artikel

Bespiegelingen: Het spel om de knikkers

Algemeen

‘Meneer Schoen! U bent aan de beurt. Wilt u de dobbelsteen gooien. Aha, zes. Dat brengt u op de blauwe supermarkt. Dit is uw kans. Nu kunt u ook hier schapruimte kopen. Want mevrouw Hondje is wel heel sterk aan het worden in de schappen van deze blauwe reus. Maar gelukkig doet u het nog goed in het oranje schappenland. Ha ha, met Koninginnedag net achter de rug …

Het spel om de knikkers

‘Meneer Schoen! U bent aan de beurt. Wilt u de dobbelsteen gooien. Aha, zes. Dat brengt u op de blauwe supermarkt. Dit is uw kans. Nu kunt u ook hier schapruimte kopen. Want mevrouw Hondje is wel heel sterk aan het worden in de schappen van deze blauwe reus. Maar gelukkig doet u het nog goed in het oranje schappenland. Ha ha, met Koninginnedag net achter de rug krijgt deze bewoording meteen een heel andere lading, maar u begrijpt wel wat ik bedoel. U bent aan zet meneer H….. Excuses. Anonimiteit is uiteraard gegarandeerd. Ik hoop dat u me deze slip of the tongue kunt vergeven? Ik bedoel natuurlijk meneer Kanon, gooit u maar ….. Eén. Een innovatiekanskaart voor u. Ik lees hem voor. Het experiment om mensen thuis te bezoeken blijkt een succes. De verworven inzichten leveren u inspiratie en motivatie. Dit betaalt zich uit in 45.000 knikkers. Meneer Oorlogsschip, deze is voor u: De recessie slaat nog erger toe. U bent gedwongen om een kwart van uw merkenportfolio te laten vallen. Kies van welke merken u afscheid neemt. Deze grote klap kost u minimaal 50.000 knikkers afhankelijk van de keuzes die u maakt. Denkt u even rustig na, dan kan mevrouw Ruiter-te paard vast gooien. Twee, mooi, een creatieve uitdaging. Het patent op uw laatste succesvolle innovatie verloopt. Dezelfde dag nog liggen in alle schappen me-too’s. Dit kost u 100.000 knikkers tenzij u binnen een half jaar met een nieuwe patenteerbare innovatie komt. En een vier voor meneer Auto. Eén, twee, drie, vier….. dat levert geel/groene schappen op….. Mevrouw Hondje, u bent. Eén, twee, drie….. groene schappen. Die had u nog niet zoveel. Maar het begint daar al aardig vol te raken, dus misschien kunt u een onderhandelingsjoker inzetten. Ik geef de dobbelsteen aan meneer Schoen. Een meevallertje. Gefeliciteerd! Het blik marketeers dat u onlangs opentrok begint zich terug te betalen. U lanceert drie succesvolle innovaties, dat levert na aftrek van de kosten van 100.000, toch nog 200.000 knikkers op. En meneer Kanon….. één, twee, drie. Uw klanten geven nuttige input op uw klachtenmanagementsysteem. De klachttevredenheid stijgt en dat levert u 40.000 knikkers op….. Dan zijn we weer bij meneer Oorlogsschip. Gele schappen en een creatieve uitdaging. Consumenten kiezen steeds vaker voor huismerken en uw volumes nemen af. De vette jaren zijn voorbij. U moet kosten besparen en besluit 63 werknemers te ontslaan. Een zware strop van 225.000 knikkers.
Dames, heren, dit was de eerste crisisvariant van het spel om de knikkers. Ik zie dat vooral mevrouw Hondje en meneer Schoen het goed doen tot nu toe. Maar de strijd is nog niet gestreden. Ik hoop dat u wat geleerd heeft en succes met het in de praktijk brengen. Tot volgende week. En denk erom. U bent innovatief en creatief, gebruik dat in uw strategie!’

Ivonne Sleutels
isleutels@noordervlietmedia.nl

Reageer op dit artikel