artikel

Jong leren door jong ondernemen

Algemeen

Het gezegde ‘jong geleerd is oud gedaan’ brengt het Groenhorst College in Ede letterlijk in de praktijk. Studenten worden klaargestoomd voor een baan bij een bedrijf door een eigen onderneming te starten. Studentenbedrijf Valleyfoodspirit ontwikkelde zo Shakey Shake: een mueslishaker voor onderweg.

“Het is net een echt bedrijf”, vertelt Robert Horst (23), hoofd kwaliteit en PR-manager van mini-onderneming Valleyfoodspirit. “Zo is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen afdeling”, legt hij uit. “Het bedrijf bestaat uit de afdelingen HRM, productontwikkeling, marketing, kwaliteitsdienst, PR en communicatie, productie, productcontrole en financiën.” Daarnaast helpen de acht studenten bij elkaars verantwoordelijkheden. “Dus ik help bijvoorbeeld bij de productontwikkeling en marketing”, verklaart Horst. “We hebben een dagelijks bestuur van vijf personen, zij nemen de uiteindelijke beslissingen, maar iedereen wordt betrokken bij alle besluiten.”

Knetteren
Doel van het project was om een nieuw product in de markt te zetten. De studenten kregen volledig de vrije hand. “Daarom begonnen we met brainstormen”, vertelt Horst, vierdejaars student voeding. Valleyfoodspirit putte hierbij uit ervaring opgedaan bij stages en informatie van beurzen. Uit de brainstorm kwam naar voren dat een gezond ontbijtproduct voor onderweg dat ook kinderen aanspreekt succesvol kan zijn.

Dit werd uitgewerkt tot de Shakey Shake in een variant voor volwassenen en voor kinderen. “Uit onderzoek van Wageningen Universiteit bleek dat vooral kinderen slecht ontbijten. We ontwikkelden daarom een gezond product dat leuk is om te eten.” De studenten deden marktonderzoek op plekken waar hun shaker kan worden genuttigd, bijvoorbeeld in de trein en op sportscholen. Aangevuld met sensorische testen kwamen ze tot de huidige samenstelling van een shaker met krokante muesli met fruitmix.

Voor kinderen worden ‘Pop Rocks’ toegevoegd die op de tong knetteren. Consumenten moeten zelf nog yoghurt of melk toevoegen. “Het voordeel van de shaker boven bestaande yoghurts met muesli is de houdbaarheid”, legt de jonge ondernemer uit. “Omdat we alleen houdbare producten gebruiken kunnen we een houdbaarheid van drieënhalve maand garanderen en het is niet nodig het product te koelen. Dat is een groot voordeel ten opzichte van concurrerende producten die gekoeld moeten worden bewaard.”

Learning by doing
Tijdens het ontwikkelingsproces kwamen de studenten allerhande problemen tegen. “We zochten bijvoorbeeld een lepel die groot genoeg is om de mix te eten, maar die ook in de shaker past. We vonden de lepel, maar die bleek onderdeel van een set te zijn. Dus hadden we vorken en messen over.” Ook bleek het moeilijk om een juist etiket te ontwerpen. “De bekers lopen tabs toe. We hebben de etiketten daarom met de hand gemaakt.”

Het idee van het project is dat de studenten leren door te doen. Daarom legden ze alle contacten met betrokken bedrijven zelf. Deels uit het netwerk opgedaan door stages, deels door zelf op zoek te gaan. De praktijkschool PTC+, met intern de Sapfabriek, stelde de verpakkingslijn beschikbaar om de mueslimix in cellofaan te verpakken. Extern werd een lab bereid gevonden de microbiologische analyses uit te voeren om aan alle kwaliteits- en voedselveiligheidseisen te voldoen.

Voor de afzetmarkt putten de studenten uit hun netwerk. Ze benaderen benzinepompen, Servex op NS-stations en sportscholen om de Shakey Shake op te nemen in hun assortiment. Ze zijn zelf ook verantwoordelijk voor de marketing en reclame voor het product. Zaken als een Ik kies bewust-logo werden meegenomen. Dat bleek in de huidige oplage niet rendabel voor het product.

Jong geleerd…
Het project begon vorig jaar november. Eerst moest er een ondernemingsplan komen en daarna werden aandelen verkocht voor startkapitaal. In januari draaide de eerste proefproductie. De eerste shakers worden in maart verkocht en in april volgt de liquidatie van de onderneming. De participanten worden op de hoogte gehouden via aandeelhoudersvergaderingen en nieuwsbrieven, waarbij alle leerlingen tekst en uitleg moeten geven over hun onderdeel van de onderneming.

Horst is erg enthousiast over het project en de dingen die hij ervan leert. Hij is van mening dat het project een goede voorbereiding is op latere werkzaamheden. “We hebben vooral geleerd om zelfstandig te werken, eigen initiatief te tonen en risico’s te nemen binnen de onderneming. Ook was het goed om met verschillende mensen samen te werken. Dat was af en toe een aparte ervaring. De communicatie binnen de groep en van de begeleiders had hier en daar beter gekund.”

Break even point
Stichting Jong Ondernemen staat de studenten bij in het traject. Naast begeleiding vanuit de school is er begeleiding vanuit de stichting in de vorm van een adviseur en accountant. Valleyfoodspirit is één van de twee studentenbedrijfjes van het Groenhorst College en één van de tweehonderd ondernemingen die onder Jong Ondernemen opereren. De school in Ede is de enige in de regio met een opleiding food die meedoet aan het programma van Jong Ondernemen.

Omdat studentenbedrijven geen rechtspersoon zijn mogen ze geen winst maken. Financiering voor het ontwikkelen van het product komt uit verkoop van aandelen. Horst: “Er zijn in totaal vijftig aandelen à €15 per stuk verkocht. De aandeelhouders zullen bij liquidatie de winst uitgekeerd krijgen.”

Tenminste, Valleyfoodspirit gaat ervan uit dat er winst uit te keren valt. “We moeten minimaal 441 shakers verkopen, à €1,49 per stuk, om het break even point te bereiken. Als we de hele voorraad van 500 stuks verkopen levert dat de aandeelhouders een rendement van 11 procent op.” Niet alleen de aandeelhouders krijgen winst uitgekeerd; ook de werknemers van de onderneming krijgen loon. “Dat hoort bij een echte onderneming. We krijgen ieder tien cent per uur. Waarschijnlijk gaan we daar na afloop van het project van uit eten.”

Informatie
www.members.lycos.nl/valleyfoodspirit

Reageer op dit artikel