artikel

De marketeer

Algemeen

Een kleine business van de grond af kunnen opstarten. Dat was voor Mayk Senden (32) de reden om over te stappen van Unilever naar Mars. De van oorsprong chemisch technoloog rolde zo in zijn tweede marketingfunctie: Europees brandmanager bij Mars Nederland. “Het maakt niet uit wat je achtergrond is. Als je iets graag wilt dan kom je er wel.”

Ivonne Sleutels

Een kleine business van de grond af kunnen opstarten. Dat was voor Mayk Senden (32) de reden om over te stappen van Unilever naar Mars. De van oorsprong chemisch technoloog rolde zo in zijn tweede marketingfunctie: Europees brandmanager bij Mars Nederland. “Het maakt niet uit wat je achtergrond is. Als je iets graag wilt dan kom je er wel.”

Hoe bent u aan deze baan gekomen?
“Ik werd benaderd door een headhunter of ik wilde komen solliciteren. Normaal gesproken sta ik daar niet zo open voor, maar dit klonk dermate leuk dat ik toch ben gaan kijken.”

Hoe is uw loopbaan verlopen?
“In 2000 ben ik bij Mora in Maastricht begonnen als productontwikkelaar. Na tweeënhalf jaar ben ik overgestapt naar Iglo, Unilever. In eerste instantie heb ik me daar ook beziggehouden met productontwikkeling, maar langzaam maar zeker ging ik me meer richten op concepten en recepten en minder op technologie. Vervolgens heb ik nog een tijdje een half-half-functie gehad, een combinatie van marketing en productontwikkeling. Ik vond het marketinggedeelte zo leuk dat ik uiteindelijk brandmanager geworden ben bij Iglo. Dat ben ik twee jaar geweest. En nu zit ik alweer bijna een jaar bij Mars.”

Wat doet u precies?
“Op dit moment ben ik Europees brandmanager van CocoaVia. Dat is een nieuw merk chocolade met gezondheidsbevorderend effect dat via apotheken in Frankrijk en België te verkrijgen is. CocoaVia is een chocoladereep met flavanolen. Deze stof komt van nature voor in chocolade, maar gaat normaal gesproken tijdens het productieproces van chocolade verloren. Het is ons gelukt om het proces zo aan te passen dat de flavanolen behouden blijven.”

Wat vindt u leuk aan uw werk?
“Het feit dat je een kleine business van begin af aan kunt opstarten vind ik leuk. Het is alsof je een wit doek hebt dat je zelf mag invullen. Toen ik begon bij Mars was er alleen een kleine testmarkt in België voor het product, meer niet. Dat was een grote uitdaging.
Verder vind ik het leuk om na te denken over concepten en wat consumenten aan kan spreken. Ik denk altijd heel erg vanuit de consument, ook als productontwikkelaar al. Wie weet beland ik in de toekomst nog eens in een spilfunctie tussen marketing en R&D. Maar ik ben in elk geval heel blij met mijn overstap van chemisch technoloog naar marketeer.”

Hoe ziet uw werkweek eruit?
“De afdeling is verdeeld over Brussel en Veghel. Daarom zit ik zo’n twee dagen per week in Brussel. Ik ben gemiddeld twee dagen in de week aan het vergaderen en verder houd ik me bezig met de ontwikkeling van de verpakking, met communicatie en de NPD-strategie (New Product Design). Chocolade is echt een winterproduct, dus onze ijkpunten voor nieuwe producten zijn september en januari. Daar werken we dan naartoe.”

Wat speelt er op dit moment binnen uw bedrijf?
“Zoals alle voedingsmiddelenbedrijven is Mars ook bezig met gezondheid. Daarvoor is de divisie Mars Nutrition in het leven geroepen. We maken niet alleen chocolade, maar hebben in Engeland bijvoorbeeld ook een reep met fruit op de markt. We proberen wegen te vinden om de consument de gemakkelijke oplossing voor de gezonde keuze te bieden.”

Reageer op dit artikel