artikel

Een lichte zomer

Algemeen

Minder vet, minder calorieën, minder suiker, meer gezonde ingrediënten. Dat zijn de trends in de introducties dit voorjaar. Gezondheid blijft de ontwikkelaars inspireren. Daarnaast waren er producten specifiek voor kinderen en producten specifiek voor de zomer.

Het Europese Parlement stemde eind mei over een voorstel om het ongecontroleerde gebruik van claims als ‘light’ tegen te gaan. Dat die claims ter discussie staan, lijkt het aantal introducties dat er gebruik van maakt, niet te beperken.

Kaas
Dat kaas verbannen is van de schijf van vijf, zette kaasmakers aan het denken. In mei kwamen twee kaasmerken met minder vet op de markt. Ten eerste was er X-tra Light 7% van Westland. Het is de eerste Nederlandse 10+-kaas, aldus product manager Anneke Abbring. Het lagere vetgehalte is mogelijk dankzij een nieuwe bereidingstechniek, waarover Westland niets kwijt wil. Westland X-tra Light 7%, in plakken en als smeerkaas, is nu verkrijgbaar bij vrijwel alle supermarkten, de leden van Superunie uitgezonderd. De plakken kosten € 1,99 per pakje (125 gram) en een kuipje (175 gram)smeerkaas kost € 1,49.

Ten tweede kwam Frico met Halfvoller, een kaas die 40% minder vet bevat dan een volvette kaas en dankzij een speciaal rijpingsproces net zo lekker is. Frico gaat er vanuit dat als halfvolle melk de standaard is geworden voor de Nederlandse consument, ook halfvolle kaas zo populair kan worden. Van de Nederlanders drinkt 80% liever halfvolle dan volle melk. Frico Halfvoller is beschikbaar in vier varianten: jong belegen en belegen. De kaas is in plakken en als plat stuk verkrijgbaar. De prijs wijkt niet af van die voor de volle Frico.

Viva Natura is een kaas die juist meer vet bevat, maar dan wel goede: omega-3. De Limburgse kaasmaker Aurora en De Dageraad melkveehouders ontwikkelden de nieuwe biologische kaas. Deze bevat naast extra natuurlijke omega-3 geconjugeerd linolzuur (CLA). De koeien van De Dageraad in de Achterhoek krijgen een natuurlijke CLA-mix met extra lijnzaad.

De Franse geitenkaasmaker Soignon levert een nieuw light-product: ‘le léger au chèvre’ met slechts 11% vet. De zachte kaas is gemaakt van een mengsel van gelijke delen koeien- en geitenmelk. Le léger au chèvre is om te beginnen bedoeld voor de Finse markt.

Vlees en vis
Fastfoodketen Burger King introduceerde een jaar geleden lichte producten in de King Delight-lijn. In mei werd het aanbod in die lijn uitgebreid met Chicken Panino Delight, de Chicken Delight Wrap, Chicken Exotic Wrap, de Delight Salad en twee nieuwe Delight Salades met Chicken of gemarineerde Shrimps. Alle vlees en vis is gegrild. De gerechten van King Delight bevatten minder dan 5% vet.

Nieuw van Iglo is Stoomvis: visfilet, voorzien van een kruidendressing, die samen met een portie groenten in een stoomzakje zit. Vanuit de diepvries stoom je de vis en groenten in acht minuten klaar in de magnetron. Als vis bereiden zo eenvoudig is, zal de consument als vanzelf meer vis gaan eten en dat is goed voor de gezondheid, aldus Iglo. Iglo Stoomvis is er in eenpersoons porties in de varianten witvis met bloemkool, broccoli en worteltjes, witvis met paprika, peultjes en champignons en zalm met paprika, broccoli en cherrytomaatjes. De adviesprijzen zijn € 3,19 voor de witvisvarianten en € 3,59 voor Stoomvis zalm.

Cruesli
Quaker introduceerde in week 15 Cruesli Light. Cruesli Light is een mix van muesli, meergranenflakes en gepofte rijst. Cruesli Light is rijk aan voedingsvezels. Een ontbijt met Cruesli Light bevat volgens Quaker 6% vet en 110 calorieën. Cruesli Light is verkrijgbaar in de smaken Naturel en Rode Vruchten. De consumentenadviesprijs is € 2,69. De introductie wordt ondersteund met een tv-commercial, sampling, PR en acties op de winkelvloer.

Zomers
Het nieuwe bier van Grolsch Premium Blond, in de winkel sinds week 22, bevat 30% minder calorieën dan het gewone Grolsch-bier. Het bier met een alcoholpercentage van 4,2 is een licht gerijpt bier met een hoppige smaak.
Alleen in de zomer is Droste Barettini Summer Edition te koop in de supermarkt. Tot eind juli zijn er de verpakkingen met 18 separaat verpakte chocolaatjes. Ze zijn er in de smaken Aardbei (witte chocolade met aardbeienstukjes), Lemon/Lime (pure chocolade met een lemon/limevulling) en Yoghurt Orange (gevulde melkchocolade met sinaasappel/yoghurtvulling).

Coca Cola introduceerde eind mei Coca-Cola light lime, een nieuwe variant light-cola in de varianten regular en light. Light komt pemanent in het schap, regular alleen in de zomer. Nog een seizoensartikel: Sultana Seasons, van United Biscuits. Een tussendoortje met de smaak van nectarines en perziken.

Voor de kinderen
Danoontje is Danone’s merk voor verantwoorde kinderzuivel. Deze zomer bij de kleine kwarkcupjes: ijsstokjes in de vorm van wilde dieren. Daarmee kunnen kinderen Danoontjes omtoveren tot verstandige zuivelijsjes.

Ook Bambix, een merk van Nutricia, biedt verantwoorde producten voor kinderen. Nieuw van Bambix zijn twee tussendoortjes voor kinderen van een tot drie jaar: Fruitreepje Appel en Granenreepje Melk. De consumentenadviesprijs voor een doosje met drie reepjes is € 1,79.

Nieuw van het Nutricia-merk Nutrilon: Peuter-Groei-Melk, de opvolger van Nutrilon Peutermelk. De nieuwe melk wordt niet meer in tetrapakken, maar in 200- en 500 ml PET-flessen verkocht. Verder is de receptuur aangepast en is de verpakking voorzien van nieuw uiterlijk. De veranderingen zullen breed ondersteund worden op de winkelvloer en in de media. Nutrilon Peuter-Groei-Melk bevat prebiotische vezels.
Ook de snacks voor kinderen moeten gezond zijn. Met de Dot break kids van Struik Foods Europe kunnen kinderen light snacken. De snackworstjes zijn gemaakt van kippenvlees, hebben een zachte structuur en bevatten 60% minder vet dan een salamiworstje, aldus Struik. Er zitten geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen in.

Reageer op dit artikel