artikel

Bespiegelingen: Deux pour le prix d’un

Algemeen

De consument wil dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs. Dit blijkt uit een studie naar de consumententrends 2009 van EFMI Businesschool. Hoezo trend? Het zit al eeuwen in de aard van de mens om zo min mogelijk uit te geven aan zijn dagelijkse boodschappen.

Waarschijnlijk sleepte de oerman op zaterdag tien kilo noten de grot in (“ja maar schat, ze waren in de bonus”). Haalt niet iedereen op zaterdag de nieuwe folder met aanbiedingen van de zogenaamde harddiscounter of kartonnen-dozen-supermarkt? De vier pagina’s gevuld met goedkoop tuingereedschap en fietsaccessoires? Of bent u meer het bonustype of de drie-voor-de-prijs-van-een-klant al struinend met een ouderwets boodschappenlijstje in de hand, op de knieën voor de goedkoopste merken, strekkend om het pak melk met de langste tht te pakken? U niet natuurlijk, maar u kent ze vast wel.

Hoewel deze trend een hoog opendeurgehalte heeft, bent u daar als (A)-merkfabrikant mooi klaar mee. Stegen de afgelopen jaren niet alleen de prijzen van grondstofprijzen, ook de benzineprijzen rezen de pan uit. Producenten van A-merken voelen de hete adem van de goedkopere huismerken in hun nek. Zeker nu de klanten door de crisis wat meer op het bedrag op hun kassabon letten.

A-merken en huismerken
De laatste paar maanden is er veel geschreven over het schaakspel tussen A-merken en huismerken. Toen VMT er twee nummers geleden een artikel aan wijdde, vroegen sommigen zich af of deze strijd nog wel actueel was. Nou, actueler kon het niet zijn. Je kan geen krant of tijdschrift openslaan of er is wel een deskundige aan het woord over hoe A-merken al een tijd aan het slapen zijn of achter de feiten aanlopen. Gelukkig blijkt uit hetzelfde onderzoek dat supermarktbezoekers zich steeds meer ergeren als ze hun favoriete A-merk niet meer in de schappen treffen.

Nu de vakantietijd is aangebroken, blijkt dat veel mensen dit jaar in Nederland blijven. Goed nieuws voor zowel A- als huismerken, want dat betekent dat ze ook in de Nederlandse supermarkten hun boodschappen doen. Namen ze al de piepers en potten pindakaas mee naar de Franse camping, nu vinden de vakantiegangers dagelijks de weg naar de Hollandse schappen.

Hoe zou het er in de buitenlandse supermarkten aan toe gaan? Vechten de A-merken en de huismerken ook om een plekje in de winkelwagen van de shoppende consument? Hebben ze over de grens ook ‘deux pour le prix d’un’ of ‘offres de bonus’ (‘nabízí bonus’ indien u naar Tsjechië gaat)?
Als VMT-redactie willen we het graag weten. Gaat u in tegenstelling tot de rest van Nederland wel de grens over? Stuur ons een foto van een buitenlands huismerk waar u van gesmuld hebt of onder de indruk was van de presentatie. Bij voldoende inzendingen tonen we in VMT nr. 20, een special over wereldtrends, de leukste foto’s.

Prettige vakantie!

Reageer op dit artikel