artikel

Hapjesbeurs voor lekkerbekken

Algemeen

De Nationale Food Week heeft zich ontpopt tot ware specialiteitenbeurs. Veel exposanten grepen het evenement aan voor de officiële introductie van hun koelverse, (semi)ambachtelijke producten. Grote A-merken als Campina en Friesland Foods haakten af. Er bleven echter genoeg koelversspecialisten over om marketeers en inkopers gelegenheid te geven te ‘zien, voelen, ruiken en proeven’.

Verschillende kant-en-klaarmaaltijden die nét dat beetje meer kwaliteit bieden dan gebruikelijk in het supermarktkanaal waren er te zien tijdens de Nationale Food Week. G-Frost pakte uit met een herlancering van de Kookgek-maaltijden van Joop Braakhekke, nu Les Chanterels er vanwege de teleurstellende verkoopresultaten mee gestopt is. Belangrijk verschil is dat de range met zes eenpersoons vlees-, kip- en visgerechten nu als diepvriesconcept op de markt wordt gezet en niet meer als koelvers sous-vide-product. De verpakking is totaal vernieuwd. Het kunststof bakje in kartonnen sleeve heeft plaats gemaakt voor een hippe vouwkartonnen maaltijdbox met daarin een emmertje met een inhoud van 600 gram. Dat is 150 gram meer dan eerst. Volgens directeur-eigenaar Wiro Sterk van G-Frost biedt diepvries vooral kwaliteitsvoordelen. “De Boeuf Bourguignon (17% vlees!) bijvoorbeeld garen we nog wel sous-vide, maar die komt onderin het emmertje met daarbovenop diepvriesgroenten en voorgegaarde aardappelen. Als je hem na dertien minuten in de magnetron omkeert op het bord, is de groente toch nog lekker vers.”
Het Belgische Ancora produceert de maaltijden die € 5,95 zullen gaan kosten.

Net-niet-pizza
Dat ‘ambachtelijk’ diepvriespizza’s bakken op industriële wijze een uitdaging is, bevestigde een proeverij bij Italpizza. Met de fraai bedrukte dozen, waarop Italiaanse pizzabakkers hun spierballen lieten zien, zat het wel goed. Maar de pizzapuntjes kwamen culinair gezien niet in de buurt van deze Italiaanse belofte. Te dikke bodem, te weinig krokant, geen kenmerkende (forse) luchtbellen in het deeg, te zoete topping en te kleffe beet.

Toch heeft moederbedrijf Boulangerie de France moeite gedaan om deze fabriekspizza boven het maaiveld uit te tillen. De pizzabollen hebben namelijk een 24-uurs rijsproces doorgemaakt en dat is goed voor de structuur van het brood en de smaakontwikkeling. Alleen jammer dat voor het deegstuk (goedkopere) zachte tarwe is gebruikt, terwijl een Italiaanse pizza zo’n 20% durumkwaliteit moet bevatten. Qua topping is naar onderscheid met een A-merkpizza als Wagner gestreefd. Zo wordt alleen mozarella gebruikt en is de tomatensaus gemaakt van ingekookte tomaten en puree. Dat levert een mooie donkerrode kleur op, alleen was de toegevoegde suiker ook goed te proeven. Dat laatste is niet erg Italiaans te noemen, evenmin als het afbakken van de pizza’s in een elektrische oven. Een goede pizza hoort te zijn gebakken in een steenoven en ook die zijn industriële versies beschikbaar, zelfs met lopende band.

Retro-kaas
De kaashoek stond in het teken van smaak. Kaasfabriek Lebo, die verse melk rechtstreeks van de boerderij betrekt, bracht een vers geitenkaasje in een driehoekige verpakking van 150 gram. Het smeuïge product heeft geen typerende geitenkaassmaak. Dat maakt het product toegankelijker voor de gemiddelde consument, maar minder aantrekkelijk voor de echte geitenkaasliefhebber. Vlaskaas is ambachtelijk gerijpte Goudse kaas van Cono (Beemsterkaas) die nog maar kort op de markt is. Het lichtzoete karakter met een notige nasmaak is te danken aan een combinatie van zuursel, stremsel en traditioneel rijpen in het kaaspakhuis gedurende zes maanden. Omdat de Cono-koeien een gegarandeerde weidegang maken is de melk relatief rijk aan linoleenzuur en dat levert een smediger product op. De receptuur en het marketingconcept van Vlaskaas is geïnspireerd op de traditionele Beemsterfeesten die 100 jaar geleden werden gehouden na afloop van het vlas snijden.

Uniekaas kwam met een in smaak verbeterde versie van zijn Zonnezuivel. Deze ‘kaas’, waarin een deel van de vetten vervangen is door zonnebloemenolie, smaakt voortaan pittiger. De zachte structuur en zeer milde smaak zal vooral liefhebbers van jonge kaas aanspreken. Met Zonnezuivel wil Uniekaas volgens business development manager John Resink een ander geluid laten klinken in light-kaas.

Maar ook de liefhebbers van traditionele kaas worden door Uniekaas bediend. Op de stand kon de nieuw ontwikkelde Goudse kaas ‘Nederlander’ worden geprobeerd. Met Nederlander dat medio mei op de markt komt, wil de kaasmaker inspelen op de retrotrend. Uitgangspunt is terug naar de lekkere, volle Goudse van weleer. Resink: “Nederlander is een 50+-kaas die zich nadrukkelijk als ‘mainstream’ gaat positioneren. Tegelijk willen we een alledaagse kaas zijn. Heel vol, en extra lekker door unieke melkzuurbacteriën en onze rijpingsmethode. Want smaak komt op nummer een in kaas, weten we uit consumentenonderzoek. Gemak staat op twee en oorspronkelijkheid op drie.”

Als verpakking is een hersluitbare flowpack gekozen met paperlook, waardoor Nederlander presenteert als een stuk uitsnijkaas. De kaas zal ook te krijgen zijn als gemaksplakjes op kaasschaaformaat compleet met presenteerschaaltje. Met de introductie van Nederlander wil Uniekaas de negatieve prijsspiraal doorbreken in Goudse kaasmarkt. “We willen elke dag in de koelkast liggen. Vandaar een prijs van € 7,98 per kilo, ruim onder die van Beemsterkaas en Maaslander.”

Kruiden-plus
Novum bij Verstegen was een compleet nieuwe presentatieschap voor alle 200 consumentenproducten. De nieuw vormgegeven verpakkingen zijn gebruiksvriendelijker gemaakt en de bedrukking kleurrijker. Het totaalconcept omvat alle enkelvoudige kruiden, specerijen en kruidenmelanges. Het openknippen van zakjes om ze vervolgens af te sluiten met een paperclip behoort tot het verleden. Kruiden zitten voortaan in een langwerpige vouwkartonnen verpakking waarvan het plastic zakje na openen met een kleefklepje kan worden gesloten. Door dit nieuwe design passen er meer facings op een meter. Kruidenpasta’s zijn per twee zakjes verpakt en standaard voorzien van een recept en een ‘boodchappenlijstje’. Verder zijn er 48 soorten ongemengde kruiden in strooiers, kruiden in molens, in ovale strooiverpakking, in navulpotten en in portieverpakkingen. De nieuwe presentatie is volgens marketing manager Astrid Benneker al door enkele supermarkten besteld. Voor grootverbruik lanceerde Verstegen een snijdbare saus in stickverpakking in de smaak Chimichurri. Deze smaakmaker uit de Argentijnse keuken kan gemakkelijk in plakjes worden gesneden om tussen het vlees te leggen. Bij verhitting smelt de plak dan als saus over het vlees.

Woksmaakmakers voor vlees en groente toonde Hadi in de smaken sweet (mild), curry (medium) en pepper (hot). De kruidenpasta’s en -marinades worden direct geïmporteerd uit Indonesië in drums en hier afgevuld in portieverpakkingen. Mengen met vlees en/of groente en in twee minuten wokken staat een Oosters bijgerecht op tafel. Hadi-verkoopman Wim Wüst: “Dat deze verse wokkruiden in Indonesië worden gemaakt, geeft die authentieke smaak en dat is de trend.”
Een kruidenkuipje gaat in de koeling € 2,49 kosten. Prijzig voor een smaakmaker die in de toko voor een fractie van dit bedrag te koop is.

Tapas
Tot slot was de Nationale Food Week de beurs van de hapjes. Met als grootste trend tapas en andere pittig smakende snackjes uit het Middellandse Zee-gebied. Daar hoort ook authentiek zuurdesembrood bij, zoals de ambachtelijke bake-off van L’ Europe des Pains dat zijn brood uit de regio Toulouse haalt. Ook King Cuisine lift mee op de populariteit van de mediterrane keuken. Te zien waren een productlijn van verse antipasta, tapas en tapenades met Italiaanse specialiteiten als gevulde pepperoni, hapklare chorizoplakjes en uien in balsamico-azijn.
Meer hapjes waren er bij Interkring waar onder de noemer tapas salami- en chorizoballetjes werden gepresenteerd. Deze marcoboules waren niet aan te slepen. Polaris had succes met haringspecialiteiten in de smaken gerookt en sherry. De Smokey’s haringfilet met een ietwat rozige kleur deden denken aan gerookte zalm, de Sherry’s aan een verfijnde rolmops. Beide worden verkocht in een transparant bakje en zijn serveerklaar. Verfijnd gemak voor de consument die niet lang in de keuken wil staan, maar zijn gasten wel snel een exclusieve lekkernij wil serveren.

Reageer op dit artikel