artikel

Anders in blik

Algemeen

Veel verschillende formaten, bedrukkingen van fotokwaliteit, metallic of juist matte kleuren, reliëf, hersluitbaar. Drankenblikjes worden steeds mooier en de diversiteit groter. Opvallen en onderscheiden is het doel, in het supermarktschap of in een trendy horecagelegenheid. Nieuwste ontwikkeling van ’s werelds grootste drankenblikjesfabrikant Rexam is Fusion, het aluminium drankenblikje dat een fles is.

De nieuwe aluminium fles wordt gemaakt als een drankenblikje. Via het dieptrekproces ontstaat uit een cupje allereerst de romp. Vervolgens komt daar langzaam de hals aan. “De aluminium fles is er natuurlijk al wat langer. Dat is een geëxtrudeerde fles. Fusion is een goedkoper alternatief met vergelijkbare eigenschappen.”

Matthijs Jansen, salesdirector Benelux & France bij Rexam, vertelt in zijn kantoor in Oss over de nieuwe fles, waaraan zo’n twee jaar is gewerkt. Het prototype staat voor hem op tafel, over het gehele oppervlak bedrukt in opvallende, felle kleuren en voorzien van hersluitbare schroefdop. De fles is licht, veel lichter dan glas of geëxtrudeerd aluminium, maar wel twee tot drie keer zo duur als het reguliere drankenblikje. “Er hangt inderdaad een prijskaartje aan. Maar deze verpakking is een ‘eyecatcher’, bedoeld voor specifieke verkoopkanalen. Denk bijvoorbeeld aan een trendy mixdrankje in een hippe uitgaansgelegenheid. Deze fles zet je niet voor thuisconsumptie naast het blikje in de supermarkt.” Fusion is inmiddels beschikbaar. Het wachten is nog op een Nederlandse of Europese afvuller die de fles op de markt brengt.

Formaten en hersluitbaar
Jansen merkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een mooie verpakking. “Lange tijd heeft de focus gelegen op kostenbesparingen. Dat betekende voor ons als verpakkingsproducent productiviteitsverhoging en vermindering van het materiaalgebruik. De lijnen gingen steeds sneller draaien en het blikje werd dunner en dunner. Nu is er aandacht voor toegevoegde waarde. Een mooie verpakking onderscheidt het product van dat van de concurrent op het schap. Premiumproducten krijgen een premiumverpakking.”

Een trend is de diversificatie in formaten. Rexam voert al achttien verschillende inhoudsmaten. Nieuw is de 1 liter drankenbus die de Russische bierbrouwer Baltika op de markt brengt. De King Can is de eerste tweedelige diepgetrokken bus in dat volume. Een driedelige bus was in Scandinavië al wel op de markt. Hersluitbaar maken van blik is ook in ontwikkeling. In de VS is energiedrank verkrijgbaar in de Cap Can van 70 centiliter. Het is een blik met bajonetsluiting.

Contractafvullers
Marketingtechnisch is diversificatie geweldig, maar Jansen erkent dat het voor de afvuller consequenties heeft. “De diameter bepaalt in feite of het blikje op een lijn kan worden afgevuld. Een andere hoogte van het blikje vergt bijstelling van het vul- en sluitgedeelte, maar dat is relatief eenvoudig. Verandering van diameter betekent compleet omstellen van de lijn.” Toch verwacht de Rexam-man een relatief soepele overgang naar andere formaten. “In Nederland spelen contractafvullers een grote rol. Zij vullen op grote schaal af. Wij adviseren bij de introductie van een nieuw drankenblikje van deze co-packers gebruik te maken. Op voorhand zijn dan geen grote investeringen nodig en de tijd leert hoe succesvol het product is.”

Revolutie in bedrukking
Als het om innovatie gaat, heeft de bedrukking van het drankenblikje een ware revolutie ondergaan. Afbeeldingen van fotokwaliteit, het lijkt vanzelfsprekend, maar het zijn technische hoogstandjes. Gebruik van ultraviolet inkten geeft mooie kleureffecten, evenals metallic lakken. Thermografische inkten tonen de opdruk als de temperatuur verandert. Mat is momenteel helemaal ‘in’. Holografische afbeeldingen zijn in ontwikkeling. “Denk aan een bewegende sporter op sportdrank als je het blikje ronddraait”, illustreert Jansen de mogelijkheden.

Het aanbrengen van reliëf in de romp van een drankenblikje, ‘debossing’, is al een tijdje mogelijk. Dat gebeurde vooral op specifieke plaatsen, zoals rond een logo, en vereiste exacte positionering van het blikje. Debossing aangebracht over het gehele blik maakt nu ook opgang. “Vooral in combinatie met kleuren waar veel aluminium in zit geeft reliëf een bijzonder mooi effect”, aldus Jansen.

Deksel ontdekt
Nog relatief onontgonnen is het deksel van een drankenblikje. Het deksel is altijd van aluminium. De romp kan zowel van staal als aluminium zijn. Allereerst verschenen er gekleurde lipjes, bijvoorbeeld om verschillende smaken vanaf de bovenzijde herkenbaar te maken. Inmiddels zijn er ook lipjes in diverse vormen, zoals een hartje. En lipjes worden gebruikt om bij acties een code op aan te brengen. Op het deksel verschijnen logo’s of merknamen. Het gehele deksel, inclusief randen, is inmiddels te bedrukken door het te stansen uit een rol bedrukt materiaal. Volgende stap is niet alleen bedrukt materiaal gebruiken maar dit ook positioneren. Dan is bijvoorbeeld een gezicht zodanig op het deksel af te drukken dat het lipje daar nooit middenin komt.

Wijn en meer in blik
Innovatie moet de markt voor drankenblikjes laten groeien. Rexams tweede spoor voor groei is de toepassing van blikverpakking in andere marktsegmenten, zoals pinda’s en nootjes, waarbij dan bij opening het gehele deksel eraf wordt getrokken. Dranken blijven echter de belangrijkste productgroep. Voor bier, frisdrank, sappen en energiedranken heeft de blikverpakking al een belangrijke positie. Water, zuivelproducten maar vooral wijn worden gezien als groeisegmenten.

“De blikverpakking moet dan meerwaarde bieden, bijvoorbeeld een premiumuitstraling. Of het gebruiksmoment. Denk aan wijn in blik voor op het strand, de camping of als je door de week op een avond één glas wilt drinken”, licht de Rexam-directeur toe. Wijn in een blikje van 200 milliliter verschijnt heel binnenkort in de Nederlandse supermarkt.

Reageer op dit artikel