artikel

Consumenten willen koopjes, kwaliteit en keuze

Algemeen

Thuis uit eten en meer letten op aanbiedingen: dit zijn de belangrijkste Consumententrends uit 2009 zo blijkt uit onderzoek van EFMI Business School. De trends zijn terug te voeren op de recessie. Hierdoor kopen klanten ook meer huismerken, waardoor A-merken iets terrein verliezen. Desondanks verkopen A-merken nog steeds goed. “Klanten willen kwaliteit en keuze.”

Klaas van den Doel kan aan het einde van het jaar met een opgeheven hoofd afscheid nemen als CBL-voorzitter. Ondanks de economische crisis haalden de supermarkten afgelopen jaar een omzet van €30,5 miljard, 6,5% meer dan een jaar eerder. Gezien de moeilijke marktomstandigheden zal dit resultaat in 2009 niet worden geëvenaard.

“We rekenen op een drie procent groei”, aldus Van den Doel tijdens de presentatie van het CBL-jaarverslag op 11 juni in het Scheveningse Kurhaus. Op deze dag maakte EFMI Business School ook de Consumententrends 2009 bekend. Hoewel de recessie nog maar beperkt voelbaar is in de portemonnee, gaan consumenten zich steeds meer focussen op aanbiedingen, zo blijkt uit het EFMI-rapport.

Prijzenslag
“Klanten kijken kritischer naar wat ze kopen. De verhouding prijs-kwaliteit speelt daarbij een steeds belangrijkere rol”, reageert Van den Doel op het document. Supermarkten beconcurreren elkaar steeds feller in de slag om de prijsbewuste consument. Jumbo claimt in paginagrote advertenties dat de afgebeelde levensmiddelen 15% goedkoper zijn dan bij concurrenten Albert Heijn (AH) en C1000. Die reageren dat ze niet zullen achterblijven en de prijzen gaan aanpassen. AH stunt overigens al een tijdje met A-merkprijzen in de ‘Laagste Actieprijs Garantie’-campagne. Ontluikt zich hier weer een prijzenoorlog net als in 2003? “We houden niet van oorlog”, zegt Jan van den Broek van Dirk-supermarkten gekscherend. Dan iets serieuzer: “De consument wordt de grootste winnaar.”

AH-directeur, Dick Boer liet zich niet uit of er een eventuele prijzenoorlog aanstaande is. De reguliere supermarkten kunnen zich ook opmaken voor heftige competitie met prijsvechters als Aldi en Lidl. “De harddiscounters groeien met zo’n tien tot vijftien procent”, zegt EFMI-directeur Laurens Sloot.
A-merken en huismerken Uit het trendsonderzoek komt ook naar voren dat een meerderheid van de respondenten (58%) het prijspeil in de supermarkt te hoog vindt. Volgens het EFMI-rapport ervaren boodschappers dat huismerken 25% goedkoper zijn dan A-merken. Het hogere prijspeil en de economische crisis zorgen er mede voor dat de merken marktaandeel prijsgeven aan huismerken.

Onlangs maakte de PLMA, de organisatie voor private label-fabrikanten, bekend dat het huismerkmarktaandeel in Nederland 25% bedraagt. Het hoogste ooit, volgens de belangengroep. Sloot: “De huismerklijnen worden uitgebreid en dit gaat ten koste van de B- en C-merken. Ze kloppen nu aan bij het A-merk.” De opkomst van de huismerken geeft geen reden tot bezorgdheid. De helft van het boodschappenmandje is nog altijd gevuld met merkproducten. En: “Klanten willen kwaliteit en keuze”, zegt Sloot. En dat bieden merkfabrikanten.

A-merken genieten een groter vertrouwen onder boodschappers dan huismerken, zo meldt het EFMI-document. Bovendien beschouwen klanten A-merken als innovatiever en bieden zij een grotere variëteit aan producten. In voordeel van de merkfabrikanten spreekt dat 26% van de klanten zich storen als supermarkten artikelen uit het assortiment halen. Deze ergernis steeg in de CBL Ergernissen Top 10 van de vierde naar de tweede plaats ten opzichte van een jaar eerder. Het winkelend publiek geeft hiermee een duidelijk signaal af: de retail kan niet ongebreideld doorgaan met het vervangen van A-merken door huismerken.

Reageer op dit artikel