artikel

IFFA: ‘Gezond en politiek correct genot’

Algemeen

IFFA, de driejaarlijkse internationale vakbeurs voor de gehele vleessector, vindt dit jaar van 5 t/m 10 mei plaats. In Frankfurt am Main showen 850 standhouders hun nieuwste producten. Onder het thema ‘Gezond en politiek correct genot’ worden actuele thema’s als marketing, logistiek en concurrentie uitgewerkt in congressen. De beursorganisator is zelf een campagne begonnen tegen het ongebreideld kopiëren van apparaten en machines.

Met ongeveer 850 internationale exposanten uit meer dan 30 landen is IFFA de grootste internationale vakbeurs voor de vleessector. Apparatuur, machines en andere benodigdheden voor het slachten, verwerken, transporteren en verpakken van vlees vormen de belangrijkste onderdelen van het expositieprogramma. Maar IFFA is ook de vakbeurs voor de slager, met naast de presentatie van meer kleinschalige machines , slagerijbenodigdheden, winkelinrichting en verkoopmeubelen aandacht voor het vakmanschap via wedstrijden.
Naar verwachting zullen ongeveer 56.000 bezoekers uit meer dan 100 landen zich verspreiden over de 120.000 m2 beursoppervlak. Van de exposanten komt ongeveer de helft uit het ‘Heimatland’ zelf, al zijn ook landen als Italië, Nederland, Spanje, Oostenrijk, en Denemarken traditioneel goed vertegenwoordigd. Circa eenderde van de bezoekers werkt in de industrie. De vleesindustrie met 14% en voedings- en genotmiddelenindustrie (6%) zijn het best vertegenwoordigd.

Congres
Gedurende de eerste drie dagen wordt er ’s morgens van 10.00 tot 12.00 uur een congres georganiseerd. Onder de overkoepelende slogan ‘Gezond en politiek correct genot’ staan drie thema’s centraal: marketing, logistiek en (toenemende) concurrentie. Bij marketing staat centraal hoe de consument in veelal een verzadigde markt te bereiken en te verleiden is. Concepten uit Europa, Amerika en Azië worden gepresenteerd en besproken. Bij logistiek staat enerzijds optimalisatie van de koelketen, maar ook transparantie centraal. Bij concurrentie gaat het vooral om hoe de enkele grote internationale vleesconcerns met innovaties, impuls genererende concepten en verkoopstrategieën kunnen appelleren aan de toenemende verwachtingen van consumenten. Deelnemers betalen € 50 per congres en kunnen voor meer info mailen naar: carolin.kober@messefrankfurt.com.

Anti-kopiëren campagne
Beursorganisatie Messe Frankfurt vraagt dit jaar nadrukkelijk aandacht voor het beschermen van het intellectueel eigendom van machines. “Productpiraterij werd drie jaar geleden tijdens de laatste IFFA nog nauwelijks genoemd, maar is nu uitgegroeid tot een erg belangrijk item”, aldus Berthold Gassmann, voorzitter van de afdeling Vleesprocessingmachines van de VDMA (Duitse GMV).
In hal 4.1 is daarvoor een stand ingericht. De vorig jaar gelanceerde campagne ‘Messe Frankfurt against copying’ heeft vorig jaar al 4.800 vragen ontvangen, resulterend in ruim 900 intensieve adviesgesprekken. Ook op de stand kunnen machinebouwers informatie ontvangen hoe zij hun ideeën, ontwerpen en producten al in een vroeg stadium kunnen beschermen en hoe zij naleving daarvan kunnen afdwingen. Voor dit doel is er samenwerking gezocht met diverse Duitse organisaties en de Europese Unie.
Ook heeft de beursorganisator een brochure met tips en gedetailleerde informatie uitgegeven. Deze is op de beurssite www.messefrankfurt.com > the company > publications te downloaden.

Laatste nieuws
Bezoekers kunnen zich via de site www.iffa.com van te voren oriënteren op hun beursbezoek. Op de openingspagina kan men zich al laten registreren, maar ook abonneren op de gratis nieuwsbrief die hen informeert over de laatste ontwikkelingen en nieuwtjes op de beurs.

Reageer op dit artikel