artikel

Bio breekt door op ISM

Algemeen

ISM 2008 heeft geschiedenis geschreven. A-merken als Haribo en Ritter Sport pakten uit met biologische zoetwaren, evenals vele chocoladefabrikanten. Daarmee lijkt de doorbraak van biosnoep en -chocolade een feit.

Biologische zoetwaren van niche naar mainstream. Wie had dat twee jaar geleden kunnen denken? Toen was biosnoep en –chocolade alleen te vinden in donkere hoekjes van de beurs. Voornamelijk bij specialisten actief in het reformsegment. Deze editie zetten diverse merkproducten hun biologische introducties in de schijnwerpers.

Een complete biologische productstraat was gewijd aan zoetwarenproducten met biologisch keurmerk. Het licht staat dus op groen voor een nieuwe generatie snoep, chocolade en hartige versnaperingen. De A-merken geloven er nu ook in. Om met Haribo te spreken: ‘So kann BIO schmecken.’

Ritter Sport BIO
Als een merk als Ritter Sport vier biologische varianten tot blikvanger maakt op zijn stand, is er iets aan de hand. Topmerken maken nu serieus werk van biologisch. Ze spelen daarmee in op de groeiende markt voor bioproducten en de vraag naar duurzamere voeding. Alfred Ritter GmbH laat zijn ingrediënten voor zijn biochocolade controleren door de Duitse DE-006 Biologische Controlecommissie. De cacao komt uit Peru en Ecuador, de amandelen en rozijnen uit Californië en de cashewnoten uit Tanzania.

De chocoladeproducent komt vanaf april met de biologische smaken melkchocolade, fijne kruiden (70% cacao), rozijnen/cashew en amandelstukjes in de bekende vierkante knickpacks. Daarmee is er een biologisch alternatief voor de populaire varianten in het reguliere assortiment. De 65-grams verpakking zijn wel een stuk lichter dan de 100-grams tabletten die de consument nu van Ritter Sport kent. De prijs ligt met €0,99 ook iets hoger (normaal €0,85), omgerekend naar gewicht zelfs ruim 30% per stukje. Met de Bio-range mikt de producent op nieuwe gebruikers in de hogere inkomensgroepen. Vooral vrouwen met bioaffiniteit zouden voor de biochocolade vallen, zo heeft marktonderzoek uitgewezen.

Originechocolade
Ritter Sport wijst erop dat de markt voor biologische producten in Duitsland explosief groeit. Vorig jaar liet ten opzichte van 2006 een omzetplus zien van 33%. Maar de Duitse chocoladeproducent Ecofinia GmbH, leverancier van de biologische chocolademerken Vivani en Björnsted, tempert de jubelstemming. Zijn bedrijf begon in 2000 met het aanbieden van biochocolade en levert inmiddels meer dan veertig chocoladeproducten. Het gaat dus goed, maar er is nog een lange weg te gaan, stelt algemeen directeur Andreas Meyer.

Ten eerste ontbreekt het aan voldoende biologische grondstoffen, vooral voor de productie van originechocolade. Hiervan zijn de bonen afkomstig uit bepaalde regio’s en dus schaars. “Wereldwijd is hooguit 1% van de chocolade biologisch. In Duitsland hebben biologische producten een marktaandeel van 5%, maar voor zoetwaren ligt dit veel lager. Hooguit op 2% voor chocolade.” Meyer sluit niet uit dat er een inhaalslag komt. Zeker nu meer en grotere spelers zich roeren in dit segment. Want met de vraag naar biochocolade zit het wel goed, stelt hij. “We groeiden vorig jaar met twintig procent en er zijn meer bedrijven die dat melden.”

Nederland is voor Ecofinia een belangrijke exportmarkt. De hoge prijs van de tabletten schrikt de kopers niet af. “Natudis en De Nieuwe Band (biologische groothandels, red.) zijn enthousiast over de verkoop van de producten. We zijn een premiumaanbieder. We willen qua prijsniveau onder de €2,00 per 100 gram blijven. De chocolade is zeer dun uitgewalst en onze smaken zijn exclusief.” Ecuador Chili (70% cacao) is bijvoorbeeld behoorlijk pittig door de toevoeging van rode peper. Twee stukjes is meer dan genoeg. Andere varianten bevatten nog meer cacao, tot wel 85% en nodigen niet uit tot dooreten.

Maar er zijn uitzonderingen. “Onder het merk Vivani bieden we een verfijnde pure chocolade met olijfolie. De olie zorgt voor een romige sensatie. Het smelt op je tong.” Het Deense Woodshade Organics richt zich sinds 1983 met handgemaakte bonbons ook op het topsegment. Net als Ecofinia signaleert dit bedrijf een sterke stijging van de vraag naar biologische chocolade.

Algemeen directeur Lars Frederiksen: “De trend is biologisch én kwaliteit. Nee, niet alle biologische chocolade is van goede kwaliteit. Zeker niet. Biologisch is in die zin geen keurmerk. Onze marsepein bevat minder suiker en we gebruiken alleen de beste amandelen uit Sicilië. Voor extra Gewürztraminer! Onze bonbons bevatten meer cacao en voor de cacaobonen hebben we speciale adressen in Ecuador en de Dominicaanse Republiek.”

Haribo BIO
Haribo GmbH heeft met Jelly Farm de eerste schreden op het biologische pad gezet. De gele, groene, oranje en rode wijngom-boerderijdiertjes passen in het kleurenpalet van de kindervriend. Toch is er een verschil met het gangbare Haribo-snoep. De kleurtjes zijn wat minder fel. Iets natuurlijker. Zo ontbreekt de kleur blauw, omdat dit technisch niet mogelijk is met biologische kleurstoffen die uitsluitend uit vruchten- en plantenextracten mogen komen. Uiteraard moeten ook alle bulkgrondstoffen en aroma’s van biologische oorsprong zijn.

Wettelijk verplicht is een aandeel biologisch van minimaal 95% en dat haalt Haribo. Belangrijke ingrediënten als gelatine en suiker zijn dan ook volgens de Europese EKO-richtlijn gecertificeerd. Met Jelly Farm richt Haribo zich op milieubewuste huishoudens met kinderen. Een zakje met 100 gram winegums gaat tussen de €0,79 en €0,99 kosten. Normaal krijgt de consument voor die prijs 175 gram van dit type snoep. Daarmee zijn biologische winegums bijna twee keer zo duur als reguliere.

Bio Sweets
Opvallend is dat producenten biosnoep niet brengen als gezond alternatief. Daar is ook geen basis voor. De recepturen wijken nauwelijks af en snoep blijft snoep. Meer lekker dan gezond is dan ook de positionering van de nieuwe, biologische lijn van Braskamp bv. In de fabriek in Rijswijk produceert het bedrijf Meenk-dropsoorten en ander snoep. Deze worden bereid met uitsluitend natuurlijke ingrediënten en zijn te koop als losse drop in de betere drogisterijen. De zakjes Bio Sweets werden door de bezoekers tijdens ISM in groten getale van de rekken gegrist.

Algemeen directeur Jan Bovenlander moest zijn cola-koala’s, vruchtenberen en zure frietjes in allerijl in veiligheid brengen om serieuze klanten nog iets van zijn biologische snoeplijn te kunnen laten zien en proeven. Met een ruime keus in soorten en smaken richt Braskamp zich zowel op kinderen als volwassenen. “De berenbaby’s bevatten bijvoorbeeld geen gelatine maar pectine. Heel fruitig en kauwbaar.” De Gember Ventjes zijn ronduit scherp. De smaak van Australische stemgember domineert. “Ja, we moeten ons toch onderscheiden van een merk als Haribo. Dit is een echte volwassenensmaak en 100% puur natuur. Ons bioassortiment bevat meer fruit- en plantenextracten en dat proef je. We mikken op het topsegment in de markt en gaan op A-merkniveau zitten.”

Braskamp maakt het biosnoep niet zelf, maar besteedt de productie uit. “Biologisch is voor ons niet meer dan 5% van de omzet. We zouden een nieuwe fabriekshal moeten bouwen om het te mogen produceren. Dat is nog niet interessant genoeg. We ontwikkelen wel zelf de recepturen, maar het wordt elders gemaakt.” Met €1,59 voor 90 gram is dit snoep aan de prijs. “We liggen vooral in reformwinkels en drogisterijen. Daar is het een serviceproduct. Maar ook supermarkten tonen interesse. We produceren uitsluitend kwaliteit. Spreek je over drop, dan betaal je voor bio bij ons zo’n 10% meer.”

Choco Prince BIO?
Ook in koek en biscuit rukt biologisch op, zo bleek tijdens ISM. Meer fabrikanten hebben producten met BIO-keur in het assortiment, al is deze ontwikkeling al langer aan de gang. Twee jaar geleden kwam Griesson – De Beukelaer bijvoorbeeld met biologische haverkoeken en een biovariant binnen de Leicht & Cross-crackers. Sindsdien is er geen biologisch assortiment meer bijgekomen.

Woordvoerder Peter Gries: “Leicht & Cross BIO is overal te krijgen, maar één variant is voor ons genoeg. Het blijven voor ons randproducten.” Een biologische Choco Prince zit er niet aan te komen. “Dit is een heel groot product van ons. We hebben wel een variant met minder suiker geïntroduceerd, maar we zien er niets in om onze Prinzen Rolle met biologische chocolade te brengen. Bio moet je alleen doen waar en wanneer dat zinvol is.”

Peperduur
Wat koek en biscuit betreft, zijn het voorlopig de nichespelers die de biologische kar trekken. Dus vooral fabrikanten die zich richten op reformhuizen en natuurvoedingswinkels. MB Mühlenbach GmbH bijvoorbeeld, dat allerlei vezelrijke biscuits produceert. Dit bedrijf zegt zich geconfronteerd te zien met snel stijgende prijzen voor biologische grondstoffen. Deze ontwikkeling vertaalt zich in de consumentenprijs, waardoor sommige producten peperduur worden.

Directeur Bernhard Greubel “Het probleem is dat de afzetmarkt sneller groeit dan de grondstoffenmarkt. Zeker nu biologische producten ook bij Aldi liggen. De conversie van reguliere naar biologische landbouw gaat te langzaam. Grondstoffen zijn daardoor tientallen procenten, en vaak meer, duurder geworden. Neem spelt, dat is nu vier keer zo duur als een jaar geleden. We maken er producten van als pasta en soepstengels voor mensen met een tarweallergie. Speltproducten verdwijnen nu van de schappen in Duitsland vanwege de hoge prijzen en ook tarwe en rozijnen zijn steeds moeilijker in te kopen.”

Reageer op dit artikel