artikel

Bespiegelingen: 2009 en verder

Algemeen

Zeker, voeding & gezondheid, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het zijn allemaal issues die de gemoederen bezighouden. Hét onderwerp van dit moment is echter de economische crisis. Er is al veel over gezegd en geschreven, ook in VMT, maar desondanks het enige onderwerp waarover de eerste column van 2009 kan gaan.

2009 en verder
Ook ik kan er niet omheen. Zeker, voeding & gezondheid, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het zijn allemaal issues die de gemoederen bezighouden. Hét onderwerp van dit moment is echter de economische crisis. Er is al veel over gezegd en geschreven, ook in VMT, maar desondanks het enige onderwerp waarover de eerste column van 2009 kan gaan.
Het begon allemaal halverwege 2008. Een jaar waarin weliswaar de grondstof- en energieprijzen hoog waren maar het ons aanvankelijk economisch voor de wind ging. Tot daar, als een donderslag bij heldere hemel, de kredietcrisis zich aandiende. Het laatste kwartaal van vorig jaar was bijna desastreus.
Begin 2009 zijn de vooruitzichten uiterst somber. Een zwaar jaar, zo luidt vrijwel zonder uitzondering de voorspelling. Toch lijken de nieuwste berichten over de voedingsmiddelenbranche hoopgevend. Slechts één voedingsmiddelenbedrijf vroeg werktijdverkorting aan. Ook bezuinigde de consument tijdens de feestdagen niet op eten en drinken en verwacht het CBL voor 2009, in tegenstelling tot alle andere sectoren, omzetgroei in de supermarktbranche. Is de voedingsmiddelenindustrie inderdaad weinig conjunctuurgevoelig en gaat het aloude adagium van ‘eten en drinken moet een mens toch’ ook nu nog op? Is er dan toch iets zeker in deze onzekere tijden?
Uitgaan van de kracht van de sector en het eigen bedrijf en inzetten op de toekomst, lijken juist nu des te belangrijker. Niet gaan voor de korte termijn en het langetermijnperspectief uit het oog verliezen. Innoveren, vernieuwen en investeren in mens en milieu is de enige optie. De grootste uitdaging voor 2009 is om niet mee te gaan in de algehele malaise en investeringen niet uit te stellen.
VMT voorziet u in 2009 van informatie die nodig is om te innoveren, uw bedrijf te runnen en maximaal rendement te behalen. Via dit vakblad, de digitale nieuwsbrief en site houden wij u op de hoogte. Daarbij gaan we ook vernieuwen. We trekken de vorig jaar met de rubriek Nieuws & Achtergrond ingezette lijn door en ruimen meer plaats in voor discussie en opinie. Laat ook uw mening horen. Reageer op de stelling (button Opinie) of nieuwsberichten op de site en in de digitale nieuwsbrief. De onderlinge dialoog zal de sector alleen maar sterker maken.
Kom vooral naar de VMT Bijeenkomsten, zoals het symposium over algen, het nieuwe goud, op 27 maart. Inspirerend is ook het programma van Food Event op 3 maart. Dit jaar één dag, want wij hebben oog voor de druk op uw bedrijf en uw overvolle agenda. Het programma haakt in op de actuele economische situatie en biedt vernieuwende inzichten op terreinen als innovatie, duurzaamheid, kwaliteitszorg en human resources. Het volledige programma treft u aan in de brochure bij deze uitgave en staat online op www.vmt.nl, button Bijeenkomsten. Een onmisbare dag voor iedereen die verder wil in dat moeilijke jaar 2009. En daarna. Want, aan de horizon gloort hoop: die andere voorspelling. Dat de recessie misschien niet zo diep zal zijn of langdurig. Met de snelheid waarin zaken zich vandaag de dag voltrekken, kan over een jaar alles al weer anders zijn.
Carina Grijspaardt-Vink

Reageer op dit artikel