen. En terwijl alle katten binnenblijven vanwege de regen, genieten de aanwezigen van de Mojito’s, bereid met bijbehorend heupwiegend dansje. Bij de Bloody Mary klinkt het luidkeels: ‘Ze heette Bloody Mary. En was de schrik der zee’. En de Caipirinha en Piña Colada zitten in bling-bling-cocktailglazen opgetuigd met palmboompje en munt of een stukje ananas. En dan begint het te dagen. Een kat waagt zich ook alleen bij het water als er vis in zit. Bier is saai! Stop er dan op zijn minst een parasolletje in.

Proost!

Ivonne Sleutels

Reageer op dit artikel