artikel

Stelling: ‘Zonder multinationals zijn kleine, duurzame merken ten dode opgeschreven’

Algemeen

Innocent verkoopt zijn onschuld door aandelen te slijten aan Coca-Cola. Ook de idealistische ijsmakers Ben & Jerry’s verkochten hun idealen aan multinational Unilever. Innocent zegt te kunnen leren van Coca-Cola en hoopt het gedachtegoed van de frisdrankgigant een beetje te beïnvloeden. Wat vindt u? Heeft Innocent zijn onschuld verloren?

‘Zonder multinationals zijn kleine, duurzame merken ten dode opgeschreven’

a) Eens. Grote bedrijven hebben een uitgebreid distributienetwerk en veel marketingkennis. Dat kunnen kleine bedrijven nooit opbouwen.
b) Oneens. Principes vóór poen. Je bent duurzaam of niet. Dat is juist je kracht als kleine speler.
c) Grote bedrijven kopen alleen een duurzaam imago door kleine duurzame merken op te kopen.
d) Anders, namelijk …

Innocent verkoopt zijn onschuld door aandelen te slijten aan Coca-Cola. Ook de idealistische ijsmakers Ben & Jerry’s verkochten hun idealen aan multinational Unilever. Innocent zegt te kunnen leren van Coca-Cola en hoopt het gedachtegoed van de frisdrankgigant een beetje te beïnvloeden. Wat vindt u? Heeft Innocent zijn onschuld verloren?

Berend Aanraad, directeur van de stichting Onderneem Duurzaam vindt deze ontwikkeling heel logisch. “Innovatie start bij de ‘kleine’ ondernemer en wordt vervolgens geïncorporeerd bij de multinational. Coca Cola en Unilever zien blijkbaar zoveel waarde in deze duurzame initiatieven dat ze kiezen voor een overname in plaats van het neerzetten van eigen duurzame brands. De merkkracht van zulke grote organisaties kan echter in het voordeel werken van de verkoop van eerlijke producten wat natuurlijk ten goede komt aan de maatschappij in zijn geheel. Het zal echter niet meevallen om als relatief kleine speler de visie en waarden van de organisatie over te brengen op de grote moeder. Ik hoop dat het ze lukt! Er is nog veel te winnen.”

Op de facebook-pagina van Innocent Drinks zijn de meningen van Innocentfans verdeeld. Velen zijn teleurgesteld. Reacties variëren van: ‘What’s next – Coke smoothies?’ tot: ‘I won’t be buying you anymore’. Het Britse Ethical Consumer Magazine verlaagde na de deal Innocents ethische score van 12.5 naar 6.5. Andere fans waren positiever. Die vinden het goed dat Coca-Cola investeert in de ‘goede zaak’ of zoals deze fan het mooi verwoordde: ‘I hope that it will spread the fruity goodness that you make, to more people than ever!

Ook Rob van Tilburg, manager adviesgroep duurzaam ondernemen DHV, ziet het positief in. “Alleen de toekomst zal ons het antwoord echt geven. Het feit dat Ben & Jerry’s na de koop door Unilever alleen maar zijn marktaandeel heeft vergroot en zijn duurzaamheidinspanning geïntensiveerd heeft geeft reden tot hoop. Of verkoopt Innocent toch zijn ziel aan de duivel? Ongetwijfeld zijn bij de verkoop zaken over behoud van bedrijfsidentiteit beklonken. Coca-Cola is commercieel genoeg om te begrijpen dat in die identiteit juist de waarde van de koop besloten ligt. Met Coca-Cola’s ongekende marketing en distributiemiddelen kan Innocent met behoud van identiteit de pionierstatus ontgroeien en de slag maken naar een volwassen marktaandeel. En en passant intern binnen het concern als inspirerend voorbeeld gaan dienen voor de moederorganisatie. Uiteindelijk is het woord aan de consument, die bepaalt of hij Innocent blijft kopen. Op mijn steun kunnen ze rekenen!”

Reageer op dit artikel