artikel

De koelkast van …

Algemeen

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van consumenten? Kopen ze altijd dezelfde voedingsmiddelen? Proberen ze vaak nieuwe dingen uit? En wat vinden ze van de verpakkingen? Annelie Koenraadt (31), productontwikkelaar bij Heinz, vertelt over de producten die zij in huis haalt.

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van consumenten? Kopen ze altijd dezelfde voedingsmiddelen? Proberen ze vaak nieuwe dingen uit? En wat vinden ze van de verpakkingen? Annelie Koenraadt (31), productontwikkelaar bij Heinz, vertelt over de producten die zij in huis haalt.

“Wij hebben onlangs een fruitdrankje met weinig calorieën op de markt gebracht. Dan kijk ik in de supermarkt wel hoe de concurrent daarop reageert.” Annelie Koenraadt is ook in de supermarkt productontwikkelaar. Ze neemt daarom voldoende tijd voor de boodschappen. Die doet ze altijd op zaterdag bij de Albert Heijn XXL in Arnhem. “Ik ben net verhuisd van Arnhem naar Elst, maar ik ben zo gewend aan die winkel, aan de inrichting en het assortiment, dat ik daar altijd nog naartoe rijd.”

Schijf van Vijf
“Ik ontbijt met Brinta. Dat het toevallig een product van Heinz is, heeft er niets mee te maken. Ik at het al voor ik hier werkte. Het is namelijk erg snel klaar. Ik wissel het af met yoghurt met cornflakes.” Koenraadt heeft standaard kaas, vlees in de diepvries, kruiden en verse groenten in huis. “Ik kook heel gevarieerd. Ik let er zelfs op dat ik niet twee dagen achter elkaar aardappelen eet.” Lachend: “Ja, ik eet keurig volgens de schijf van vijf!” Soms bedenkt ze ’s ochtends al wat ze die dag gaat koken. “Maar meestal kijk ik welk vlees in de vriezer ligt en welke groente het eerst op moet en daar ga ik mee variëren. Ik kook zonder recept, daarom is een gerecht bij mij nooit twee keer hetzelfde.”

Hogere zouttolerantie
Koenraadt is pas ingetrokken in haar nieuwe woning. Doordat koken haar hobby is, stelde ze hoge eisen aan de keuken. “Die moest helemaal perfect zijn, want ze kookt elke dag voor zichzelf. “Ja, elke dag. Mensen staan daar versteld van, maar ik houd erg van koken.” Een kant-en-klare maaltijd komt er bij haar niet in. Ook droge mixen voor bijvoorbeeld soep blijven buiten de deur. “Die zijn me te zout. Vroeger at ik zelfs bijna zoutloos, alleen op de gebakken aardappeltjes strooide ik wat. Maar sinds ik als productontwikkelaar werk, is mijn zouttolerantie wel wat opgeschroefd. Nu doe ik thuis vaker zout in mijn eten.”

Chocoladeplakkiez
Van Heinz heeft ze uiteraard ook diverse producten thuis liggen. “Als we op het werk houdbaarheidstesten inzetten voor bijvoorbeeld appeltaart of fruitdrankjes, dan zijn ze na afloop nog prima te gebruiken. Die nemen we dan mee naar huis. Uiteraard heeft ze ook de door haarzelf ontwikkelde chocoladeplakjes voor op de boterham, de Venz Plakkiez, in huis. “Maar niet in de koelkast, want dan ontstaat vetbloem. Dat is het wit uitslaan van chocolade. Het is dan nog wel eetbaar, maar het ziet er niet zo lekker meer uit. Sowieso blijven de plakjes bij mij niet lang liggen. Ik eet ze zo op; ze halen de boterham niet eens!”

Betuwse kersen
In de supermarkt let Koenraadt niet alleen op de producten van de concurrent. Ze kiest ook op basis van prijs, houdbaarheid en versheid. “Ik knijp altijd even in de courgette of komkommer om te voelen of die nog hard is.” Haar boodschappen doet ze vooral in de supermarkt. Maar soms is ze op zoek naar minder gangbare producten en gaat ze bijvoorbeeld naar de toko voor speciale korianderwortel. “Of als ik visite krijg naar de Keurslager voor een goed stuk ossenhaas. En nu is de tijd aangebroken dat ik weer kersen en aardbeien bij de boer in de Betuwe kan halen.”

Reageer op dit artikel