artikel

Enkco combineert vlees en gezondheid in fit&good

Algemeen

Vlees, vegetarisch of iets daar tussenin, Enkco Foodgroup heeft het. Het bedrijf, ooit opgericht door keurslagers, levert behalve verse en vlugklaarvleesproducten ook vleesvervangers. Voor de mensen die een dagje iets minder vlees willen eten is er fit&good: 50% vlees, 25% tarwevezels en 25% groenten.

De Eerste Nederlandse Keurslagers Combinatie (Enkco) werd in 1960 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste leverancier van rauwe en à la minute vleesproducten van Nederland. Het bedrijf is vooral groot op het gebied van vlugklaarvleesproducten, zoals vinken, schnitzels en balletjes. “Overal kom je onze producten tegen. Als je bij Van de Valk een kopje soep bestelt, dan komen de soepballetjes van Enkco”, vertelt Otto Miltenburg, productmanager bij Enkco.

Het bedrijf telt 350 medewerkers en heeft twee vestigingen in Holten. In de ene vestiging rollen balletjes, vinken, schnitzels en andere producten van de band, terwijl in de andere vestiging voornamelijk vrouwen druk bezig zijn met het inpakken van de verschillende producten. Enkco levert zowel diepvries- als (koel)versproducten aan retail (meer dan de helft van de omzet), foodservice en industrie in vrijwel elke gewenste verpakkingsvorm (zie kader).

Productuitbreiding
Met de overname van Bakker Lekkerkerk in 2003 kreeg Enkco naast het snackconcept van Bakker ook de vegetarische producten van Vivera in het productportfolio. “Het Bakkersnackconcept is voor bouwvakkers en bejaarden”, lacht Miltenburg. “De uitstraling is al sinds jaar en dag dezelfde en de afzet is stabiel. Met een trouwe schare kopers moet je niks veranderen aan het concept.”

Vivera, op basis van soja, werd in 1990 op de Nederlandse markt geïntroduceerd en had zich ten tijde van de overname al in de markt gesetteld als vleesvervanger. Eén van de veranderingen die Enkco heeft doorgevoerd betreft de receptuur: omega 3 is toegevoegd. En in de nieuwe vestiging in Holten wordt tegenwoordig ook een vernieuwde sleeve om de Vivera-producten gedaan. Op het gebied van vlugklaarvleesproducten heeft Enkco het merk Any Moment ontwikkeld, een snackconcept in magnetrongeschikte verpakking met dipsaus. Miltenburg: “De minihapjes van Any Moment zijn populair omdat ze makkelijk te bereiden zijn en er al saus bij zit. Vooral de balletjes lopen goed”.

Meatless
De komst van Valess in 2005 bracht veranderingen teweeg in vleesvervangersland. “Valess heeft de markt opengebroken voor de parttime vegetariër”, geeft Miltenburg toe. Daardoor zag ook Enkco kansen voor nieuwe producten. “Het ministerie van VWS vond dat de conservatieve vleesbranche meer aandacht moest gaan besteden aan gezondheid. Dat hebben we gedaan.

Een jaar lang werkte Enkco aan fit&good en is duidelijk trots op het resultaat. Al jaren galmt het thema gezondheid je tegemoet in de zuivelbranche. In de vleesbranche bleef het op dat gebied angstvallig stil. “We zijn het eerste bewerkte vleesproduct met het Ik Kies Bewust-logo”, zegt Miltenburg. Het had voor Enkco heel wat voeten in aarde om dit logo te bemachtigen, omdat de criteria voor bewerkte vleesproducten streng gesteld zijn.

Uiteindelijk kwam Enkco samen met de producent van Meatless (zie kader) en Verstegen (kruidenmix) tot het huidige fit&good-concept. Fit&good bevat maar 6 tot 7% vet (waarvan minder dan 2% verzadigd) en maximaal 0,5% zout (uitzonderlijk laag voor dit soort vleesproducten). De producten zijn tijdens de Nationale Food Week in maart geïntroduceerd en volgens Miltenburg vooral qua smaak goed ontvangen.

Fit&good
Fit&good bestaat voor 50% uit mager rundvlees, de andere 50% is Meatless en groenten. Miltenburg: “Uit smaakpanels kwam naar voren dat het toevoegen van groenten gewenst was. Groenten hebben een gezond imago, dus passen ze in een gezond product. Bovendien wil het oog ook wat. De stukjes groenten worden daarom na het malen van het deeg toegevoegd. Zo zijn ze goed zichtbaar in de producten.”

Met fit&good richt Enkco zich vooral op consumenten die bewust met hun gezondheid bezig zijn en bijvoorbeeld een dagje minder vlees willen eten, maar niet willen inleveren qua smaak. Vleeseters en parttime vegetariërs zijn de doelgroep, want het product is niet geschikt voor vegetariërs. De producten bevatten 50% minder calorieën dan een vergelijkbaar vleesproduct. Daarnaast zijn de producten rijk aan omega 3 en verrijkt met vitamines en mineralen. Ook vijftigplussers worden als doelgroep gezien. “Dat zijn de mensen die gezondheid belangrijk vinden en graag iets nieuws willen uitproberen, de early-adopters.”

De vier verschillende producten fit&good, Griekse runderschijven, Hollandse rundergehaktballen, Italiaanse runderfilets en Mexicaanse rundergehaktballetjes, liggen samen met de andere koelverse producten van Enkco in de grote koelcel. Heftrucks rijden af en aan als ik daar rondloop. Via het barcodesysteem worden de producten gevonden, die vervolgens door het hele land worden gedistribueerd.

Marketing
Met een innovatief nieuw product en het Ik Kies Bewust-logo op zak is het nu alleen nog zaak om de producten aan de man te brengen. “We hebben er voor gekozen het product te positioneren als vleesproduct. Door de afwijkende kleur schaal en de kleurrijke sleeve valt fit&good op tussen de andere vleesproducten, maar bestaat het gevaar dat mensen het onterecht aanzien voor een vegetarisch product. Om de consument niet in verwarring te brengen, is het zeer belangrijk dat fit&good tussen de vlugklaarvleesproducten in het schap wordt gelegd.”

Miltenburg geeft hiermee aan dat een voorloper als Enkco tegen praktische zaken aan kan lopen. Het nieuwe fit&good-concept moet traditionele structuren doorbreken, wat bepaalde risico’s met zich meebrengt. Maar de productmanager relativeert tegelijkertijd dit risico: “Als we nu niet innoveren, dan worden we straks door de overheid verplicht om aan bepaalde criteria te voldoen”. Enkco is bezig om de complete range aan producten door te lichten. Gezondheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt. “We werken er hard aan, maar het is niet makkelijk en het duurt lang, dus waarschijnlijk zijn we er nog jaren mee bezig.”

Reageer op dit artikel