artikel

Bespiegelingen: Koning Winter (m/v)

Algemeen

Bent u geboren voor 1980? Dan staat de strenge winter van 1963 vast nog op uw netvlies gegrift. Met gemiddeld -3°C uitgeroepen tot de koudste winter van de eeuw. Zo zag het eruit. Een jongetje schaatst en valt. Jaloers kijk hij achterom naar de volwassen schaatser die met lange slagen snel thuis is. Hij zet zijn gebreide rode muts met bolletje recht en klimt op een steiger. Uitgehongerd hapt hij …

Koning Winter (m/v)

Bent u geboren voor 1980? Dan staat de strenge winter van 1963 vast nog op uw netvlies gegrift. Met gemiddeld -3°C uitgeroepen tot de koudste winter van de eeuw. Zo zag het eruit. Een jongetje schaatst en valt. Jaloers kijk hij achterom naar de volwassen schaatser die met lange slagen snel thuis is. Hij zet zijn gebreide rode muts met bolletje recht en klimt op een steiger. Uitgehongerd hapt hij in de meegenomen witte boterhammen, formaat Bijbel. Met de pindakaas in de mondhoek zegt hij resoluut tegen een passerende boer: “en schaatser”. Dat wij dan, in 1987, al weten dat dat jongetje tot twee keer toe de Tocht der tochten wint maakt het verhaal des te geloofwaardiger. Evert van Benthem werd met deze reclame het boegbeeld van pindakaas. Zijn prestaties maken hem Koning Winter. Dus niet raar dat Unox aan zijn Canadese deurbel trok om hem te charteren voor een oer-Hollands stamppottafereeltje en hem van pindakaas verloste en tot boegbeeld rookworst maakte.
Sommige boegbeelden ontstaan per ongeluk. Zoals Laurens Bon. Gaat er al een belletje rinkelen? Hulp nodig? “Stom he, ik vind het gewoon lekker”. Met zijn simpele verspreking wist hij de harten van vele Nederlanders te veroveren. Petje Pitamientje mag zichzelf op de tweede plek plaatsen van reclamehelden van de vorige eeuw. Maar hij moet de meester voor zich dulden. De directie van CampinaMelkunie twijfelt in eerste instantie erg als de reclamejongens Peer Mascini voorstellen. Hij praat zo elitair en doet net alsof hij in de directie zit, zeuren ze. Maar overtuigend als reclamejongens kunnen zijn drukken ze Mascini erdoor en met succes. Boven het door zwembadakoestiek gefilterd kindergegil klinkt nog regelmatig “geen bommetje!”. Cono Kaasmakers dacht hetzelfde trucje uit te halen met Mascini als Unox met Van Benthem. Eens een boegbeeld… moet de kaasmaker hebben gedacht. Helaas bleef de koeienfluisteraar te dicht bij zijn reclamedoorbraak. Einde oefening, bepaalde de rechter. De koe die alles verstiert door op een tafel met Beemsterkaas te landen leek te veel op het bommetje en mocht dus niet.
De doperwtjes van Hak worden niet geoogst als Martine Bijl ermee kapt en als de Meisjes van Verkade niet meer giechelen rollen er geen repen meer van de band (zie pagina ..). Boegbeelden zijn belangrijk, dus kies ze goed. Onlangs leek er in de voetsporen van Van Benthem een Winter Koningin op te staan. Een foto op de voorpagina van de Telegraaf opende de jacht op het Unox-meisje dat gehuld in bikini en Unox-muts op het strand van Scheveningen het koude water trotseerde. Maar Luca Prins bleek meer van kaas te houden dan van worst. Vegetariërs en Unox bleken al eerder geen succesformule. Beemster, wijzer geworden van het Mascini-debacle, kaapte haar weg met een jaar lang gratis kaas.
Voor Unox is er dus maar één hoop. Laat het vriezen. Dan keren de winters van 1963 weer terug. Nieuwe stoere Hollandse boerenjongens en -meiden staan op. De Koning(in) Winter-verkiezing is weer geopend. Boegbeeld rookworst gezocht!

Reageer op dit artikel