artikel

McSchappelijk Verantwoord Ondernemen

Algemeen

En dan nu misschien wel de grootste paradox binnen de voedingssector van 2007: McDonalds gaat opvallend maatschappelijk verantwoord ondernemen. De restaurantketen is decennia lang bekritiseerd door voedingsdeskundigen, filmmakers, NGO’s en consumenten. Maar ineens lagen daar begin dit jaar scharreleieren tussen de slablaadjes en de tomaten, werd biologische koffiemelk in het assortiment opgenomen en schenken vanaf 1 januari 2008 alle 220 Nederlandse filialen eerlijke koffie.

Op de officiële Duurzame Dinsdag (de eerste dinsdag van september) presenteerden twee bedrijven hun nieuwe samenwerking in de Amsterdamse Hortus Botanicus. Stichting UTZ Certified en McDonalds Nederland zijn zichtbaar blij met elkaar als partner. Ze vierden in de botanische tuin dat een nieuwe koffielijn in de helft van de filialen was ingevoerd.

MVO-beleid
Elk jaar worden 5,6 miljoen kopjes koffie verkocht in Nederlandse McDonalds-filialen. “Onze koffie is nu 100% transparant en duurzaam geproduceerd. Bovendien verandert er niks aan de prijs”, zegt Jo Sempels, directeur van McDonalds Nederland. Volgens Sempels heeft het bedrijf verantwoord ondernemen sinds de oprichting vijftig jaar geleden hoog in het vaandel staan. “We waren in 1992 het eerste Nederlandse bedrijf dat overging op een intern recyclesysteem.”

Toch heeft het tot 2005 geduurd voordat opvallende stappen werden gezet. Dat jaar kwam het eerste Europese duurzaamheidsverslag van McDonalds uit. Sindsdien volgden de verantwoorde gebeurtenissen elkaar in een rap tempo op. Vanaf 2008 zullen alle Nederlandse filialen draaien op groene stroom.

“We merken bij onze klanten een groeiend bewustzijn op het gebied van duurzaamheid.” Volgens Sempels is het MVO-beleid van McDonalds afhankelijk van de markt. “We hebben er nu voor gekozen ons op duurzame koffie te richten, omdat dit product extern kan worden gecertificeerd.”

UTZ Certified
De leverancier van de nieuwe koffielijn is Douwe Egberts. UTZ Certified voorziet de koffie van een fairtradekeurmerk. Vijf jaar geleden werd de stichting opgericht onder de naam UTZ Kapeh door koffieproducenten en de Ahold Coffee Company. Dit jaar veranderde de non-profit haar naam in UTZ Certified. Momenteel is 30% van de koffie die in Nederland verkocht wordt door UTZ gecertificeerd.

De code van UTZ helpt producenten kennismaken met nieuwe manieren van produceren. Zij geven de industrie en de consument antwoord op de vragen: waar komt deze koffie vandaan en hoe is de koffie geproduceerd?

Het kwaliteitssysteem van UTZ Certified garandeert een werkwijze die trouw is aan sociale en ecologische normen. De organisatie ontwikkelde een code die er onder meer zorg voor draagt dat de koffieboeren huisvesting krijgen, kinderen naar school gaan en er geen regenwoud wordt gekapt ten behoeve van koffieproductie.

Traceerbaarheid
“Wij staan voor transparantie in de hele koffieketen, van koffieboer tot brander”, zegt UTZ-directeur Lucas Simons. Hij demonstreert dit met de ‘koffie tracer’, een website waar de industrie en de consument precies kunnen zien waar de koffie vandaan komt. Simon voert de houdbaarheidsdatum en de melangesoort in van het pak koffie dat hij vasthoudt en krijgt precies te zien op welke verschillende boerderijen deze koffie werd verbouwd.

Simons: “Consumenten zijn begaan met mens en milieu, maar willen blijven kopen wat ze al kochten. Ze verwachten dat bedrijven hun huiswerk hebben gedaan.” De koffie tracer is een bewijs dat McDonalds haar huiswerk heeft gedaan. Volgend jaar zal UTZ Certified ook cacao en thee gaan certificeren, maar volgens Simons is het keurmerk universeel toepasbaar om eerlijkheid te garanderen in alle voedselketens.

Reageer op dit artikel