artikel

De communicatiedeskundige

Algemeen

De vertaalslag maken van complexe chemische wetenschap naar iets praktisch, dat waardeert Nicole Vervaet (42) in haar functie als communicatiedeskundige Voeding bij het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO). Zo wil ze de kennis over en de toepassingsmogelijkheden van gezonde vetten vergroten.

Wat doet u precies?
“Mijn taak is het onder de aandacht brengen van een boodschap op het gebied van voeding, vetten en gezondheid, en dat bij verschillende doelgroepen. Dat kan met een factsheet, een lespakket of een specifieke campagne. Als kenniscentrum zijn we een vraagbaak voor consumenten en bedrijven die iets over vetten willen weten. Soms ook zijn we een soort makelaar voor bedrijven die samen iets op het gebied van vetten willen doen.”

Wat is uw belangrijkste eigenschap?
“Ik denk dat het handig is als je inlevingsvermogen hebt in dit vak. Omdat je met hele verschillende doelgroepen te maken hebt: artsen, diëtisten, onderwijzers, leerlingen, ouders, horecaondernemers, productontwikkelaars. Vaak komt het er op aan een aantrekkelijke en aansprekende wijze te vinden voor het overbrengen van een soms vrij taaie boodschap.”

Wat vindt u leuk aan uw werk?
“Ik vind het leuk om de vertaalslag te maken van complexe chemische wetenschap naar iets praktisch waar een persoon of bedrijf iets mee kan. Ook is het leuk om positieve ontwikkelingen te kunnen melden. Dat kan met gezonde vetten tegenwoordig veel vaker dan productontwikkelaars denken. Door nieuwe technieken zoals omestering is de functionaliteit van deze vetten sterk verbeterd.”

Hoe ziet uw werkweek eruit?
“De ene week is de andere niet, maar elke week is er veel overleg met verschillende partijen. Ik doe ook veel regelzaken, bijvoorbeeld bij een concrete campagne als Verantwoord Frituren, waarbij je als projectleider samen met het campagneteam en reclamebureaus probeert activiteiten op te zetten die de cafetaria’s aanspreken.”

Wat speelt er op dit moment binnen uw bedrijf?
“De bakkerijsector heeft via de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling aangegeven iets aan de vetzuursamenstelling van hun producten te willen doen, zowel qua productinnovatie als qua communicatie. Het productschap probeert daarbij behulpzaam te zijn. De grootste uitdaging van MVO op het gebied van voeding en gezondheid is de kennis over gezonde vetten te vergroten en de toepassingsmogelijkheden daarvan te verruimen.”

Wat betekent het MVO voor de voedingsmiddelenindustrie?
“We willen vooral innovaties op het gebied van een betere vetzuursamenstelling van producten stimuleren. Door ook met consumenten te communiceren over de voordelen van gezonde vetten hopen we een bijdrage te leveren aan het scheppen van ruimte in de markt voor deze innovaties.”

Wat smeert u zelf?
“Een margarine. Dat ben ik van huis uit gewend, anders vind ik mijn brood maar droog. Ik vind het ook belangrijk vanwege de onverzadigde en essentiële vetzuren die erin zitten. In de praktijk eten we alleen met Pasen en met Kerst nog wel eens roomboter. Lekker, maar een stuk ongezonder. Ik moet hierbij vaak nog terugdenken aan een raadseltje uit mijn studie. Wat is beter: een boterham met roomboter of een boterham met roomboter en daar bovenop nog een laagje margarine? Het goede antwoord is het laatste, mits je niet te dik bent. Omdat de laatste boterham vanwege de onverzadigde vetzuren uit de margarine per saldo een lager cholesterolgehalte oplevert.”

Reageer op dit artikel