artikel

Innoveren door netwerken

Algemeen

The Connect + Develop-website illustreert het nieuwe innovatiedenken van Procter & Gamble. De multinational heeft ervoor gekozen om zich via een internetforum open te stellen voor ideeën van derden. Doel is via samenwerkingsverbanden revolutionaire productvernieuwingen snel op de markt te zetten. Dat lukt.

‘Creating a Global Innovation Network to Better Serve Consumers’ luidt de slogan waarmee Procter & Gamble (P&G) zijn Connect & Development (C+D)-project kracht bijzet. Externe partijen kunnen via de website http://pg.t2h.yet2.com creatieve ideeën aanmelden, bij voorkeur oplossingen die zich elders in de wereld al op beperkte schaal bewezen hebben en een doorbraak binnen een bepaalde categorie kunnen forceren.

De veelal kleinschalige bedrijven die als innovatiemotor fungeren, beschikken zelf niet over de middelen om vindingen grootschalig te commercialiseren. Samen met een kapitaalkrachtige partner als P&G lukt dat gemakkelijker en sneller. Er kan een merkenoperatie opgestart worden waar beide partijen van profiteren. Het concept, waarbij risico’s maar ook opbrengsten worden gedeeld, heeft zich in Noord-Amerika inmiddels bewezen.

Innovatiedoelen
Het nieuwe businessmodel van P&G breekt met de massamarketingstrategie van weleer. De ‘one size fits all’-aanpak die het concern groot maakte, bleek eind jaren negentis aan kracht in te boeten. P&G ging slechter presteren en leek de grip op de consument te verliezen. Door de bureaucratische structuur hadden ideeën van buiten geen schijn van kans.

De top kwam tot het besef dat het bedrijf het niet langer alleen af kon met zijn 7.000 interne onderzoekers en besloot een radicaal andere koers in te slaan. Het innovatievermogen moest worden opgekrikt door ontwikkelingen van andere bedrijven toe te laten.

P&G wil in tien jaar tijd de helft van alle innovaties extern betrekken. Een ambitieus plan, want het gaat voor het hele concern om vijfhonderd nieuwe ideeën met een minimale jaarlijkse omzet van 100 miljoen dollar. Die ideeën stromen niet vanzelf binnen. Daarom zijn tientallen ‘technology entrepreneurs’ binnen P&G constant bezig met het zoeken, inventariseren en evalueren van nieuwe ideeën, technologieën en producten. Bedrijven worden via de C+D-site aangemoedigd ideeën elektronisch in te brengen en contact op te nemen.

Spin-off
Op de C+D-site zijn wat voorbeelden te vinden van successen die voortkwamen uit samenwerkingsverbanden. Dit zijn Bounce (een wasverzachter voor de droger), SpinBrush (een elektrische tandenborstel van Crest), een verbeterde dispenserpomp voor Olay-gezichtscrème en eenmalige stofdoekjes van Swiffer. Stuk voor stuk non-food-producten. Want hoewel P&G ook bekend is van de stapelchips Pringles, de koffiemerken Millstone en Folgers en Iams-dierenvoeding, bestaat de portfolio vooral uit producten op het gebied van lichaams-, mond- en babyverzorging en reiniging. Logisch dat P&G in het kader van C+D zijn pijlen richt op deze segmenten.

Maar de bal kan vreemd rollen. Zo is de SpinBrush van Crest – Amerika’s best verkochte elektrische tandenborstel – een ‘spin-off’ van de Spin Pop van Dr. John’s Products. De technologie achter dit fun-artikel, bestaande uit een houder met een motortje plus batterij waarin bovenaan een lolly bevestigd kan worden, is gebruikt voor de ontwikkeling van een betaalbare, elektronische tandenborstel. Met een prijs van slechts $5,- werd dit weggooiproduct binnen anderhalf jaar een kassucces. P&G betaalde $475 miljoen. De bedenkers hadden $1,5 miljoen in de ontwikkeling gestoken.

Reageer op dit artikel