artikel

Verkade sterkste A-merk in 2008

Algemeen

Verkade is het krachtigste levensmiddelenmerk van 2008. De merkwinnaar werd op 5 november in Maarssen bekendgemaakt tijdens de jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). De merkkracht van de A-merken steeg in 2008 licht ten opzichte van het voorgaande jaar. Het verschil met de huismerken wordt echter kleiner.

De FNLI Award voor het Merk van het Jaar 2008 was voor Verkade. Algemeen directeur van Koninklijke Verkade Bart Merkus noemde het winnen van de prijs “een bevestiging dat we er goed aan doen om te investeren in de merken”. En: “Het is niet alleen praten over duurzaamheid maar vooral doen.” Merkus verwees daarmee naar het feit dat Verkade de eerste A-merkfabrikant is die voor zijn chocoladerepen is overgegaan op Fair Trade. “Wij zijn ervan overtuigd dat de consument eerlijke producten en eerlijke chocolade heel belangrijk vindt.”

Minstens een 7
Verkade behaalde de hoogste score voor de merkkracht van de negentig beoordeelde A-merken. Gemiddeld scoorden die merken een 6,6. In 2007 was dit een 6,4. “Een lichte stijging, maar niet goed genoeg”, aldus Laurens Sloot, directeur van EFMI Business School die samen met GfK Panel Services Benelux het merkkrachtmodel ontwikkelde. Sloot vindt dat de A-merken een 7 tot 7,5 moeten halen.
Vooral op innovativiteit scoren de merken laag: 6,1.

Samen met expressiviteit (6,5) bepaalt deze factor de merkvitaliteit, één van de pijlers van de merkkracht die betrekking heeft op de meer emotionele elementen van een merk. De andere pijler is de merkkwaliteit, een meer functionele factor. Hierop scoorden de merken gemiddeld een 7,1. De twee pijlers worden gemeten via grootschalig (>5.800) consumentenonderzoek. Hoe hoger de merkkracht hoe meer de consument bereid is om een hogere prijs voor het merkproduct te betalen.

Hollandse merken
Opvallend is dat internationale A-merken vrijwel ontbreken in de ranglijst van Merk van het Jaar 2008. In de top-15 komen maar liefst dertien Hollandse merken voor. Consumenten waardeerden de A-merken van Nederlandse origine gemiddeld met een 6,7; voor buitenlandse merken was dit 6,5. Bij de Nederlandse merken was er geen groot verschil in scores voor de merkkracht tussen de grote en kleine A-merken.

Huismerken komen dichterbij
“De huismerken naderen de A-merken steeds dichter”, concludeerde Sloot uit het onderzoek. Zo is het verschil tussen het AH-huismerk, met een merkkrachtscore van 6,5, en het gemiddelde van de top-100 A-merken nog maar 0,1. Het verschil met de A-merken top-10 is wel groter. Die merkkrachtscore ligt op 7,1.

Reageer op dit artikel