artikel

Verpakkingstrends 2006 – 2008

Algemeen

Wat zijn de belangrijkste verpakkingstrends in de komende twee jaar? De antwoorden staan in het rapport PackVision van trendwatch-instituut Intuition. De trendflits is uitgekomen naar aanleiding van de verpakkingsbeurs ‘Emballage’ in Parijs die van 20 tot 24 november wordt gehouden.

Het onderzoek naar de wereldwijde verpakkingstrends is gedaan in opdracht van beursorganisatie Exposium die de tweelingbeurs IPA-Emballage organiseert. Ondervraagd werden ontwerpers, producenten, journalisten, sociologen en onderzoeksinstituten over ontwikkelingen die bepalend zijn voor de wereldwijde distributie van verpakkingen. Uit de gesprekken werden tien maatschappelijke trends geselecteerd, waarbij vooral ‘gemak’, ‘gezond’ en ‘natuurlijk’ op food van toepassing zijn.

Convenience
Onder het kopje ‘gemak’ vallen handige verpakkingen voor thuisverbruik. Portieverpakkingen, twee-in-een-verpakking zoals droge rijst met saus, knijpverpakkingen zoals statubes voor handig doseren, strooiverpakkingen, magnetronverpakkingen en alle verpakkingen die openen en hersluiten slim combineren. Sterk in opkomst zijn ook meeneemverpakkingen. Ze zijn gemakkelijk voor onderweg, eten snel weg en er is vaak maar één hand benodigd voor consumptie. Ook kunnen ze tegen een stootje. Een easy opening is een randvoorwaarde om dit soort on-the-go-producten tot een succes te maken. De knijpzak van Breaker is het bekendste Nederlandse voorbeeld. Ook de nieuwe Appelsientje Groeifruit Fruitsnack van Riedel/Friesland Foods valt in deze categorie. Mobiel gemak bieden ook zelfverhittende of zelfkoelende blikjes die vooralsnog in Nederland niet écht aanslaan.

Een heel andere vorm van gemak biedt de 200-grams-verpakking voor Doritos van Walkers’, in Nederland Lays (Smiths). De zak biedt de mogelijkheid om hem aan de zijkant open te scheuren. Onder het motto ‘tear to share’ biedt dit sociaal groepsgemak. Het is nu met een groep vrienden mogelijk om met zijn allen uit één zak te eten en chipjes te dippen zonder de zak te hoeven doorgeven.

Gezondheid
Met een bewuste leefstijl als megatrend zijn ook de verpakkingsleveranciers in de ban geraakt van verantwoorde voeding. Stoomverpakkingen voor de magnetron passen hierin. Er komen steeds meer en betere oplossingen om zowel verse als diepgevroren producten gaar te stomen in hun verpakkingen. De nieuwe generatie stoomkookverpakkingen werkt met ventielen of perforaties die automatisch opengaan als de druk te hoog is. De consument hoeft dus niet meer het materiaal door te prikken. Verpakkingstypen variëren van platte of bolle schaaltjes tot (sta)zakken van folie. Ook blikjes die bij opening automatisch een portie vitaminen en mineralen doseren passen in het gezondheidsdenken. De FreshCan van Ball is hier een voorbeeld van. Deze drankenbus bevat een capsule met nutriënten die gelijktijdig met het openen van het blikje zijn nutriënten vrijlaat. Het is niet alleen een gimmick. De capsule biedt namelijk de mogelijkheid om voedingsstoffen toe te voegen die bij langdurig oplossen smaakafwijkingen kunnen veroorzaken of werkzaamheid verliezen.

Natuurlijk
‘Vers’ gaat hand in hand met gezondheid. Chemieconcern Dupont onderzocht in de VS waar consumenten het meest op letten bij een verpakking. Ruim een op de drie zette ‘vers’ op de eerste plaats. Daarmee scoorde een verse uitstraling hoger dan houdbaarheidsdatum en prijs die elk ongeveer door een kwart van de consumenten genoemd werden. Vandaar dat transparante verpakkingen die het product goed laten zien hoge ogen gooien bij het publiek. Dit geldt absoluut voor vers, maar ook diepvriesleveranciers laten steeds vaker hun producten zien. Zo overweegt Findus de introductie van vijf nieuwe pizza’s waarin het diepgevroren product duidelijk zichtbaar is.

Ook de etikettering kan het natuurlijke karakter onderstrepen. Smalle elegante etiketten ogen minder industrieel en stimuleren de verkoop. De verpakking weglaten en het product voor zich laten spreken, gaat nog een stapje verder. In een supermarktomgeving is dit alleen een haalbare kaart op de bediende delicatessenafdeling.

Om in zelfbediening consumenten het gevoel te geven dat er aan een product geen fabrikant te pas is gekomen, wordt uitgeweken naar verpakkingen met een ambachtelijke uitstraling. De blokbodemzak van laminaat met een perkamentprint en een venstertje is hiervan een goed voorbeeld. Voor luxere producten kunnen houten doosjes of mandjes worden gebruikt in combinatie met een doorzichtige binnen- of buitenfolie. Een geslaagd voorbeeld zijn ook de puddinkjes naar grootmoeders recept van Bonne Maman. De crème brûlée zit in glazen potjes, verpakt in een roodwit bedrukte kartonnen wikkel met een smakelijke productprint op de zijkant. Voor hardlopers in de supermarkt kiezen fabrikanten wel voor een matte folieverpakking met een paperlook en nostalgische sfeerplaatjes.

Vormvrijheid
PackVision signaleert ook dat vormgeving de komende jaren belangrijker gaat worden. Nu kiezen fabrikanten voor standaardverpakkingen, waarbij druk en beeldmerken voor onderscheid zorgen. In een overvol schap werkt dit onvoldoende. Het alternatief, een onderscheidende verpakkingsvorm of een uniek gebruik van materialen, stuit op kostentechnische bezwaren. Pogingen van verpakkingsleveranciers om verpakkingssystemen te verkopen die een zekere mate van vormvrijheid bieden, zijn tot nu toe weinig succesvol gebleken. SIG Combibloc ontwikkelde ruim drie jaar geleden bijvoorbeeld de CombiShape, een drankenkarton met flexibel design. Maar de verkopen zijn om (kosten)technische redenen tegengevallen. De stazak die nu oprukt in het soepen- en sauzensegment is een voorbeeld van een standaardverpakking die niet succesvol werd in het wasmiddelenschap, maar wel goed aanslaat binnen de kruidenierswaren. Consumenten associëren de stand-up pouch met kwaliteit. Mensen die nooit soep in blik kochten, kopen die soep nu wel in een flexibele verpakking. Wel zal ook hier met het groeien van het aandeel soep in foliepakken het onderscheidend vermogen gaan afnemen.

Reageer op dit artikel