artikel

Biologische sector moet consument meer verleiden

Algemeen

De biologische sector begint haar nichepositie te ontgroeien en kan als voortrekker fungeren voor een duurzame voedselproductie en -consumptie. Wil de branche definitief doorbreken, dan is een volwassen aanpak nodig met een stabiele aanvoer van producten en verdere verbetering van productiemethoden. Ook moet de consument meer verleid worden, zo kwam naar voren tijdens het Biologica-congres op 4 april.

Het congres ‘Proef de Aandacht’ werd op woensdag 4 april gehouden op landgoed Rhederoord in het Gelderse plaatsje De Steeg en trok ruim 300 belangstellenden. Tijdens de bijeenkomst was de positieve ‘vibe’ waarin de sector zich bevindt goed voelbaar.

De sprekers zetten enthousiaste presentaties neer en er werden diverse initiatieven gelanceerd, waaronder de Raad voor de Biologische Landbouw en Voeding (‘Bioraad’ – een adviesorgaan voor de biologische sector), de voorjaarscampagne ‘Proef de Aandacht’ en de ‘Week van de Smaak’.

Bio-Monitor 2006
Het gaat goed met de biologische sector, zo blijkt uit de Bio-Monitor, voorheen ‘EKO-Monitor’ genoemd. De consumentenbestedingen voor biologische voedingsmiddelen zijn in 2006 gestegen met 9% tot ruim € 460 miljoen. Bert van Ruitenbeek, directeur van Biologica:

“De totale consumentenbestedingen aan voedingsmiddelen zijn in dezelfde periode gestegen met 3% naar € 24,6 miljard. Het marktaandeel voor biologische producten steeg naar 1,9% (2005: 1,8%). Bij de versproducten bedraagt het marktaandeel 2,8% tegen 2,7% in 2005.”

Vooral dagverse biologische zuivel (exclusief kaas en boter) doet het goed bij de consument met een omzet van €77 miljoen. Het marktaandeel steeg van 3,4 naar 3,8%. De groei van de bestedingen vond plaats binnen alle verkoopkanalen: bij supermarkten (+ 9,4%), in de speciaalzaken (+ 9,6%), in de cateringsector (+ 6,2%) en in de overige kanalen waaronder huisverkoop en webwinkels (+ 11%). Opvallend is dat ook bij de discounters een omzetgroei van 26,3% werd gerealiseerd. Binnen Europa zat het marktaandeel aan biologische producten in Nederland bij de topdrie. Alleen Zwitserland (4,5%) en Duitsland (3,0%) deden het beter.

Ook Albert Heijn (AH) ziet haar omzetten in biologisch toenemen, afgelopen drie maanden zelfs met 20% ten opzichte van 2006. Vooral de halfvolle melk, de Max Havelaar-bananen, de aardappelen, het rundergehakt en de eieren doen het goed. De biologische weken die de supermarktketen in maart organiseerde, met ‘biotassen’ waarmee mensen 15% korting kregen op het huismerk AH Biologisch, hebben volgens commercieel directeur bij AH Sander van der Laan zeker bijgedragen aan de populariteit. “De AH-consument kocht in die periode tweemaal zo veel biologische producten als normaal.”

Verleiden
Hij benadrukte hoe belangrijk het is om de consument te verleiden, bijvoorbeeld door in de winkel biologische naast gangbare producten te presenteren en door producten mooi te verpakken. Zo zitten de groente- en fruitpakketten van het huismerk AH Biologisch in een doos met een venster, dat eerlijkheid en transparantie uitstraalt.

“Klanten schrijven wel op hun boodschappenlijstje dat ze tomaten nodig hebben, maar niet dat het biologische tomaten moeten zijn. In de winkel worden aankoopbeslissingen genomen en vaste patronen doorbroken. Als een biologisch product dus érgens de kans krijgt om in het winkelwagentje te belanden, dan is het wel op de winkelvloer”, zo motiveerde Van der Laan.

Van Ruitenbeek erkent dat: “Willen we een definitieve doorbraak bereiken bij de consument, dan moeten we zorgen voor een perfect uitziend, gezond en lekker product en mensen informeren over de voordelen van biologisch. Een fabrikant als Campina, met het biologische zuivelmerk De Groene Koe, doet dit goed door biologisch neer te zetten als een lifestyle.”

Smaak is voor consumenten een belangrijke drijfveer om biologische producten te kopen, zo blijkt uit onderzoek. ‘Proef de Aandacht’ is dan ook het motto van de voorjaarscampagne die plaatsvindt van 16 april t/m 26 mei. De bio-campagne, een initiatief van de Taskforce Biologische Landbouw, omvat onder meer acties in supermarkten en speciaalzaken, en radiocommercials met de bekende koks Cas Spijkers, Caspar Burgi, Eric van Veluwen en Ben van Beurten.

Voortrekker
Breekt de biologische sector echt door, dan kan, of zelfs moet, die als voortrekker dienen voor duurzame productie en consumptiepatronen. “There is no other choice than organic”, zo stelde Peter Segger, oprichter en voortrekker van Organic Farm Foods, leverancier van biologische versproducten in onder meer het Verenigd Koninkrijk.

Volgens Segger kan een duurzame voedselproductie aanzienlijk bijdragen aan het tegengaan van bijvoorbeeld de klimaatverandering. “Landbouw en voedselproductie dragen voor 28% bij aan de CO2-uitstoot in het Verenigd Koninkrijk en zijn daarmee na de energiesector de grootste vervuiler”, zo illustreerde hij.

Alle sprekers op het congres benadrukten dat ook de biologische productie, verwerking en afzet nog duurzamer kunnen. Segger noemde hierbij het verbeteren van de compostering, waarmee boeren hogere opbrengsten kunnen realiseren. Andere aanknopingspunten zijn het moderniseren van apparatuur, het ontwikkelen van robuustere gewassen, het realiseren van optimale winkelvoorraden en het fokken van productiedieren die minder kwetsbaar zijn voor ziektes die ze buiten kunnen oplopen.

De literatuurstudie ‘Energieverbruik, broeikasgasemissies en koolstofopslag’ die Wageningen UR onlangs presenteerde, bevestigt dat de sector voldoende mogelijkheden heeft om haar duurzaamheidprestaties te verbeteren.

Van der Laan adviseerde fabrikanten de wensen van hun klanten goed in kaart te brengen en daarbij de juiste verleidingsinstrumenten te selecteren. “Zulke inspanningen hebben het grootste effect als we als hele keten gaan voor die verleiding.”

Samenwerking is dus belangrijk, maar dat is niet het enige. De groei naar volwassenheid vraagt ook om een antwoord op volwassen vragen als ‘mag de biologische sector gebruik maken van moderne biotechnologie?’ en ‘is een biologisch product dat duizend kilometer verderop is geproduceerd nog wel duurzaam?’ De Bioraad, die op 4 april werd geïnstalleerd, zal de sector hierbij adviseren.

Reageer op dit artikel