artikel

De koelkast van…

Algemeen

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van consumenten? Kopen ze altijd dezelfde voedingsmiddelen? Proberen ze vaak nieuwe dingen uit? En wat vinden ze van de verpakkingen? Jaap Schrijver, Regulatory Affairs Manager Babyvoeding bij Numico, vertelt over de producten die hij in huis haalt.

Jaap Schrijver (60) woont in Soesterberg. Vijf jaar geleden is zijn vrouw overleden en de kinderen zijn allang het huis uit. Hij heeft nu een relatie met Gerda, die in het weekend langskomt en heerlijk kookt. “Ze kookt veel beter dan ik, ze kijkt in de kast en kan van wat aanwezig is een heerlijke maaltijd klaarmaken. Meestal kookt ze een redelijk volume zodat ik na het weekend nog wat over heb, vooral haar soep is erg lekker.”

Kant-en-klaar
“Mijn boodschappen doe ik voornamelijk zelf. Ik ga op zaterdag naar de Albert Heijn in Zeist, na het fitnessen. Daarnaast ga ik ook naar de Plus Markt bij mij in de buurt. Toen ik nog in Zeist werkte en woonde, was Albert Heijn daar de grootste. Nu niet meer, maar ze hebben nog steeds een ruim assortiment.

Ik koop voor door de week vooral de kant-en-klaarmaaltijden puur vanwege tijdgebrek, maar ook omdat ze tegenwoordig veel beter van kwaliteit zijn dan voorheen. Mijn favoriet is de Hollandse pot en dan vooral de rode kool met hachee. In het weekend lunchen mijn vriendin en ik met een quiche van Albert Heijn. Ze hebben een hele serie om uit te kiezen. ’s Avonds koken we, of eigenlijk mijn vriendin, zelf met verse producten.”

Twee koelkasten
“Standaard heb ik melk, kaas en eieren in huis. Daarnaast dus ook nog drie à vier kant-en-klaarmaaltijden. Wat verpakkingen betreft koop ik in plaats van één liter liever twee halve pakken melk. Dat is handiger vanwege de houdbaarheid. Ik koop meestal de huismerken van Albert Heijn en Plus. Voor de kleinkinderen heb ik altijd appelsap in de koelkast staan. In een tweede kleine koelkast in de kelder staat mijn voorraad wijn. Ik heb altijd wit en rosé koud staan.”

Light-chips
Bij de aankopen let Schrijver wel op het vetgehalte, zolang er maar geen concessie aan de smaak hoeft te worden gedaan. “Ik koop altijd halfvolle zuivelproducten. Magere melk daar zit bijna geen smaak meer aan. Bij kaas is de invloed op de smaak wel erg groot bij de magere varianten. Vanaf 30+ valt het wel mee. Bij de borrel eet ik vaak paprikachips, dat is mijn favoriete snack. Tegenwoordig eet ik daarvan de light-variant, veel invloed op de smaak heeft dat niet. Ook zit er minder zout in dan vroeger.”

Etiketten
Schrijver is vanuit zijn achtergrond als voedingskundige en warenwetdeskundige bekend met etiketten. Hij probeert privé niet te veel op de etiketten te letten, want anders wordt het lastig iets uit te kiezen. Sommige dingen vallen wel op. “Door de allergenenwetgeving moet alles per product uitgeschreven staan. Bij samengestelde producten wordt dat erg onduidelijk. Geen hond snapt dat meer.” Ook heeft hij ooit een kritische noot richting Albert Heijn en Plus Markt gestuurd over het hoge gehalte aan zout in sommige producten. “In zo’n kant-en-klaarmaaltijd zit omgerekend wel vier gram zout. En dat terwijl je op een dag maar zes gram mag!”

Reageer op dit artikel