artikel

Snoeptrends 2006

Algemeen

Uit de Innova-database is een selectie gemaakt van nieuwe introducties van zoetwaren in de afgelopen maanden in vooral Europa en de VS. Innovatieve producten zijn ingedeeld naar trends, zoals functioneel snoep, seizoenspecialiteiten, luxe kwaliteit en kinderartikelen.

Wat opvalt, is dat snoep bovenal lekker moet zijn. Of het nu graaien in grote snoepdozen is, onderweg snacken of genieten van een topkwaliteit chocolade, zoetwaren zijn en blijven verwenproducten. Functioneel snoep met bijvoorbeeld extra vitaminen of vezels is in opkomst, maar vrijwel geen fabrikant koppelt hier expliciete gezondheidclaims aan. Wel is er duidelijk meer suikervrij snoep te krijgen.

Dit is niet meer het exclusieve terrein van de kauwgom- of dieetmarkt. A-merken bieden consumenten een keuze tussen gangbaar en suikervrij snoep. Isomalt en maltitol zijn vaak de suikervervangers en geven body, terwijl zoetstoff en als acesulfaam K, sorbitol, sucralose en aspartaam voor de gewenste zoetkracht zorgen. Maar zelfs als alle suiker door polyolen wordt vervangen, is een caloriebeperking van 40% het hoogst haalbare. Caloriearm snoep, laat staan gezond snoep, blijft een brug te ver.

Biologisch, fair trade, natuurlijk
Van Clotted Cream-toffees van Sherriffs (New Forest Foods) kan de consument verantwoord snoepen. Want dit product, een lijnextensie, is gemaakt met fair trade-ingrediënten. Te koop bij de Britse keten Woolworths. Tevens ggo-vrij. Deze karamels van Icam zijn gearomatiseerd met citroen en salie. De smaak is verrassend genoeg gepositioneerd op kinderen en pubers. Toch is dat minder vreemd dan het lijkt, want in de Italiaanse keuken zijn zowel citroen als salie belangrijke smaakmakers. Deze chocolade-flakes in volle melkchocolade bestaan uitsluitend uit ingrediënten van biologische oorsprong. Sarotti heeft dit product op de Duitse markt gebracht, hoewel de combinatie van cornflakes (20%) met chocolade eerder Amerikaans dan Duits lijkt. Ook van Sarotti is er een biologische, pure chocoladereep. Het cacaopercentage bedraagt 70%. Voor de fijnproever dus.

Functioneel/dieet
Tropical Source is pure chocolade (85 g) met hazelnoten en bevat geen gluten en zuivel. Fabrikant is Inspired Natural Foods. Dit Amerikaanse product is een lijnextensie en bevat echte vanille. Een verwenproduct voor mensen met coeliakie of lactose-intolerantie, die wel tegen noten kunnen.
Sen i + Plus van Lotte is een dieetchocolade met extra voedingsvezels. De 60-grams Japanse chocoladereep bevat 12 g vezels. Ferrero’s Tictac in de tropische vruchtensmaak Acerola is in Italië te koop bij supermarktketen Billotti e brambilla. De lila mints bevatten extra vitamine C. Niets dan fruit beloven deze vruchtenhartjes van Chupa Chups. Cuore di Frutta bevat lollies met een zachte kern in sinaasappelsmaak. Er is vitamine C aan toegevoegd om er een gezond tintje aan te geven. Eén lollie geeft 20% van de dagelijks behoefte aan vitamine C, luidt de claim. Te koop bij Carrefour in Spanje en eveneens te verkrijgen in een suikervrije en yoghurt/fruitvariant.

Herschey’s Stick Smooth and Creamy Rich Dark Chocolate behoort tot een range producten van de chocoladefabrikant die extra veel natuurlijke flavonoïden bevat. De Amerikaanse consument wordt hier op gewezen via een logootje met de tekst: ‘Natural source of flavanol antioxidants’. De stickjes zijn individueel verpakt. De energiewaarde van 60 kCal per stickpakje wordt luidt gecommuniceerd.
Deze snoeppot bevat 120 gram Mentos in de smaken zwarte bes, rode grapefruit en acerola. Er is extra vitamine C toegevoegd. Met Mentos + Vitamin C ligt Perfetti van Melle in de Taiwanese schappen. Het product is gericht op jeugd van 5 tot 12 jaar. Er is calcium toegevoegd aan deze lollies. Een zak bevat tien Chupa Chups met yoghurtsmaak. Hoewel de toevoeging ‘extra creamy’ anders doet vermoeden, bevatten de kinderlollies maar 0,5% vet. In de schappen van de Spaanse supermarktketen Eroski.

Gimmicks
Van Kinnerton is deze medley van chocolaatjes en zachtschuim (mallows) in een diepvriesmok. Een ludieke plastic beker bevat 50 gram product en is te koop bij Tesco. Knap duur met een prijs van 5 Britse ponden voor slechts 50 gram. Een klik op deze snoepverdeelautomaat van Au’some Candies levert een rolletje smarties, zuurtjes, dan wel klapkauwgom op. De characters zijn bekende Amerikaanse rappers. Het concept is ook te koop in een Idol-variant. Ook van Au’some Candies is deze klapkauwgomgitaar. De kauwgom zit in een plastic gitaar die is voorzien van lichtjes en muziek kan maken.

Voor vaderdag een leuke collectie chocoladestropdassen in een handige draagtas. Dit funproduct van Kinnerton was in mei/juni te koop bij Tesco. Nog zo’n origineel vaderproduct: ‘decoreer je eigen chocoladereep’. Het World’s Best Dad-merk is een private label van Tesco. Dit zure snoep is goed voor ernstige tanderosie en daarom toepasselijk verpakt een chemisch afvalvat. Toxic Waste van Candy Dynamics (VS) bevat vijf fruitsmaken. Er wordt op de verpakking gewaarschuwd dat het niet verstandig is om meer dan één snoepje per keer te eten in verband met het risico van mondirritatie. Te koop bij Morrisons in Engeland.

Kinderen
Dit snoepdoosje bevat suikervrije Läkerol-kauwbonbons in bessen- en frambozensmaak. Dit Zweedse product van Leaf is gezoet met maltitolsiroop, xylitol en sucralose en is te koop bij Shell-tankstations in Noorwegen. Spannende M&M’s van Master Foods (VS) rond een piratenthema naar de film ‘Pirates of the Caribbean’. Aangezien het parels moeten voorstellen, zijn ze van binnen niet bruin maar wit. Lekker veel: zo’n 330 gram! Halloween-griezeltjes bestaande uit chocola met pindakaassmaak. Deze Finders Creepers M-Azing Peanut Butter Miniatures zijn in de VS te koop. Afzender is Mars inc.
Voor drophaters heeft Cadbury Trebor Bassett nu ook Engelse drop in het assortiment zonder drop. Smaken: appeltaart, chocoladetaart, citroentaart. In Oostenrijk liggen in de supermarkt lollies waar muziek in zit. Chupa Chups Melody Pops hebben aardbeiensmaak en bevatten 10% minder suiker en vruchtenpulp. Ook Ferrero wil in Zweden met zijn Kinder Maxi-repen iets verantwoords uitstralen. Ze bevatten meer melk en minder chocolade.

Luxe verwenproducten
Deze dessertchocolade van Lindt bevat een tiramisúvulling. Bij Marktkauf in Duitsland te krijgen.
Sophie’s Verführung van New Food Products bevat gevriesdroogde sinaasappelvlokken in een omhulling van pure chocolade. Ook in frambozensmaak. Bij Marktkauf in Duitsland te koop. Bijna net zo lekker als truffels, deze Trufflicious pralinébonbons van het Ierse Lily O’Briens. Te koop bij Asda in Engeland. Deze Munz chocolade-hazelnoot bevat 60% cacao. Echte Zwitserse topkwaliteit dus, al zit fabrikant S-Mesh in het Hongaarse Boedapest. Een box Milady bevat edelmarsepein met een laagje pure chocolade. Afzender is het Hongaarse Sweet Point.

On-the-goGalak Snack van Nestlé Denemarken is een soort pennywafel, maar dan met witte chocolade. In Canada is Nestlé met een vergelijkbaar product gekomen: KitKat met pindakaassmaak en stukjes noot. Ook in Bulgarije is deze variant te koop in een flowwrap, maar hier zitten er geen stukjes in. Een luchtige reep, maar dan onder het Nestlé-merk. Aangezien Bros eigendom is van Nestlé, was het een koud kunstje deze witte Suflair-reep in de smaak mokka in Brazilië op de markt te zetten. Sainsbury’s Toffee Biscuits zijn langwerpige chocoladebiscuits die per twee in een multipack zijn verpakt.

Seizoensgebonden
Milka met marecuja- en hibiscusvulling is een in/out-smaak van Kraft Foods Hongarije.
Nog meer verleiding van Sarotti die pure chocolade heeft gevuld met aardbeienmousse. Ook in Champagne-cassis. Afred Ritter presenteert zijn Ritter Sport witte yoghurtchocolade met aardbei/rabarbervulling als verfrissende zomersmaak. Ook in citroensmaak. Tictac Fruitfestival van Ferrero (VS) bevat vrolijk gekleurde mints in de smaken kers, sinaasappel, passievrucht en limoen. Kitkat met cappuccinosmaak ligt tijdelijk in de schappen van Maleisië. Nestlé heeft gezorgd voor een Halal-keur. Ook in citroentaartsmaak.

Suikervrij

Ferrero heeft in Italië Tictac liquorice-mints geïntroduceerd. Ze hebben een dropsmaak en zijn gezoet met xylitol, acesulfaam-K en aspartaam. In Duitsland is een variant met bosvruchtensmaak te krijgen. Deze Mentos-kauwbonbons bevatten naast isomaltine, maltitolsiroop en mannitol, 13% xilitol. In Duitsland aanbevolen als tandvriendelijk kindersnoepje met een speciaal logootje. Romige aardbeien Chupa Chups op basis van isomaltine, maltitolsiroop, room, boter, en acesulfame-K als zoetstof zijn in Portugal te koop bij Carrefour. Dit product van Abbots bevat vier krachtreepjes met pindastukjes, chocolade en karamel. Suikervrij dankzij onder meer het gebruik van maltitolsiroop. Glucerna SR ligt bij Wal-Mart Mexico in de schappen.

Reageer op dit artikel