artikel

Industriële Week goed bezocht

Algemeen

De organisatie van de Industriële Week is tevreden over de beurs. Iets meer bezoekers dan vorig jaar die bovendien, aldus de exposanten, vooral kwamen om te kopen. Veel vernieuwende concepten werden niet gepresenteerd, maar dat was blijkbaar ook niet nodig. Bezoekende bedrijven waardeerden vooral het feit dat de beurs een totaaloverzicht biedt.

Makropak
Bierdrinkers kunnen via de website ‘designyourheineken.nl’ een persoonlijke boodschap laten drukken op een sixpack met gesleevede flesjes. Ze kunnen kiezen uit bijna veertig achtergronden, waarop ze hun bericht kwijt kunnen. Voor €19,95 worden de flesjes aan huis bezorgd. Hiervoor werkt Heineken samen met etikettenleverancier Eshuis en een loonafvuller die de sleeves aanbrengt. Mark Ligtenberg, key accountmanager bij Eshuis: “We maken gebruik van ‘web to print’, een bestaande techniek. We clusteren wekelijks de ontwerpen en bedrukken de sleeves digitaal. Wij koppelen tijdens het drukken de batchinformatie, dus de productcode, aan het drukproces. De gedrukte sleeves gaan op rol naar de loonverpakker. Hij sleevet de flessen en doet ze in een verzenddoos met adressticker. TNT bezorgt de sixpack.”

Cool
‘Cool’ is een isolatiehoes voor koude en warme dranken die Reynders Labelprints samen met materiaalfabrikant Du Pont ontwikkeld heeft. Cool2Go bestaat uit een zelfklevend etiket met een dunne laag geschuimd polymeer. Aangebracht om drankenbusjes, blijft de inhoud twee keer zo lang koud. Typisch een oplossing voor buitenevenementen of on-the-go-gebruik. Cool2Wrap is een soortgelijke sleeve, maar dan voor warme toepassingen. In dit geval zorgt de hoes ervoor dat soep of noodles langer warm blijven, terwijl de consument zijn handen niet brandt. Bedrijven kunnen desgewenst ook isolatiehoezen bestellen zonder zelfklevende laag en die met een streepje hotmelt op de verpakkingen sleeven.

Het Deense bedrijf Faerchplast biedt de conservenindustrie een kunststof alternatief voor glas- en blikverpakkingen. AMPET (Ambient Modified PET) is een hittebestendige kristallijne polyestersoort. Net als polypropyleen met een ethylvinylalcohol (EVOH)-tussenlaag, heeft Ampet goede barrière-eigenschappen. Het verschil zit in de hittebestendigheid. Waar polypropyleen gaat vervormen bij temperaturen boven de 120ºC, kan AMPET oventemperaturen van 220ºC doorstaan.

Dit is een groot voordeel, stelt de leverancier, want nu kunnen fabrikanten hogere sterilisatietemperaturen toepassen en zo de sterilisatietijd bekorten. Kleur en smaak blijven daardoor beter overeind. Na sterilisatie van getopsealde AMPET-verpakking telt het schapleven twee jaar. Faerchplast wijst erop dat migratiestudies door een Deense Universiteit hebben uitgewezen dat uit AMPET minder stoffen migreren dan uit aluminium of blik. Bedrijven die overstappen op dit materiaal kunnen, gebruik blijven maken van hun bestaande autoclaven. Ze sparen daarbij verpakkingskosten uit, stelt de leverancier. AMPET zou tot wel 50% goedkoper zijn dan glas of aluminium.

Industrial Processing
Geveke verwacht dat de magneetgekoppelde centrifugaalpomp over enkele jaren een alternatief wordt voor andere pompprincipes, ook in food. Nu is de vraag naar dit type pomp vooral gekoppeld aan de toenemende eisen die vooral op arbotechnisch en milieugebied worden gesteld bij het werken met gevaarlijke stoffen. Lekken is namelijk vrijwel uitgesloten.

Zusterbedrijven Jongerius Verder en Govatec Verder gebruikten de Industriële Week om te benadrukken waar het bedrijf goed in is: product- en procesontwikkeling in antwoord op specifieke vragen van klanten. “Dat is al heel lang onze expertise, maar we komen in de markt niet af van het imago van een leverancier van standaard apparatuur. Via een grote beursdeelname onder het motto ‘thinking outside the box’ willen we dat veranderen”, aldus de standbemanning.

De pompenleveranciers stonden bij elkaar op het pompenplein. Geïnteresseerde bezoekers konden zo makkelijk informatie inwinnen bij meerdere leveranciers. Uit het recent verschenen VMT-artikel ‘Alles is te verpompen’ bleek al dat echt spectaculaire innovaties er de laatste jaren niet zijn geweest, maar met vele kleine productaanpassingen sluiten de pompen van nu aan bij de wensen van de klant.

Smurfitt Kappa was de winnaar van de publieksprijs. De bezoekers waardeerden de ‘One-Trip’ verpakking van karton, omdat er geen investering in stalen vaten meer nodig is. De transportkosten van de hygiënische verpakkingen zijn een stuk lager.

Reageer op dit artikel