artikel

Fruit-en-sojadranken steeds populairder

Algemeen

Sojadranken staan op het punt een plaats te veroveren in het vaste assortiment van de supermarkten. De variëteit is groter dan enkele jaren geleden. De smaak is sterk verbeterd. Vooral voor dranken waarin soja en fruit worden gecombineerd, zijn de verwachtingen hoog. Belangrijk is de positionering van de producten: voor de gezondheidsbewuste consument.

Sojaproducten hebben lange tijd geleden onder het negatieve imago van een boonachtige (‘beany’) smaak. Daardoor bleef aanvankelijk de groep liefhebbers beperkt tot gezondheidsfanaten en mensen die zuivelproducten slecht verdroegen.
De laatste jaren is er technologisch grote vooruitgang geboekt.

Productontwikkelaars zijn er in geslaagd de onplezierige smaak van sojamelk, die uit de hele sojaboon (alles behalve de schil) wordt gemaakt, sterk te verbeteren. Daarnaast worden steeds vaker soja-eiwitisolaten gebruikt. Isolaten laten de sojabonensmaak, met het wat zanderige mondgevoel, veel minder opdringerig tot uiting komen. Ook zijn de neutraal smakende soja-eiwitisolaten zeer goed oplosbaar en dragen ze slechts weinig bij aan de viscositeit van de dranken. Het geeft de sojadranken een enigszins helder uiterlijk en verbeterde stabiliteit. Soja-eiwit, dat uit ontvette sojavlokken is geïsoleerd, bevat geen vezels of koolhydraten. Dit draagt bij tot een verbeterde, smeuïge textuur van het eindproduct.

Nieuwe sojaproducten
Bovendien is productontwikkeling op gang gekomen. Naast de standaard sojamelk, al dan niet met vanille- of chocoladesmaak, heeft de productcategorie ‘fruit en soja’ zijn intrede gedaan in de supermarktschappen. Deze dranken profiteren qua smaak van de aanwezigheid van vruchtensap. Vruchtensap maskeert de boonachtige en enigszins bittere smaak van sojabonen. Om een goed smakend product te verkrijgen, zijn de meer neutraal smakende, maar minder veelzijdige soja¬-eiwitten in de recepturen voor fruit-en-sojadranken geen absolute must.

In combinatie met het ruimere aanbod is ook het aantal aanbieders toegenomen. Sojamelk was tot enkele jaren geleden bijna exclusief het domein van een handjevol gespecialiseerde fabrikanten, zoals Alpro Soja (behorend tot de Belgische Vandemoortele Group) met Provamel-sojamelk en Laiterie Triballat-Noyal in Frankrijk met het merk Sojasun. Sindsdien is het aantal spelers in de markt snel groter geworden. Ook multinationals hebben een aandeel in deze markt verworven, zoals Danone, Eckes-Granini en Minute Maid (Coca-Cola).

Groeimarkt
Fruit-en-sojadranken sluiten aan bij de huidige trends: genot door een goede smaak, natuurlijkheid, gezondheid en gemak. Vruchtensappen leveren natuurlijkheid en vitamine C, terwijl extra gezondheids¬voordelen door soja worden behaald. In fruit-en-sojadranken wordt dit gecombineerd met de wens naar gemak tot een zogenaamde snackdrank. Snackdranken vormen een sterk opkomend segment dat niet alleen tot innovatie en differentiatie leidt, maar ook prima marges biedt.

Marktcijfers bevestigen de toenemende populariteit van soja. In 2004 waren fruit-en-sojadranken in Duitsland de sterkste groeiers van de consumentenproducten met een plus van 31%. Vooral de opname in de koelketen heeft aan zowel sojamelk als fruit-en-sojadranken een positieve impuls gegeven. Van eens een curiosum in natuurwinkels, zijn sojadranken mainstream-producten geworden.

De vele publicaties over de gezondheidsvoordelen van soja hebben daar zeker toe bijgedragen. Positieve gezondheidseffecten die aan soja worden toegeschreven zijn: bevordering van de gezondheid van hart en botten, verlaging van het cholesterolgehalte, verlichting van hinderlijke menopauzeverschijnselen en beheersing van het lichaamsgewicht.

Reageer op dit artikel