artikel

Stelling: ‘Huismerk puur&eerlijk van Albert Heijn helpt duurzaamheid een flinke stap verder’

Algemeen

Producenten en volgers van duurzame producten reageren enthousiast. Stichting Max Havelaar kiest voor c. Ze vinden het fantastisch dat Albert Heijn met het nieuwe eigen merk laat zien dat fairtrade inkopen ook op grote schaal mogelijk is. Ook Fairfood International verwelkomt de huislijn van AH. De kritische consumentenorganisatie vindt het een stap in de goede richting, maar ze pleit ervoor dat Albert Heijn zich blijft inzetten om het totale aantal duurzame producten in haar schappen verder uit te breiden.

Stelling: ‘Huismerk puur&eerlijk van Albert Heijn helpt duurzaamheid een flinke stap verder’

a) Eens. AH is de invloedrijkste supermarkt in Nederland. Alleen zij kunnen de doorsnee consument verleiden tot duurzaam boodschappen doen.
b) Oneens. AH eigent zich duurzaamheid toe. In een prijzenoorlog zullen ook duurzame producenten onder druk worden gezet om tegen lagere prijzen te leveren.
c) Biologische en fairtradeproducten hebben dit platform nodig om door te groeien naar een volwaardig merk.
d) Anders, namelijk …

Producenten en volgers van duurzame producten reageren enthousiast. Stichting Max Havelaar kiest voor c. Ze vinden het fantastisch dat Albert Heijn met het nieuwe eigen merk laat zien dat fairtrade inkopen ook op grote schaal mogelijk is. Ook Fairfood International verwelkomt de huislijn van AH. De kritische consumentenorganisatie vindt het een stap in de goede richting, maar ze pleit ervoor dat Albert Heijn zich blijft inzetten om het totale aantal duurzame producten in haar schappen verder uit te breiden.
Ook Peter Jens, directeur van Biologica, is positief. “Ze helpen vooral de duurzaamheidsdialoog een eind op weg. Immers, er zijn veel verschillende duurzaamheidsinitiatieven met hun eigen interpretaties en (wille-)keurmerken. AH puur&eerlijk ordent voor haar klanten deze wildgroei. Het zou best kunnen dat door deze AH actie de duurzaamheidspartijen geduwd worden naar het bepalen van ondubbelzinnige breedgedragen duurzaamheidsindicatoren met een enkel logo waarmee we de komende tien jaar voor een pragmatische verduurzaming kunnen zorgen.”
Criticasters zijn er ook.
Emily Rodijk, QA manager bij Sushi Ran B.V. kiest voor b. “AH zet leveranciers altijd onder druk om de prijzen te verlagen. Het duurzaam produceren is eigenlijk een extra eis die ze boven op het totaal pakketje leggen. En het moet zo goedkoop mogelijk en dat werkt door naar de producent die duurzaam probeert te produceren.”
Dick Veerman, initiatiefnemer van de kritische website Foodlog.nl is helemaal niet te spreken over het AH-huismerk. “Mijn oppervlakkige antwoord zou b zijn. Mijn genuanceerdere klinkt harder. Zelfs zonder prijzenoorlog zal Albert Heijn niet verder gaan dan nodig is om in de ogen van het publiek een brave burgerwinkel te zijn bij wie je met goed fatsoen je boodschappen kunt doen. Albert Heijn heeft onder meer Jumbo, Plus, de Keurslagers en de biologische winkels de kooltjes uit het vuur laten halen en zorgt er nu voor dat de markt voor duurzaam weliswaar groter, maar niet beter wordt. Nederlands kruidenierswarengrootmacht zal erin slagen de ontwikkeling van duurzaam te bevriezen.”
Veerman denkt dat de juichers zich vergissen. “AH is niet van plan om duurzaamheid in de fase te brengen waarin exponentiële effecten worden bereikt door de hogere orde systeemverbeteringen die noodzakelijk zijn. Die zullen namelijk de verworven concurrentiepositie van het bedrijf in gevaar brengen. The winner takes it all en doodt het innovatieproces aan zowel boeren- als verwerkerskant omdat het door z’n volume heeft weten af te rekenen met z’n concurrenten; met of zonder prijsoorlog.”

Reageer op dit artikel