artikel

Grolsch wil homogeniteit biersector doorbreken

Algemeen

De biermarkt stagneert en de meeste flesjes zien er hetzelfde uit, vindt vertrekkend Grolsch-topman Ab Pasman. Het bedrijf wil daarom de homogeniteit van de sector doorbreken en komt met een nieuw tapsysteem en een nieuwe slogan. De jaren 2007 en 2008 waren toch al innovatieve jaren met achtereenvolgens de groene fles en de groene beugelfles. “En er komt nog meer.”

Een zaal met witte leren zitjes, overal Lcd-schermen, een heus podium met in het midden een metalen design koelkast. In de ruimte klinkt rustige loungemuziek die langzaam de spanning opbouwt. Kosten noch moeite werden gespaard om het nieuwe tapsysteem van Grolsch met de toepasselijke naam Cheersch tijdens een persconferentie in Amsterdam te lanceren. Het systeem bestaat uit een starterskit, een houder en een tapkop en een PET-fles bier van twee liter, die ook los verkrijgbaar is.

Bierstraal
Na het verwijderen van de kunststofdop kan de bierdrinker eenvoudig de tapkop op het ventiel van de fles klikken. Bij de 2 liter PET-fles zit een koolzuurpatroon, die in het handvat van de hendel wordt aangebracht. Aan de voorkant van de hendel zit een draaiknop die de snelheid van de bierstraal regelt.

Volgens Wouter Muller Kobold, projectleider van Cheersch, heeft het systeem veel voordelen: het is klein en compact en past daardoor in bijna elke koelkast. Ook is Cheersch makkelijk schoon te maken. Vrouwen zullen door het nieuwe systeem zowel thuis als in een horecagelegenheid meer bier gaan drinken, denkt de projectleider. “Het overgrote deel van het bier wordt gedronken door mannen, maar als Cheersch op tafel staat drinken vrouwen een glaasje mee. Ze pakken minder snel een fles of een beugel, blijkt uit onderzoek.”

De Cheersch is de uiteindelijk oplossing voor het Perfect Draft systeem van Philips waar Grolsch nu mee werkt. Met de 6 liter vaatjes zit de consument al snel met het dilemma van ruimte. “Waar zet je hem neer, zo’n fust is erg groot”, aldus Muller Kobold. De Perfect Draft heeft bovendien als nadeel dat hij altijd stroom nodig heeft, terwijl je de Cheersch gewoon in de koelkast zet.

Ontwikkeling Cheersch
Grolsch heeft samen met ingenieursbureau First uit Enschede en de Italiaanse fabrikant voor sluitingen Coster twee jaar aan de ontwikkeling van Cheersch gewerkt. “Dat bezorgde ons veel slapeloze nachten. We waren er bijna dagelijks mee bezig”, vertelt Muller Kobold. Grolsch heeft een speciale afvullijn voor de PET-flessen ontwikkeld. Normale bierflesjes hebben een bajonetsluiting, maar de nieuwste 2 fles van Grolsch heeft een speciale ventielsluiting. “Een systeem om zo’n fles af te vullen bestond nog niet”, zegt Muller Kobold.

Grolsch heeft patent op Cheersch en dat biedt kansen. Binnenkort zijn er ook andere Grolsch-bieren voor Cheersch verkrijgbaar. De overname van de Enschedese brouwer door SABMillar in februari biedt ook exportmogelijkheden. Het nieuwe Zuid-Afrikaanse moederbedrijf van Grolsch doet hier op dit moment onderzoek naar.

Met Cheersch wil Grolsch de consument aan zich binden in een biermarkt die eerder krimpt dan groeit. Grolsch-topman Ab Pasman, die het concern deze maand verlaat, verwacht dat Cheersch op termijn de beugel en het pijpje zal opvolgen. Cheersch is gebruiksvriendelijk en betaalbaar, meent hij. Cheersch is zeker niet de laatste innovatie van Grolsch. “Er komt nog meer”, aldus Pasman met een mysterieuze blik.

Reageer op dit artikel