artikel

Wijn kan ook in blik

Algemeen

Een glaasje wijn op grote hoogte in een vliegtuig kan heel goed uit een blikje afkomstig zijn. De wijn smaakt net zo goed als uit een fles volgens Vinovation International. Met het merk Wild Pelican wil dit twee jaar jonge bedrijf wereldwijd het ‘no.1 single-serve wijnmerk’ worden. Maar hoe zet je een merk in de markt als je tegen een huizenhoog imago hebt op te botsen?

Tijdens een vliegreis van Singapore naar Thailand, bestelden Caroline Ruijg en Christiaan Huisman wijn. Ze kregen een blikje rode wijn. Het stel vond dit zo’n verrassend concept dat ze besloten om deze blikjes te importeren naar Europa. Wegens diverse problemen (misoogsten, prijsverhoging en logistiek) met de Australische producent, besloten de wijnliefhebbers zelf een merk te starten: Wild Pelican. De blikjes zijn echter niet alleen bestemd voor de luchtvaart. Ook de consument, op zoek naar een kwalitatief goed glas wijn die houdt van gemak, vormt een belangrijke doelgroep.

Wijn in blik?!
Maar hoort wijn niet in een prachtige fles met een natuurkurk op precies de juiste temperatuur in een donkere kelder te liggen? Met zorg ontkurkt, voorzichtig geschonken in een glas van de juiste grootte en al walsend geproefd van het rijke bouquet aan smaken? “Wij hebben een andere doelgroep voor ogen”, lacht Ruijg. “We richten ons op de gemaksconsument tussen de 18 en 40 jaar. Die heeft behoefte aan een goed glas wijn zonder de ingewikkelde informatie over jaartal of soort druif. Maar wijn in blik is niet bedoeld om de wijnfles te vervangen. We willen nieuwe gebruiksmomenten te creëren.”

De ‘single serve’-verpakking valt in de smaak bij deze haastige consument. Picknicks, een barbecue of aan tafel. Allemaal plekken waar er volgens Vinovation behoefte is aan één portie wijn. Ruijg illustreert dit met een ontmoeting met een dame tijdens een proeverij in de supermarkt. “Deze persoon zei tegen mij dat ze wel graag een glas wijn bij het eten lust, maar omdat haar man het liefst bier drinkt, ze geen fles opent voor zichzelf.” Deze dame kon al vanaf 2008 bij de Makro terecht voor een blikje rood, wit of rosé. Maar vanaf eind juni staat Wild Pelican ook in de schappen van supermarktketen Plus.

Van panel tot blik
Voor de rode wijn koos het bedrijf voor de Temperanillo-druif uit Spanje. “Deze smaakt licht gekoeld ook goed”, legt Ruijg uit. Een Chenin Blanc uit Zuid-Afrika en Pinot Grigio uit Hongarije vormen respectievelijk de witte wijnen en een Grenache Shiraz uit de Languedoc regio in Frankrijk de rosé wijn. Deze wijnen zijn allemaal direct drinkbaar. “Ze hoeven niet twee jaar in een wijnkelder te rijpen.”

De druivensoorten zijn gekozen door een gevarieerd smaakpanel. Wijnprofessionals, liefhebbers en vertegenwoordigers uit het buitenland proeven twee tot drie keer per jaar een aantal wijnen. De meest gewaardeerde druiven kregen een plekje in het assortiment.

De wijn komt per tankwagen van ongeveer 25.000 liter aan bij afvulfabriek Konings in België. Dit bedrijf vult al jaren een huismerkwijn af in blik voor de Britse supermarktgigant Tesco. ”Ze hebben veel ervaring en voldoen aan de hoogste hygiëne-eisen”, aldus Ruijg. Tot nu toe heeft Vinovation zes runs bij Konings uitgevoerd. Volgende maand staan er drie nieuwe runs gepland met 250 milliliter blik; een groter blik (normaal 200 milliliter) speciaal voor een grote supermarktketen in Denemarken. Per run rollen er gemiddeld 130.000 blikjes van de band. “Maar die zijn nog niet allemaal verkocht.”

Van vliegtuig tot festival
De grootste markt was de luchtvaart maar is inmiddels de retail. In Denemarken liggen de blikjes in de grootste supermarkt. De ondernemers zijn bewust gestart in niet-traditionele wijndrinkende landen zoals Scandinavië. “Deze consumenten staan meer open voor alternatieve verpakkingen dan die in andere landen.”

Besparen
In Nederland heeft luchtvaartmaatschappij Arkefly, Wild Pelican aan boord sinds november 2008; volgens Ruijg verkochten ze 40% boven verwachting. Bovendien waren de stewardessen erg tevreden, omdat het serveren sneller en makkelijker verloopt. Van een blikje met een inhoud van 187 milliliter past er ruim 50% meer in een tray dan een flesje met dezelfde inhoud en na gebruik is de verpakking een stuk lichter dan het gebruikelijke glas. “Ze besparen enorm op gewicht en volume en daarmee ook op de kosten, omdat ze minder afval hebben”, legt Ruijg uit.

Een van de volgende stappen is Noord-Amerika. “We verwachten ook daar goede resultaten te halen. Amerikanen accepteerden de wijnfles met een schroefdop heel snel.” De redenen dat de schroefdop wereldwijd geaccepteerd is heeft te maken met gemak en dat het beter is voor de wijn (geen kans op kurk).

Om het imago van wijn in blik in andere landen op te krikken, richt Vinovation zich op de ontwikkeling van het merk. Petjes, beach flags, parasols, coolers met de pelikaan erop moeten de twijfelende consument over de streep trekken. Ruijg: “Blikjes worden vaak geassocieerd met energydrinks, daar moeten we vanaf.”

Reageer op dit artikel