artikel

Vruchtensappen, steeds gezonder, steeds lekkerder en steeds gemakkelijker

Algemeen

De consument wil gezond, lekker en gemakkelijk. Raymond Pauwels van Friesland Foods Western Europe en Kees Cools van Doehler, beiden lid van branchevereniging VIGEF, vertellen hoe fabrikanten van vruchtensappen inspelen op deze trend. Met nieuwe exotische vruchten, verrassende combinaties en hersluitbare portieverpakkingen liggen de kansen voor het oprapen. Een betere samenwerking in de keten maakt het mogelijk het aantal processtappen te verminderen en zo de kwaliteit te verbeteren.

“De consument vraagt om gezond, smaak en gemak en is bereid daarvoor te betalen”, vertelt Cools. “We merken dat ook bij vruchtensappen. Voor verse sappen, dranken met specifieke gezondheidsclaims en bijzondere fruitsoorten heeft de consument geld over. Zo groeit het relatief dure segment vers jaarlijks nog steeds met twintig tot vijfentwintig procent.

Als nieuwe soort is de granaatappel, met een hoog gehalte aan antioxidanten, nu booming.” Pauwels: “Gezond alleen is niet meer voldoende, een vruchtendrank moet ook lekker zijn. Onze CoolBest Happy Pomegranate, met vijfentwintig procent granaatappel, is een groot succes. Het is een kunst om van de gezonde granaatappel ook een lekkere drank te maken. Granaatappel is van zichzelf wrang en weeïg, daar doe je de kritische consument geen plezier mee.” Bij de CoolBest Happy Pomegranate is dat gelukt dankzij de toevoeging appel, witte druif, framboos en zwarte bes.

Exotisch
Terwijl Nederland kennismaakt met de granaatappel zijn Cools en Pauwels alweer op zoek naar nieuwe tropische vruchten. “In het Braziliaanse Amazonegebied, op plaatsen waar je alleen op de motor kunt komen omdat de wegen te smal zijn voor auto’s, groeien de meest fantastische soorten fruit. Alleen niet in commerciële aanbouw.”, vertelt Pauwels enthousiast. “De veelbelovende exotische fruitsoorten worden ‘superfruit’genoemd, vanwege de hoge gehalten aan vitaminen, antioxidanten, vezels en soms omega-6- en omega-9-vetzuren. Wil je als Westerse fabrikant dergelijke fruitsoorten verwerken, dan komt er heel wat bij kijken. De prijs is vaak hoog en de beschikbaarheid laag. Moet de teelt nog worden opgebouwd, dan kost dat een jaar voor snelgroeiend fruit en voor bomen vier à vijf jaar. Dat vergt gigantische investeringen vooraf.”

Water
Succesvolle nieuwe producten hoeven niet persé exotische ingrediënten te bevatten, ook combinaties doen het goed. Sappen met melk, vitaminen en pre- en probiotica zijn al wat langer op markt. Nieuw is sap met mineraalwater. Bij de oosterburen is deze Apfelschorl heel populair, het afgelopen jaar is er een miljoen liter van gedronken. Pauwels: “Met mineraalwater worden vruchtensappen, die van zichzelf snel verzadigen, beter doordrinkbaar. Deze producten spelen ook in op de aanbeveling om twee liter water per dag te drinken.” In Nederland zijn sinds kort ook heldere, doordrinkbare sappen op de markt: Roosvicee 50/50, dat voor de helft uit sap en voor de helft uit mineraalwater bestaat, en Appelsientje FrisFruit, met 65 tot 86% vruchtensap, afhankelijk van de variant.

Is de ene innovatie gericht op het ‘verdunnen’ van sap, ook het toevoegen van ‘dikke’ stukjes is succesvol. Zo zit er in Hero Fruit2Day, dat in een flesje de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van twee stuks fruit bevat, naast sap ook gepureerd fruit en stukjes fruit.

Zichtbaar
Waren tot voor kort veel vruchtensappen onzichtbaar verstopt in bedrukt karton, tegenwoordig is de trend het product te laten zien. Verse sappen zitten vaak in glas, voor houdbare dranken denkt de industrie aan transparante PET-flessen. “Vruchtensappen hebben een aantrekkelijke kleur, die mag gezien worden”, zegt Cools. “Maar omschakelen gaat niet zomaar. Sedimentatie en kleurafwijkingen door oxidatie worden ineens belangrijk. Dat heeft ook consequenties voor het productieproces.”

Een ander verpakkingsnieuwtje is de hersluitbare portieverpakking. Daarmee kan de consument drinken waar hij wil en zo veel hij wil. De twee sapspecialisten zien daarmee mogelijkheden om actiever in te spelen op gebruiksmomenten: “Het segment ‘on the go’ kunnen we verder uitbreiden. Recent zijn al CoolBest Premium Orange en Vitaday in 250 ml PET geïntroduceerd. Ook voor gekoelde pakjes zijn volop groeimogelijkheden: een lage temperatuur verhoogt de versbeleving van de consument.”

Achterwaarts integreren
‘Vers’is al lang een belangrijke sappentrend. “De kwaliteit van vers is niet te evenaren. Vanaf het moment dat je een vrucht plukt van de boom, gaat de kwaliteit achteruit. Houdbare sappen bestaan uit vruchtenconcentraten en vruchtenpurees, die vaak in voortraject al herhaaldelijk bij een hoge temperatuur verhit zijn. Met elke processtap ga je verder af van je verse product. We proberen steeds meer grip te krijgen op de stroom vanaf de boom, bijvoorbeeld door het aantal verhittingsstappen te minimaliseren. Zo behouden we de oorspronkelijke kwaliteit zo veel mogelijk”, zegt Pauwels.

“Door de focus op kwaliteit gaan we steeds verder achterwaarts integreren in de keten”, verduidelijkt Cools. Zo investeren Westerse bedrijven in de herkomstlanden van hun grondstoffen. Dat kan bijvoorbeeld door eigen fruitverwerkingsbedrijven, zoals Döhler heeft in India en Turkije, of door bedrijven ter plaatse te helpen met technologische know how. “Dat gaat van de selectie van rassen, het bestrijden van ziekten, het verhogen van de opbrengst en verbeteren van de voedingswaarde tot de optimalisatie van verwerkingsprocessen die een goede kwaliteit en een veilig product opleveren.”

Duurzaamheid
De vruchtensappenindustrie wil niet alleen de kwaliteit van haar producten op een hoger niveau brengen, ook de kwaliteit van het tropische teeltgebieden met zijn bewoners moet op de lange termijn gewaarborgd zijn. Cools: “In de branche is daar veel aandacht voor en we zijn op de goede weg met een gedragscode voor de branche. Dat geldt voor de nationale, Europese en wereldwijde sapproducenten.”Opvallend is ook een verschillende organisatiegraad: “In de subtropen zie je georganiseerde ketens en bedrijven, in de tropen is alles nog gefragmenteerd.”

In het schap
Exotische ingrediënten, verbeterde processen, vernieuwde verpakkingen. Wat vindt de consument over een paar jaar in het sappenschap? “De meest succesvolle innovaties, zoals verse sappen, Hero Fruit2Day en Knorr Vie, spelen in op meer dan één trend”, signaleert Cools. “Ze zijn gezond en lekker en zitten vaak in portieverpakkingen. Ook in de toekomst bieden dergelijke producten de grootste kans op succes.” Cools en Pauwels zien het al voor zich: nieuwe combinaties van groente en fruit, gefermenteerde sappen, dranken met kruiden en extracten, verbeterde smoothies, ze hebben te veel ideeën om op te noemen. “Daarnaast wordt de teelt duurzamer, het aantal bewerkingsstappen minder en de verpakkingen meer op maat. Fabrikanten van vruchtensappen verbeteren de kwaliteit op alle fronten.”

Reageer op dit artikel