artikel

Tien trends stelen de show

Algemeen

Op de HiE en Ni duik je in de wereld van de ingrediënten, een wereld die wacht op januari 2010, wanneer de EFSA de lijst met toegelaten gezondheidsclaims bekendmaakt. En ondanks het feit dat dit nog ruim een jaar duurt, lijkt het een extra stimulans voor de ontwikkeling van nieuwe ingrediënten en verdergaande claims. VMT bezocht de beurs, op zoek naar trends.

Hoewel een enkele standhouder klaagt over gebrek aan nieuwe leads, spreekt de beursmanager over een recordaantal bezoekers. De meeste leveranciers en klanten kijken uit naar het moment dat er witte rook uit de EFSA-burelen komt en ze eindelijk hun investeringen in productontwikkeling en klinische testen kunnen gaan terugverdienen. “Veel bedrijven huilen krokodillentranen omdat de EFSA zo streng blijkt en een aantal claims heeft afgewezen,” vertrouwt Ben Rewinkel, salesmanager bij Arla Foods toe, “maar het is goed dat dit gebeurt, want veel claims gingen veel te ver.”VMT nam tien trends en/of nieuwe claims waar. En nu maar wachten welke er straks worden toegelaten.

1. Natuurlijk
De scheidslijn tussen HiE en Ni is helemaal aan het verwateren. De grote meerderheid van de leveranciers zegt met natuurlijke ingrediënten bezig te zijn en steeds vaker duikt het woord ‘duurzaam’ op, bijvoorbeeld als het gaat om een koffiewitmaker op basis van erwteneiwit (Roquette). Uitzondering vormen een paar chemische bedrijven, vooral uit het Verre Oosten, zoals Healthang Biotech Co, die beweren via biochemische of biotechnologische weg in elke gewenste stof te kunnen voorzien. Aan de andere kant van het spectrum heb je bedrijven als Exberry, die op basis van zachte technologie, vruchtenconcentraten als kleurstoffen levert, waarbij ‘clean label’ het sleutelwoord is. Andere voorbeelden zijn de natuurlijke zoetstof Stevia (PureCircle) en vezelrijk wit volkorenbrood zonder toevoegingen, op basis van een witte tarwevariëteit (Kampffmeyer).

2. Beauty
Vruchtenextracten spelen ook een grote rol bij de opkomst van schoonheidsproducten. Opvallend zijn de donkerpaarse en rode bessoorten uit de noordelijke streken, zoals kruipbraam uit Finland, rode bosbes uit Zweden en vlierbes uit Oost-Europa (onder andere Plantextrakt). Allemaal stoffen met een antioxidantwerking of die de huid zeggen te rehydrateren. In dezelfde categorie vallen ook extracten van groene rooibos, acacia, rode algen en goudsbloem.

3. Bloeddruk en stress
Waar de schoonheidsproducten zich nog vooral richten op het vrouwelijke publiek, is er voor de zakenmannen een nieuw assortiment tegen bloeddruk en stress. Vermeldenswaardig is de innovatieprijswinnaar TensGuard, een bloeddrukverlagende lactotripeptide van DSM (zie kader).
Maar ook Astaxantin van AstaReal beweert het kwik een aantal milligrammen naar beneden te krijgen. In diezelfde bloeddrukcategorie vallen de gereduceerde natriumzouten van Jungbunzlauer (Sub4Salt, 70%) en Esco (BalanceSalt, 50%). Echt nieuw is de opkomst van antistressmiddelen, zoals Omevital van Cognis, alfa-lactalbumnie van Arla en sojalecithine (Lipogen PAS). Ten slotte zijn er stoffen die de bloedcirculatie bevorderen, zoals Acticoa en L-Carnitine.

4. Beschermt de hersenen
Fabrikanten schromen niet om alvast stevige claims op het gebied van de hersenfuncties te lanceren. Dit is een heel nieuw terrein voor de voedingswetenschap. We kennen al de werking van omega 3, maar ook polyfenolen uit cacao schijnen de hersenen te beschermen. Verder moet de toekomst uitwijzen of groene haver (Neuravena) mentale fitness geeft, Lasoperin (Unigen) mentale scherpte geeft, fosfolipiden de cognitieve functies verbeteren (Arla) en Q10 (Kaneka) oxidatieve stress tegengaat.

5. Ouderen
Aandacht voor de hersenfuncties heeft alles te maken met een groeiende groep ouderen in de samenleving. Duidelijk waarneembaar is dat ingrediëntenleveranciers bezig zijn met het ontwikkelen van allerlei producten voor deze doelgroep. In deze categorie vallen bijvoorbeeld producten voor de regulering van diabetes, maar die een stap verder gaan dat koolhydraten met een lage glycemische index. Een voorbeeld is Insuvital van DSM, een gehydrolyseerde caseïne, die helpt pieken in de bloedsuikerspiegel te reguleren. Of Nopal Active, een cactusvezel die de suikerspiegel 50% en het LDL cholesterol 15% verlaagt. Of een marine-extract van Copalis Sea Solutions dat bloedsuiker verlaagt.

Uit het niets opgedoken lijken de ingrediënten die ontsteking van de gewrichten helpen te onderdrukken. Dit zijn omega-3-vetzuren of antioxidanten uit plantenextracten, zoals Univestin, een acacia-extract, of Glycomega, een Nieuw-Zeelands extract uit mosselen.

6. Uit de zee
Nu agrarische grondstoffen en mineralen schaars dreigen te worden, putten diverse pioniers uit het rijke leven op de zeebodem. Naast de bekende omega-3-vetzuren uit vis, is er tegenwoordig veel aandacht voor mineralen die gewonnen worden uit koralen of schelpen, met een typische samenstelling en hoge biobeschikbaarheid (Marigot, AlgaeCal en Marine Bio), vezels uit zeewier (Algues & Mer) en DHA uit algen (Martek).

7. Doe het zelf
Dat ingrediëntenleveranciers op verregaande wijze meedenken met eindgebruikers is al gemeengoed. De laatste jaren zien we ook dat ze met eigen merkproducten op de markt komen. Het lijkt erop alsof ze zo onafhankelijker van afnemers willen worden. Daarbij vervaagt het grensvlak tussen supplement en voedingsmiddel. Marine Bio levert bijvoorbeeld sachets met mineralen, die je zelf in water of een andere drank kunt oplossen.

Danisco biedt onder de naam Huwaru probiotica aan in een rietje, die tijdens het drinken oplossen. Institut Rosell verkoopt iets dergelijks in suikersticks (Probio’Stick), die je als een soort kuur kunt gebruiken om je stress te verlagen. Truchëmic uit Maleisië levert instantkoffie, met calcium en laagcalorische zoetstof. Kemin levert capsules of eventueel koekjes met Slendesta (een aardappelextract), dat je een uur voor de maaltijd inneemt om je hongergevoel te onderdrukken.

8. Verzadiging door plus-voeding
Daarmee komen we aan de achtste megatrend. Verzadiging was een heus toverwoord op de HiE 2008. Onderzoeker Lee Linthicum van Euromonitor International geeft aan dat er sinds een jaar een omslag is van ‘min’-voedingsmiddelen naar ‘plus’-voedingsmiddelen: “Tot 2007 was de grootste omzet binnen functional foods nog in de reductie-achtige producten, zoals vetarm, light en suikervrij. Sinds kort is de omzet het grootst van producten waar iets aan toegevoegd wordt.” Dat geldt zelfs voor producten op het gebied van gewichtsmanagement.

Twee jaar geleden was er een doorbraak met Optimel Control (met Fabuless), dat nu al een jaaromzet van €2 miljoen oplevert. Nu zijn er opeens tal van andere producten die zorgen voor verzadigingsgevoel. Noemenswaardig zijn Sietol, een groene-koffie-extract van Naturex, Finomate, een extract uit maté van Frutarom, Satisfit van Dow, en Emulgold melkeiwitten van Kerry. En wat te denken van plantaardig D-glucosaminebiopolymeer (Chitosan) van Kitozyme als vetbinder of de vetverbrander ThinOgen, gewonnen uit bruine zeewier?

9. Excentrieken
Misschien valt dit laatste product wel onder de excentrieken. Er is een opkomst waar te nemen van kleine bedrijven van buiten Europa, die met ingrediënten op de markt komen uit traditionele geneeskunde of exotische fruitsoorten. We geven een paar voorbeelden. Ooit gehoord van PHAN? Een traditioneel Japans fermentatieproduct van zeventig groenten, fruit en kruiden, dat drie jaar moet rijpen (Monteloeder). Iets dergelijks wordt in Brazilië op macrobiotische wijze gebrouwen onder de naam PreB, een probiotisch middel, dat tevens brood langer houdbaar maakt. Of GABA, een aminozuur dat het geheugen versterkt en afkomstig is van melkzuurbacteriën uit KIMCHI, een traditioneel Koreaans voedingsmiddel. Ten slotte de traditionele Matcha thee van Aiya, die dankzij het hoge catechinegehalte door Nestlé in Azië in chocolade wordt verwerkt.

10. Verantwoord genieten van chocolade
Debra Miller, directeur voeding van de Amerikaanse chocoladegigant Hershey, viel het op dat heel veel leveranciers toepassingen uitgewerkt hebben op het gebied van chocoladeproducten, naast de vele sappen. “Cacao begint opeens een gezond imago te krijgen. Net als we gezien hebben toen in de VS de gezondheidsclaim op amandelen goedgekeurd werd de verkoop omhoog schoot, zou zoiets ook met de cacaoboon kunnen gebeuren.” Cacao bevat 711 actieve componenten, zoals flavanolen en resveratol. Er komen functionele chocolaatjes aan die goed zijn voor hart, hersenen en botten. Miller vraagt zich af of consumenten hier wel op zitten te wachten. Iedereen wil weleens lekker onbezonnen genieten, zonder in te leveren op smaak. En de EFSA ligt ook dwars, want het lijkt erop dat door de nutriëntenprofielen chocolade, systematisch uitgesloten gaat worden. 2010 zal het leren.

Reageer op dit artikel