artikel

‘De smoothie is de foodklassieker van morgen’

Algemeen

Zeg je Chiquita dan denk je aan bananen. Maar de bananenproducent begeeft zich sinds twee jaar steeds meer richting gemaksvoedsel. Want een appeltje gaat nog net, maar de consument neemt zelden de tijd om een ananas te vellen. Zie daar het antwoord: de smoothie.

Product & Ontwikkeling
[voeding & gezondheid]

Ivonne Sleutels

Chiquita stopt fruit in een flesje
‘De smoothie is de foodklassieker van morgen’

Zeg je Chiquita dan denk je aan bananen. Maar de bananenproducent begeeft zich sinds twee jaar steeds meer richting gemaksvoedsel. Want een appeltje gaat nog net, maar de consument neemt zelden de tijd om een ananas te vellen. Zie daar het antwoord: de smoothie.

Chiquita haakt hiermee in op de groeiende vraag naar gezonde én gemakkelijke tussendoortjes. De appel is nog steeds het populairst. Volgens foodtrendwatcher Marjan Ippel was de appel van Eva het allereerste tussendoortje. Maar waar het vijgenblad heeft plaatsgemaakt voor de spijkerbroek, heeft de appel standgehouden (zie kader).

Hippies
“Tussendoortjes zijn het vierde eetmoment geworden”, zegt Ippel. Mensen eten gemiddeld 28 keer per week. Daar hoort dus één tussendoortje per dag bij. Chiquita brengt naast bananen ook ananassen, meloenen, druiven, kiwi’s en limoenen in elke gewenste vorm op de markt. Als fruitexpert besloot het bedrijf om in 2007 ook fruitsmoothies te gaan verkopen. Met vijf smaken ‘Just fruit in a bottle’ wil de fabrikant een puur, gezond en makkelijk tussendoortje bieden.
De naam smoothie werd in de late jaren zestig door hippies bedacht, vertelt Ippel. De zachte en smeuïge consistentie zorgde voor de naam. Nu aloude hippiewaarden weer opleven, rukt ook de smoothie zich los van het alternatieve circuit. Organisch, duurzaam, ecologisch, groen, puur en eerlijk zijn niet meer sec bestemd voor de vredelievende flowerpowerliefhebber. Het drankje is doorgedrongen tot de massa. Ippel ziet zelfs een grootse toekomst voor het sapje. “De smoothie is de foodklassieker van morgen”, meent ze.

Alleen fruit
Met de terugkeer naar de hippiewaarden kwam de terugkeer naar de natuur. Ippel noemt dit ‘het toppunt van retro’. Consequentie was de hang naar minder chemische toevoegingen en suikers. Ook Chiquita stopt alleen maar fruit en sap in haar smoothies. De fruitproducent zeeft de vruchten langzaam zodat de stabiliteit beter is dan bij in de blender gemaakte sapjes. Na een lichte pasteurisatie is het drankje, afhankelijk van de fruitsamenstelling en mits gekoeld bewaard, ongeveer een maand houdbaar.

Pijplijn
De smoothie kan bij elk eetmoment en het gemak is de sleutel van het succes, denkt Ippel. Chiquita brengt in april twee nieuwe smoothies met superfruit op de markt. Een op basis van vitamine C met pink guave, acerola, banaan, mango, sinaasappel- en appel- en citroensap. En een antioxidantenvariant met açai, bosbes, banaan, granaatappel-, sinaasappel-, druiven- en citroensap. Ook kant-en-klare fruitsalades behoren tot het assortiment. En er zitten nog een aantal producten in de pijplijn. Allemaal op basis van fruit.

Reageer op dit artikel