artikel

‘Kunnen jullie een concept bieden voor gezonde voeding op scholen?’

Algemeen

Obesitas is een probleem dat al op school begint. Scholen willen hun leerlingen gezonde producten aan kunnen bieden. Gerard Rasing, manager foodservice van The Greenery, pikte de vraag op. Bij wijze van test plaatste hij op twee scholen een ‘fruitautomaat’ met Fresh Tapas.

Jongeren van de toekomst denken bij een fruitautomaat niet aan de eenarmige bandiet maar aan een automaat waar je terecht kunt als je trek hebt in een gezonde snack. Tenminste als het aan Gerard Rasing van The Greenery ligt. Sinds een jaar of drie is hij bij het bedrijf verantwoordelijk voor de commerciële foodservice-activiteiten waaronder ook het ontwikkelen van het concept ‘Fresh Tapas’ valt. Rasing: “De testfase is bijna voorbij. De richting is aangegeven. Na de evaluatie gaan we het uitrollen in de markt.”

Rasing is afkomstig uit de veilingwereld en maakte in 1996 de oprichting van The Greenery mee. “Ik ben op productniveau meegegroeid”, omschrijft hij zijn loopbaan. Ook de paar jaar dat hij bij Coöp Codis werkte zat hij in groenten en fruit. “Weer terug bij The Greenery als accountmanager retail kwam er een vraag van cateraar Compass om voor meerdere Europese landen groenten en fruit te leveren. Ook kregen we de vraag of we een concept voor gezonde voeding op scholen konden bieden. Om de trend van obesitas bij jongeren te keren, gooien sommige scholen rigoureus alle ongezonde producten eruit. Andere verkopen gezond en ongezond naast elkaar. Dat hebben we toen opgepakt”, aldus Rasing.

Gezonde snack
“We zijn gaan kijken naar wat we als leverancier van gezonde snacks zouden kunnen betekenen als het gaat om het bereiken van de juiste doelgroepen. Op veel scholen wordt aan de balie voornamelijk stuksfruit verkocht: appels, peren en sinaasappels – daar houdt het vaak op. Maar voor goede verse waren heb je gekwalificeerde beheerders nodig. Daarom viel de keus voor ons op verkoop vanuit een vendingmachine. Een automaat met alleen groente en fruit. Als je andere producten erbij doet is de kracht van het concept weg”, meent Rasing.

Samen met Jaski Automaten ontwikkelde The Greenery een gekoelde trommelautomaat voor stuksfruit, gezonde snacks en gesneden groenten en fruit waarin het product via een luikje kan worden uitgenomen. Rasing: “De grote vraag was natuurlijk: welk product slaat aan bij de jonge doelgroep en hoe bied je het aan? Gesneden fruit is populair. Om dat op een goede manier aan te kunnen bieden zijn we gaan kijken naar een verpakkingsconcept voor fruit- en groentesalades. We wilden het product een smoel geven dat bruikbaar zou zijn in meerdere kanalen: scholen, benzinestations, bedrijfskantines.

Voor het stuksfruit kwamen we uit op een doorzichtige productvormcup die hersluitbaar is en meermalen bruikbaar. Dat is niet alleen leuk voor kinderen maar je kunt er ook je afval in kwijt in de auto. Ook biedt deze verpakking extra hygiëne, zeker als we kijken naar tankstations. De verpakking maakt stuksfruit ook geschikt voor losse verkoop van fruit vanaf een schaal of uit een koelmeubel zonder dat mensen met hun handen aan het product hebben gezeten.”

“We hebben bij The Greenery ook gekeken naar echte snacks. Zakjes met tachtig gram snoeptomaatjes blijken populair. En ook snackkomkommers: drie stuks in een zakje. Dan hebben we ook nog sweetbites (twee kleine oranje paprikas in een zakje) en pitloze druiven in kleinverpakking. Als conceptnaam hebben we gekozen voor Fresh Tapas om de ruime internationale uitstraling. Tapas kunnen zowel warm als koud zijn dus het dekt de lading prima. De styling is een afgeleide van het groene logo van The Greenery met verschillende steunkleuren voor de verschillende producten.”

Snoeptomaatjes
“Met de automaten die als proef staan opgesteld leveren we op dit moment drie varianten groentesalades, vijf fruitmixen en enkele monofruitsalades in cupjes die vijf dagen houdbaar zijn. De snack, zoals de snoeptomaatjes en sweetbites, zijn anderhalve week houdbaar. En dan leveren we nog het stuksfruit. Het is een breed assortiment en je hebt natuurlijk hardlopers en slowmovers. In 2007 willen we nog een optimaliseringsslag maken en het assortiment verruimen. We hebben bijvoorbeeld nog geen groentedressings toegevoegd. Uiteindelijk moet je het assortiment per locatie en per machine afstemmen. Overigens kan het concept ook via balieverkoop en vanuit het koelmeubel worden geëxploiteerd.

Afhankelijk van de positionering en het prijsniveau wat men in het verleden gewend was moet je concurreren met candybars van zestig tot vijfentachtig eurocent. Op dit moment liggen onze prijzen tussen de één en de anderhalve euro. Dan zie je best verschillen tussen locaties. Uit onze pilot blijkt inmiddels dat op de middelbare school de fruitsalades en snoeptomaatjes populair zijn. Maar op de hogere school zijn zowel de omloopsnelheid als het aankoopbedrag hoger. Voor de toekomst denken we bijvoorbeeld ook aan de sportscholen. Juist de combinatie van gezonde voeding en bewegen willen we zoeken en benadrukken. Je ziet dat er in die branche ketenafspraken worden gemaakt en dat kan wellicht ook voor voeding.”

Vierentwintig uur
“De exploitatie van de vendingmachines en balieverkoop besteden we uit aan partners. Wij denken dat we goed zijn in het maken van een product, het concept en de marketing. En de partners zijn weer goed in fijndistributie en beheer. Dan blijft het essentieel voor het welslagen hoe de keten is georganiseerd. De leadtime (tijd tussen bestellen en afleveren) moet korter dan vierentwintig uur zijn. En de keten moet gekoeld blijven. Verder moet het beheer op de locatie goed zijn. Dat luistert nauw, het vereist kennis van zaken en gevoel voor verantwoordelijkheid bij de exploitant. Voor ons als leverancier is het natuurlijk van belang dat de financiële stroom geborgd is en de derving. Daar zullen we met de partners goed over moeten blijven communiceren.”

Animo
“Het idee is erg enthousiast ontvangen. We krijgen zelfs reacties vanuit het buitenland. Je ziet dat men ook daar bezig is met de vraag hoe je gezonde verantwoorde producten aan kunt bieden in kanalen waar men gewoonlijk niet direct komt. Er zijn eerder gesubsidieerde initiatieven geweest om gezonde producten op scholen te promoten maar op het moment dat de subsidie wegviel, verdween ook de animo. Daarom moet de markt zich zonder subsidie bewijzen, vind ik. Het zal niet altijd een makkelijk traject zijn maar ik heb het gevoel dat de markt er op dit moment rijp voor is.”

Reageer op dit artikel